Zijn elektrische auto’s echt drie keer gevaarlijker voor voetgangers?

Uit een analyse van Britse verkeersongevallen blijkt dat elektrische auto’s een veel grotere kans hebben om voetgangers aan te rijden. In stedelijke gebieden ligt het risico zelfs drie keer hoger dan met een auto met verbrandingsmotor. Maar het onderzoek heeft ook een tekortkoming.

Gepubliceerd op 23 mei 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Zijn elektrische auto’s echt drie keer gevaarlijker voor voetgangers?

Alhoewel elektrische en hybride auto’s worden geprezen om hun milieuvriendelijkheid en comfortabele werking wijst een Brits onderzoek uit het ‘Journal of Epidemiology and Community Health’ op een belangrijk neveneffect. Bestuurders van een batterij-auto, inclusief plug-inhybrides, lopen twee keer zoveel kans om een voetganger aan te rijden dan een benzine- of dieselauto. Vertaald naar stedelijke gebieden ligt het risico zelfs drie keer hoger.

Stilte als boosdoener

Voor deze bevindingen heeft het onderzoek zich gebaseerd op data die overeenkomen met 32 miljard mijl (51 miljard kilometer) afgelegd door geëlektrificeerde voertuigen en 3 triljoen mijl (4,8 triljard kilometer) afkomstig van auto’s op fossiele brandstoffen. In steden was het gemiddelde jaarlijkse aantal slachtoffers onder voetgangers per 100 miljoen afgelegde mijl (160 miljoen kilometers) 5,16 voor elektrische en hybride auto’s, vergeleken met 2,4 voor benzine- en dieselauto’s. Dubbel zoveel dus. Daarbij werden er 120.197 getroffen voetgangers onderzocht. Meer dan 96.000 onder hen werden aangereden door een auto of taxi. Net zoals in Europa zijn in het VK verkeersongevallen de belangrijkste doodsoorzaak onder kinderen en jongvolwassenen. Op het platteland was de relatie tussen ongevallen en aandrijflijnen trouwens niet opmerkelijk.

Naar de oorzaak van dit verhoogde risico hoeven we niet ver te zoeken. In tegenstelling tot auto’s met verbrandingsmotoren maken elektrische auto’s weinig geluid, vooral bij lage snelheden. Vanaf 20 km/u neemt langzamerhand het rolgeluid van banden het over, maar daaronder zijn het stille sluipers. Dit maakt het voor voetgangers lastig om de voertuigen op tijd te horen aankomen, wat aanleiding geeft tot meer ongevallen. “Elektrische auto’s vormen een gevaar voor voetgangers omdat ze minder snel worden gehoord dan benzine- of dieselauto’s”, besluit Phil Edwards, een van de onderzoekers van het rapport.

Advertentie – lees hieronder verder

Een nieuw type auto

Maar het onderzoek wijst niet alleen naar de mechaniek. Een andere vaststelling is dat bestuurders van elektrische auto’s een jonger en minder ervaren profiel hebben, wat verder bijdraagt aan het hogere risico op ongevallen. Jongere bestuurders vertonen volgens verzekeringsstatistieken een risicovoller rijgedrag, wat de kans op aanrijdingen vergroot, zeker als je in rekening brengt dat een elektrische auto spontaner en sneller accelereert. Omdat het volle koppel al vanaf de start klaar staat, schiet een batterij-auto meteen uit de startblokken wat meer controle vraagt. En door hun zwaardere gewicht is ook hun remafstand langer. De onderzoekers wijzen erop dat de elektrische auto een nieuw type auto is waarvoor eigenaars bewust hun rijgedrag moeten aanpassen. Voetgangers houden er een gewoonte op na om het verkeer via hun gehoor te beoordelen. Het onderzoek houdt trouwens geen rekening met het stijgende smartphonegebruik onder zwakke weggebruikers, wat meer afleiding in de hand werkt.

Aan de andere kant zit er een grote ‘maar’ in het Britse onderzoek verscholen. Hun gegevensdatabank beslaat een periode tussen 2013 en 2017. Latere cijfers zijn niet opgenomen omwille van een ‘archiveringsprobleem’. En dat is een groot manco, want sinds juli 2019 zijn nieuwe hybride en elektrische voertuigen in Europa verplicht om een akoestisch voertuigwaarschuwingssysteem (AVAS) te hebben dat een kunstmatig geluid ter verwittiging produceert wanneer de auto langzaam rijdt. Ook al maakt het VK niet langer deel uit van de Europese Unie, het land neemt deze regels wel over. Ook zijn er steeds meer auto’s met een voetgangersdetectie, waarbij de auto vanzelf afremt bij potentieel gevaar. Zulke veiligheidssystemen behoren vaker tot de standaarduitrusting van elektrische voertuigen. De Britten stellen nu voor dat het systeem retro-actief op de oudere modellen wordt geïnstalleerd.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Tot 09:00 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.