Alhoewel elektrische en hybride auto’s worden geprezen om hun milieuvriendelijkheid en comfortabele werking wijst een Brits onderzoek uit het ‘Journal of Epidemiology and Community Health’ op een belangrijk neveneffect. Bestuurders van een batterij-auto, inclusief plug-inhybrides, lopen twee keer zoveel kans om een voetganger aan te rijden dan een benzine- of dieselauto. Vertaald naar stedelijke gebieden ligt het risico zelfs drie keer hoger.
Stilte als boosdoener
Voor deze bevindingen heeft het onderzoek zich gebaseerd op data die overeenkomen met 32 miljard mijl (51 miljard kilometer) afgelegd door geëlektrificeerde voertuigen en 3 triljoen mijl (4,8 triljard kilometer) afkomstig van auto’s op fossiele brandstoffen. In steden was het gemiddelde jaarlijkse aantal slachtoffers onder voetgangers per 100 miljoen afgelegde mijl (160 miljoen kilometers) 5,16 voor elektrische en hybride auto’s, vergeleken met 2,4 voor benzine- en dieselauto’s. Dubbel zoveel dus. Daarbij werden er 120.197 getroffen voetgangers onderzocht. Meer dan 96.000 onder hen werden aangereden door een auto of taxi. Net zoals in Europa zijn in het VK verkeersongevallen de belangrijkste doodsoorzaak onder kinderen en jongvolwassenen. Op het platteland was de relatie tussen ongevallen en aandrijflijnen trouwens niet opmerkelijk.
Naar de oorzaak van dit verhoogde risico hoeven we niet ver te zoeken. In tegenstelling tot auto’s met verbrandingsmotoren maken elektrische auto’s weinig geluid, vooral bij lage snelheden. Vanaf 20 km/u neemt langzamerhand het rolgeluid van banden het over, maar daaronder zijn het stille sluipers. Dit maakt het voor voetgangers lastig om de voertuigen op tijd te horen aankomen, wat aanleiding geeft tot meer ongevallen. “Elektrische auto’s vormen een gevaar voor voetgangers omdat ze minder snel worden gehoord dan benzine- of dieselauto’s”, besluit Phil Edwards, een van de onderzoekers van het rapport.
Advertentie – lees hieronder verder
Een nieuw type auto
Maar het onderzoek wijst niet alleen naar de mechaniek. Een andere vaststelling is dat bestuurders van elektrische auto’s een jonger en minder ervaren profiel hebben, wat verder bijdraagt aan het hogere risico op ongevallen. Jongere bestuurders vertonen volgens verzekeringsstatistieken een risicovoller rijgedrag, wat de kans op aanrijdingen vergroot, zeker als je in rekening brengt dat een elektrische auto spontaner en sneller accelereert. Omdat het volle koppel al vanaf de start klaar staat, schiet een batterij-auto meteen uit de startblokken wat meer controle vraagt. En door hun zwaardere gewicht is ook hun remafstand langer. De onderzoekers wijzen erop dat de elektrische auto een nieuw type auto is waarvoor eigenaars bewust hun rijgedrag moeten aanpassen. Voetgangers houden er een gewoonte op na om het verkeer via hun gehoor te beoordelen. Het onderzoek houdt trouwens geen rekening met het stijgende smartphonegebruik onder zwakke weggebruikers, wat meer afleiding in de hand werkt.
Aan de andere kant zit er een grote ‘maar’ in het Britse onderzoek verscholen. Hun gegevensdatabank beslaat een periode tussen 2013 en 2017. Latere cijfers zijn niet opgenomen omwille van een ‘archiveringsprobleem’. En dat is een groot manco, want sinds juli 2019 zijn nieuwe hybride en elektrische voertuigen in Europa verplicht om een akoestisch voertuigwaarschuwingssysteem (AVAS) te hebben dat een kunstmatig geluid ter verwittiging produceert wanneer de auto langzaam rijdt. Ook al maakt het VK niet langer deel uit van de Europese Unie, het land neemt deze regels wel over. Ook zijn er steeds meer auto’s met een voetgangersdetectie, waarbij de auto vanzelf afremt bij potentieel gevaar. Zulke veiligheidssystemen behoren vaker tot de standaarduitrusting van elektrische voertuigen. De Britten stellen nu voor dat het systeem retro-actief op de oudere modellen wordt geïnstalleerd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be