Het Klimaatplan legt ook een sterke focus op de levenskwaliteit in onze steden, waar de luchtkwaliteit in vele gevallen minder goed is. De auto met verbrandingsmotor wordt daarvoor door de actiegroepen en de overheden meestal als de grote boosdoener aangewezen omwille van zijn uitstoot van fijnstof of CO2.
Daarom is een beleid opgezet om de klassieke wagens op benzine of diesel stilaan uit de stadskernen te weren. Dat is al het geval in enkele grote Belgische steden, zoals Antwerpen, Brussel en Gent die intussen allemaal hun lage-emissiezone of LEZ hebben.
Gent voerde zijn lage-emissiezone op 1 januari 2020 in, zodat intussen de eerste resultaten merkbaar moeten zijn. Maar wat blijkt nu? Positieve resultaten met metingen van minder schadelijke deeltjes in de omgeving werden nog niet geregistreerd. Dat blijkt uit de jaarlijkse luchtkwaliteitsstudie die de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) zopas publiceerde: “Het is nog te vroeg om uitspraken te doen over de situatie in Gent”.
Enkel een inschatting
Advertentie – lees hieronder verder
Het enige ‘cijfer’ dat men kan voorleggen is eigenlijk een ‘inschatting’ van de vervuiling op basis van de inschrijvingen van de wagens in Gent. Daaruit blijkt dat de inwoners inderdaad meer overschakelen van diesels naar benzinewagens. Dat zou een daling van 52% van zwarte koolstof, 20% minder fijnstof en 8% minder stikstof moeten opleveren in de stadslucht. Maar dat is de theorie die niet door concrete metingen wordt bevestigd.
Feit is dat de luchtkwaliteit in Gent ook nog door verschillende andere factoren wordt bepaald – het weer, de windrichting, de omstandigheden aan de meetpunten (wegenwerken? …) – en dat er door de coronacrisis in bepaalde perioden omwille van de lockdown of verplicht thuiswerken beduidend minder verkeer op de wegen was.
Een exact cijfer plakken op het effect van de LEZ blijkt dus zeer moeilijk, omdat je dan moet kunnen vergelijken met de situatie voorheen of met een vergelijkbare andere stad.
Uiteraard levert minder autoverkeer in een bepaald gebied daar een betere luchtkwaliteit op. Maar als je daar concrete cijfers bij kan voegen, geef je dat beleid meer credibiliteit en creëer je er ook een breder draagvlak voor.
Nu voelen stadsinwoners met een nog goed functionerende dieselwagen, die ze vaak nodig hebben om te gaan werken of andere noodzakelijke verplaatsingen te doen, zich geviseerd en benadeeld omdat deze voertuigen elders nog wel mogen rijden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be