Elektrisch

Is het Vlaamse dieselverbod in de LEZ vanaf 2031 asociaal en onrealistisch?

Onlangs besliste de Vlaamse regering om de voorwaarden voor de toegang tot lage-emissiezones vanaf 2031 serieus aan te scherpen. Vanaf die datum worden alle dieselauto’s verboden. Is dit echt realistisch of vooral asociaal?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 27 dec. 2022 | Leestijd: 9 min

De Vlaamse regering koestert grote ambities om over te stappen op de elektrische wagen en heeft daarvoor zopas een nieuw tijdschema vastgesteld voor lage-emissiezones in de steden. Daarmee worden vanaf 2031 alle dieselauto’s geweerd, terwijl in 2035 ook alle benzineauto’s hetzelfde lot ondergaan.   

De communicatie van deze kalender zorgde voor veel commotie, onder andere bij Touring, maar ook bij de politieke partijen die hard zijn voor dit project. De kritiek is vooral gericht op de sociale impact van deze beslissing. En dat is legitiem. Want wie vandaag een nieuwe auto koopt die voldoet aan de strengste normen (Euro 6d en binnenkort Euro 7) zal hem waarschijnlijk over 8 jaar niet meer kunnen gebruiken in de stad als het een diesel is en over 12 jaar als hij op benzine rijdt. 

Advertentie – lees hieronder verder

Milieuzone

Welke impact?

Volgens de Vlaamse Milieumaatschappij zijn de effecten van de LEZ’s positief, vooral in Antwerpen waar de luchtkwaliteit merkelijk is verbeterd terwijl de stad omringd is door vele havenactiviteiten. Zo’n uitspraak is echter twijfelachtig, want men moet niet vergeten dat Gent niet dezelfde resultaten voorlegt. In de stad in Oost-Vlaanderen laten de maatregelen het immers niet toe om te zeggen of er een verbetering is opgetreden, hoewel de overheid denkt dat dit het geval is, omdat er steeds minder dieselwagens rondrijden.

We kunnen ons zeker voorstellen dat het verbieden van oudere modellen zonder euronorm, evenals Euro 1, 2, 3, 4 of 5 gunstig is voor de bewoners. Aan de andere kant zijn we veel sceptischer over moderne auto’s, Euro 6d en binnenkort Euro 7, waarvan de emissieniveaus zeer beperkt zijn vanwege de vele milieumaatregelen. En we kunnen ons eveneens de vraag stellen: moeten we ook niet kijken naar huishoudelijke verwarming of bedrijfsverwarming , die volledig zonder filtersystemen werkt om emissies te beperken. Het is verbazingwekkend om te zien hoe verwaarloosd dit aspect is, terwijl het evenveel weegt in CO2-uitstoot als de transportsector, en bovendien de eerste bron van luchtvervuiling is, vóór het vervoer.

LEZ-03

Een kwestie van eerlijkheid

In de huidige context vraag je je af wat het doel van de regering is. Ze lijkt alleen maar rekening te houden met klimaatdoelstellingen, en dit zonder enige sociale of maatschappelijke overweging. De middelen van de consumenten worden immers steeds kleiner met de opeenvolgende economische crises. Ze hebben vandaag daarom echt andere zorgen – vooral voeding en verwarming – dan de aanschaf van een nieuwe auto waarvan de prijs ook zeer hoog is.

En nogmaals, we hebben het alleen over auto’s met verbrandingsmotoren, omdat elektrische auto’s voorlopig onbetaalbaar blijven voor de meeste mensen. Sommige fabrikanten beweren nu dat over een paar jaar de prijzen van elektrische auto’s identiek zullen zijn aan die van thermische auto’s. Alleen hebben ze niet gezegd hoe dit zal verlopen: zullen de prijzen van elektrische auto’s dalen tot die van de huidige thermische auto’s? Of zal het andersom zijn? Op dit moment is dit nog zeer onduidelijk. 

Geplande veroudering?

De Vlaamse overheid speelt een vreemd spel, want hoewel de overheid vaak wetgeving uitvaardigt om de consument te beschermen, gebeurt hier eigenlijk net het tegenovergestelde, aangezien de nieuwe Euro 6d-auto’s (en weldra Euro 7) de facto verouderd zullen zijn vanaf 2031 of 2035, afhankelijk van het type brandstof. Zoals Touring heeft aangegeven, is dit gewoon niets anders dan geplande veroudering … door de overheid! Deze auto’s kunnen dus weldra naar de schroothoop, ook al weten we heel goed dat de auto die het minst vervuilt degene is die juist niet geproduceerd wordt. Het ecologische argument van de overheid gaat dus echt niet op!

Door op deze manier te handelen, werkt de Vlaamse regering niet voor het klimaat, maar handelt ze vooral tegen haar bevolking, die zowel aan mobiliteit als financiële capaciteit zal verliezen. Want het is duidelijk dat het openbaar vervoer niet de oplossing zal brengen met onvoldoende en onregelmatige lijnen, steeds hogere tarieven, enz.

De markt van het individuele vervoer zal de komende jaren zeker blijven bestaan, simpelweg omdat er geen alternatief is. En dat is begrijpelijk, want onze hele samenleving heeft zich al honderd jaar rond de auto ontwikkeld. Zelfs als een ander model deugdzamer is, zal de wereld niet plots in een decennium veranderen. 

LEZ-04

België niet klaar elektrificatie

Deze verboden of beperkingen zijn vandaag nog minder verdedigbaar omdat de markt voor de elektrische auto en het hele ecosysteem dat nodig is voor de werking ervan nog niet klaar zijn. Inderdaad, naast een te hoge aankoopprijs van de elektrische auto, ontbreekt ook een netwerk van laadpalen, maar eveneens een degelijk elektriciteitsnetwerk of voldoende alternatieve energiebronnen. Denk maar aan de nucleaire saga in ons land op dit vlak.

LEZ-07

Ook vandaag staat de elektrische auto nog in de kinderschoenen en hoewel de verkoop ervan groeit onder invloed van fiscaliteit (voor bedrijfswagens), zal hij over 8 of 10 jaar niet voldoende aanwezig zijn om aan alle verwachtingen te voldoen. Vooral omdat de overheid verwachten dat de elektrische auto om voor de hand liggende ecologische redenen langer meegaat dan zijn thermische tegenhanger. Maar nogmaals: de auto die het minst vervuilt, is degene die niet of minder vaak wordt vervangen. Bovendien functioneert vandaag 97% van de auto’s die door particulieren worden gekocht op benzine en diesel. Het zal daarom fysiek onmogelijk zijn om deze auto’s binnen de voorziene tijdsspanne te vervangen.

De wens van de regering om het goede voorbeeld te geven is absoluut een zeer goede zaak. Maar dat ze beslissingen oplegt zonder overleg en vooral zonder rekening te houden met de bevolking die ze vertegenwoordigt, is dan weer helemaal niet verdedigbaar. Maar zoals vaak wordt het probleem verkeerd aangepakt. Niemand maakte eerst een grondige en correcte analyse van de situatie en dus moet het proces maar worden geïmplementeerd om de doelstellingen te bereiken door de noodzakelijke overgang te stimuleren. Dit gebrek aan analyse kan zeer nadelig uitdraaien voor veel burgers, maar ook voor politici die al in 2024 in het stemhokje kunnen worden afgestraft. Zullen de politici dit horen of blijven ze in hun ivoren torens opgesloten?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon