We bevinden ons op een half uur van het centrum van Frankfurt, in een enorm bos dat op het eerste gezicht niets bijzonders lijkt. Behalve dat er grote, volledig ondoorzichtige hekken staan rond een enorme omtrek. Daarachter ligt het testcentrum van Segula Technologies in Rodgau-Dudenhofen. Deze faciliteit, die vroeger eigendom was van General Motors, stelt fabrikanten in staat om hun toekomstige modellen te testen en nieuwe technologieën te ontwikkelen, ver weg van nieuwsgierige blikken. Op een oppervlakte van 280 hectare, met bijna 80 km aan wegen, kunnen ingenieurs en testrijders werken en alle rijomstandigheden nabootsen, ook de meest extreme.
Op deze fascinerende plek nodigde Lotus ons uit, weliswaar met enkele voorzorgsmaatregelen: onze identiteit werd gecontroleerd en onze mobiele telefoons werden in ondoorzichtige zakjes gestopt. Industriële spionage is nu eenmaal een realiteit in de autowereld en constructeurs betalen forse bedragen om zichzelf te beschermen op plaatsen zoals dit testcentrum. Op weg naar de Lotus-faciliteiten passeren we talloze gecamoufleerde prototypes die de voorbode zijn van de nabije of iets verdere toekomst van de auto-industrie.
Hoge verwachtingen
Lotus test zijn Emeya sedan al ongeveer twee jaar. Dit is het derde elektrische model sinds de overname door de Geely-groep. Naast de hypercar Evija scoort het merk (dat tegen 2028 volledig elektrisch wil zijn) momenteel met de Eletre, een SUV die premiumauto’s van andere merken niets te benijden heeft. Lotus heeft goede hoop dat de nieuwe sedan, die je kunt zien als een serieuze concurrent voor de Porsche Taycan, dit succes bevestigt.
Advertentie – lees hieronder verder
Om dit te bereiken, lijkt geen enkele technologische verfijning vergeten om de hevige concurrentie te doorstaan. De Emeya ontleent zijn platform aan de Eletre, maar met enkele verschillen. Om zich van de Eletre te onderscheiden, had de sedan een gestroomlijnd profiel nodig dat past bij het erfgoed van het merk. Daarom heeft de Emeya een specifieke batterij, die dunner en langer is dan die van de Eletre om genoeg hoofdruimte te creëren.
Altijd meer
Om te slagen in een segment waar berlines vlot boven de 100.000 euro gaan, moeten klanten ook gemakkelijk en zo snel mogelijk kunnen opladen. Dankzij de 800V-architectuur is de Emeya een snelheidskampioen: Lotus belooft een laadtijd van amper 14 minuten van 10 naar 80% bij een snellader van 400 kW. Om dit te bereiken, hebben ingenieurs in het Lotus Technology Innovation Centre in Frankfurt gewerkt aan een nieuwe generatie batterijen die het energieverbruik beperken en de warmte-uitwisseling optimaliseren. Daarom zijn de batterijcellen radicaal anders ontworpen: vroeger werden ze bovenaan en onderaan gekoeld, maar nu gebeurt dat van de zijkanten. De Emeya-batterij is niet alleen compacter, maar beperkt ook de warmte- en koudeverschillen en is daardoor efficiënter.
Testrondjes
Om de laadprestaties van hun nieuwe auto te demonstreren, namen de ingenieurs en testrijders van Lotus ons mee naar het circuit in het Rodgau-Dudenhofen-testcentrum. Dit circuit van 4,5 km is een ovaal met schuine bochten, waardoor de auto oneindig met een constante snelheid kan rijden, tot 240 km/u. Onze bestuurder reed echter niet sneller dan 170 km/u om de batterij niet te oververhitten. Gekoelde trailers kunnen gebruikt worden om elektrische auto’s met warme batterijen aan extreme kou bloot te stellen. Dit is slechts een van de vele ‘marteltuigen’ die hier beschikbaar zijn.
Bijna zo snel
Het testcircuit was uitgerust met enkele snelladers, waarvan sommige tot 400 kW kunnen opladen, wat in België. Zulke infrastructuur is in België helaas nog zeldzaam. Met onze stopwatch in de hand konden we de verbazingwekkende prestaties controleren die Lotus claimt. Tijdens de eerste minuten opladen leverde de laadpaal 395 à 400 kW. Bij deze snelheid verandert het percentage heel snel, wat behoorlijk indrukwekkend is. Na 50% opladen neemt het vermogen geleidelijk af, zonder onder de 150 kW te duiken. Uiteindelijk bereikten we de 80% wat later, namelijk na iets meer dan 16 minuten. Dat is weliswaar trager dan de cijfers van Lotus, maar nog altijd bijzonder snel.
De Emeya wordt in juli aan de pers voorgesteld tijdens een internationaal evenement. Helaas konden we nog niet achter het stuur kruipen van de pre-productiemodellen die onze tijdens deze dag vervoerden. Met een vermogen tot 900 pk en een rijbereik tot 600 km ziet de Emeya er veelbelovend uit…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be