Mazda is altijd al een buitenbeentje geweest in autoland. Denk aan de RX-7 en RX-8 met hun wankelmotor, aan de drang om bestaande technologie te verfijnen in de plaats van ze te weren (atmosferische SkyActiv-motoren), maar nog het meest aan de MX-5, de guitige doch meesterlijke roadster die eind jaren ’80 een zo goed als dood gewaand segment weer springlevend maakte.
Over de MX-5 zouden we boeken kunnen vullen. Deze sportwagen pur sang wordt door bepaalde niet-kenners bespot, maar vaak vergaat hen het (uit)lachen van zodra ze achter het stuur kruipen van de enige Mazda cabrio op de markt, die ook lang bekend heeft gestaan als de meest verkochte sportwagen ter wereld, een titel waar de Ford Mustang tegenwoordig mee pronkt. Wat de MX-5 zo bijzonder maakt, is zijn doodeenvoudig doch geniaal concept van een lichte, achterwielaangedreven auto met de motor voorin en een ideale 50/50-gewichtsverdeling gekoppeld aan een kort schakelende manuele bak (je kan de MX-5 ook met een automaat kopen, maar dat raden we af omdat een groot deel van de funfactor zo verloren gaat, nvdr). Het mooiste eraan is dat deze Japanse sportwagen geen dikke V6 of V8 nodig heeft om (super)leuk te zijn; een lichte viercilinder volstaat ruimschoots.
De huidige vierde generatie, de ND, kan je bestellen met ofwel een 184 pk sterke 2-liter zonder turbo of een eveneens ongeblazen, iets meer dan 130 pk ontwikkelde 1,5-liter. Elk hebben ze hun voor- en nadelen (de eerste is soepeler maar zorgt voor meer gewicht in de neus) maar net zoals bij de voorgaande MX-5’s (NA, NB en NC) is het de kleinste motor die veruit de grootste verkoopcijfers haalt. Noem dit gerust een typische charme van dit model: klein is fijn(er).
Een elektrische MX-5?
Dat is waar fans van de MX-5, en daar zijn er héél veel van, nu volop voor vrezen. Die vrees is overigens niet onterecht want automodellen die hun oorspronkelijke karakter in ere houden (de MX-5 of ‘Miata’ is één van de weinigen, zoniet de enige, die daar in slaagt), lijken gedoemd om te verdwijnen onder het juk van de elektrische lobby. Een MX-5 “Electric” zou gewoon geen MX-5 zijn, zo wordt gezegd, en daar valt wat over te zeggen. De Miata-mania zou zich dan wellicht alleen nog maar beperken tot (tegen dan) op leeftijd gekomen modellen.
Advertentie – lees hieronder verder
Ja…
Of de volgende MX-5 100% elektrisch wordt, willen we niet gezegd hebben maar de Mazda-top heeft alvast bevestigd dat de toekomstige generatie (NE) “geëlektrificeerd” zal zijn. Tegenwoordig is dat een zeer ruim begrip dat kan duiden op een lichte of microhybride (mild hybrid), een gewone hybride, een plug-in hybride (met een stekker om de batterij op te laden) of een elektrische auto.
We gaan er niet vanuit dat de MX-5 een plug-in hybride wordt, want zo’n aandrijving zou de “filosofie verstoren”, om het mooi uit te drukken. Plug-in hybrides zijn zwaar (ze bevatten minstens twee motoren én een extra batterijset) en een vierwielaangedreven MX-5 staat gelijk aan heiligschennis. Een volledig elektrische MX-5 dan? Die piste gaat Mazda volgens ons zo lang mogelijk voor zich uit willen schuiven, net zoals Porsche dat met de 911 zal doen, al is het maar omdat ook EV’s veel wegen. Blijven over: een hybride en een milde hybride, waarover je in dit artikel meer uitleg krijgt. Wij gokken op het tweede, omdat Mazda dan kan zeggen dat ze toch mee in de groene boot zijn gesprongen maar zonder van de MX-5 een veelweger te maken. Bovendien bestaat de kans dat je er op termijn synthetische, CO2-neutrale brandstof in kan kappen. Iedereen tevreden.
Lees ook: DUOTEST Mazda MX-5 ND vs MX-5 NA
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be