Het is duidelijk dat er nog niet meteen een einde komt aan de energiecrisis. Ze begon lang voor de oorlog in Oekraïne, maar werd versneld door dit conflict, waardoor deze ongekende crisis heeft geleid tot exploderende elektriciteits- en gasprijzen. De brandstofprijzen hebben ook een heftige periode doorgemaakt, maar lijken de afgelopen weken weer licht te zijn gedaald, met een benzineprijs rond de 1,6-1,7 euro/liter en iets duurdere diesel rond nog steeds 2 euro/liter.
Toch zijn sommige experts het erover eens dat deze schijnbare rust eigenlijk een grote storm verbergt die nog moet komen. Damien Ernst, die steeds zegt waarop het staat, kondigde op zijn Facebookpagina aan dat het risico is groot is dat de komende weken en maanden permanent een eind komt aan de Russische olie-export, wat een grote oliecrisis zal veroorzaken.
Schuld van het prijsplafond
Damien Ernst zegt aan Sud Presse dat dit risico ook wordt gegenereerd door de Westerse landen die een prijsplafond voor de Russische olie willen opleggen. Deze optie wordt echter duidelijk afgewezen door Poetin.
Advertentie – lees hieronder verder
Als de Europeanen zouden doorzetten, is het dus waarschijnlijk dat Rusland zijn aanbod zal verminderen of zelfs volledig zal stopzetten, wat uiteraard de prijzen verder zou opdrijven. Dit olieprijsplafond maakt ook deel uit van de nieuwe reeks sancties die de Unie deze week heeft genomen. Ze omvatten nu ook een prijsplafond van de olie die over zee passeert en gaan in vanaf deze maand december.
Toch is dit spook van prijsplafonds niet de enige factor die ervoor kan zorgen dat de olieprijzen omhoogschieten. Er zijn er helaas nog vele andere. Zo kunnen de Amerikaanse tussentijdse verkiezingen (half november) eveneens de olieprijzen opdrijven. Joe Biden zou immers tot 1 miljoen vaten per dag uit de Amerikaanse strategische reserves kunnen putten om de brandstofprijzen op zijn markt laag te houden en zo de verkiezing van de Democraten veilig te stellen. Zodra de verkiezingen voorbij zijn, zouden de reserves dan moeten worden aangevuld, wat de vraag en dus de prijzen zou doen toenemen. Een ramp dreigt!
OPEC+ en China
Een andere exogene variabele zijn de OPEC+-landen (de olie-exporterende landen, waar Rusland deel van uitmaakt) die sinds half juni zeer negatief staan tegenover de daling van de olieprijzen op de markten. Het is geweten dat ze nu de prijs van een vat op 100 dollar willen houden. Momenteel bedraagt die 88 dollar, wat voor hen te weinig is. De OPEC+ zou dus de kranen dicht kunnen draaien om de prijzen weer naar het gewenste niveau te tillen.
Ten slotte is er een laatste variabele die Damien Ernest naar voren brengt: het mogelijke economische herstel in China. We hebben eind 2021 al gezien wat de impact hiervan was: een drastische toename van de vraag en dus ook de energiebehoefte. Deze projectie is zeer waarschijnlijk omdat China nu eindelijk uit zijn ‘zero covid’-beleid lijkt te willen stappen.
Wat te verwachten?
Natuurlijk ondervinden de consumenten nooit onmiddellijk de gevolgen van de prijsstijgingen en is er altijd een vertraging. Volgens de professor van de ULiège kan de verhoging, afhankelijk van de gebeurtenissen, half november of in maart 2023 plaatsvinden met het risico dat stookolie bijvoorbeeld stijgt van 1,2 euro per liter naar 1,7 euro per liter. En wat zal dan het effect zijn op de prijs van een liter diesel aan de pomp? Komen we boven de 2,5 euro/liter uit? Het is zeker niet onmogelijk.
Andere analisten zijn nog wat voorzichtiger, stelt SudPress. Vooral ING, dat niet denkt dat China snel uit zijn “zero Covid” -beleid zal stappen. In november volgend jaar zal een congres van de Chinese Communistische Partij worden gehouden en daar zullen we zien welke richting het land opgaat. Op dit moment is het daarom nog zeer ingewikkeld om iets te voorspellen, zelfs al is het zeker dat de komst van de winter waarschijnlijk niet veel rust zal brengen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be