Kevers, Beetles en Combi’s van alle leeftijden en kleuren zullen zich komende zondag vanaf 10 uur voor Autoworld in het Jubelpark verzamelen voor de Love Bugs Parade Spring Edition.
Om 14 uur start de vrolijke optocht voor een rit van ongeveer een uur door de straten van Brussel. De auto’s keren daarna terug naar het binnenplein van het museum, waar ze (opnieuw) door de vele bezoekers kunnen worden bewonderd.
Tijdelijke tentoonstelling
De Love Bugs Parade is traditiegetrouw een waar feest en de gelegenheid bij uitstek om de meest representatieve Volkswagen-modellen van weleer van naderbij te ontdekken… en met hun gepassioneerde eigenaars te praten! Wie meer wil weten over de Kever, kan bovendien de tijdelijke tentoonstelling bezoeken die aan dit icoon wordt gewijd.
Advertentie – lees hieronder verder
Ongelofelijke geschiedenis
De Volkswagen Kever – ‘Käfer‘ in het Duits – kwam er in het midden van de jaren ’30 in opdracht van Adolf Hitler. Dit ‘Volkswagen-project’ werd ontwikkeld door niemand minder dan Ferdinand Porsche en de richtlijnen waren zeer specifiek: de ‘auto van het volk‘ moest 100 km/u kunnen halen, 7l/100 km benzine verbruiken, ruimte voor 4 tot 5 personen hebben enzovoort.
De KDF (voor ‘Kraft durch Freude‘ of ‘kracht door vreugde’), die vlak voor WOII werd geïntroduceerd en die oorspronkelijk bedoeld was als hét vervoermiddel voor Jan Modaal, werd uiteindelijk vrijwel uitsluitend geproduceerd voor het Duitse leger.
Na de Tweede Wereldoorlog ontdekte de Britse strijdkrachten het model tussen het puin van de fabriek waar hij ooit werd gemaakt. Majoor Ivan Hurst zag onmiddellijk dat de Kever potentieel had en drong er bij zijn overste op aan om de productie ervan nieuw leven in te blazen. Met succes, want in 1946 bouwde Volkswagen het eerste exemplaar van wat later de Kever zou worden. De export volgde snel en in 1949 werd het merk definitief overgedragen aan de Duitsers.
Eenvoudig, robuust en betrouwbaar, werd de Kever een absolute topper op tal van nieuwe markten. Zelfs de Amerikanen waren er dol op. De productie ervan vond over de hele wereld plaats en de auto werd ingezet voor allerlei toepassingen.
Vanaf 1950 werd de Kever ook in een compleet andere vorm gebouwd. Deze Combi, ook Kombi of Transporter genoemd, was een zeer doordacht busje dat later het symbool zou worden van de Flower Power-beweging.
De rest is geschiedenis: beide modellen bleven immens populair en doorstonden de tand des tijds probleemloos. Hun carrière heeft dan ook extreem lang geduurd: die van de originele Kever eindigde in 2003 in Mexico en die van de Combi (T2) in 2013 in Brazilië.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be