Constructeurs goochelen dikwijls met symbolische verbruikscijfers voor deze plug-in hybrids, die vaak tussen 1,5 en 2,5 liter/100 km liggen. In de praktijk verbruiken de klanten vaak meer. Veel meer zelfs, want het werkelijke verbruik is soms het dubbele of zelfs het driedubbele van het aangegeven normverbruik.
Kortom, deze cijfers komen weinig geloofwaardig over omdat ze het resultaat zijn van de metingen gedurende de homologatiecycli (of tests) die niet representatief zijn voor realistische rijomstandigheden in het verkeer. Bovendien worden deze tests nagenoeg volledig uitgevoerd in de 100% elektrische rijmodus, waardoor de cijfers een vertekend beeld geven. Om de efficiëntie van een plug-in hybride auto optimaal te benutten, moet men enkele regels in acht nemen. Je leest ze hier.
Laad de batterij na elke rit
Nulverbruik is mogelijk, op voorwaarde dat de lengte van de verplaatsing de actieradius die de batterij biedt niet overschrijdt. Vandaag kom je – afhankelijk van het gekozen model – 30 tot 50 km ver met één batterijlading. Dat is niet slecht, maar nulverbruik is enkel mogelijk door de batterij na elke rit systematisch op te laden. Het lijkt logisch, maar veel gebruikers doen het niet, zoals blijkt uit een recent Brits onderzoek waarbij 70% van de gebruikers aangaf nooit op te laden. Vergeet dus niet bij te laden, dat kan thuis, op het werk, of zelfs tijdens het winkelen, want steeds meer winkels (Delhaize, Aldi, Ikea, enz.) bieden een gratis laadmogelijkheid aan.
Advertentie – lees hieronder verder
Beperk extra energieverbruikers
Het verbruik hangt ook af van welke randapparatuur al dan niet wordt gebruikt: stoelverwarming, airconditioning, enz. Dit advies geldt vooral in de elektrische modus, omdat de batterijcapaciteit – en dus de actieradius – sterk zal worden beïnvloed door het gebruik van deze functies.
Spaar de batterijfunctie voor fileverkeer
Het is geen geheim dat een auto in de stad en in de file veel meer brandstof verbruikt. Vooral stop&go verkeer (accordeonfile) is nefast voor de energie-efficiëntie van de motor. Pendelaars die elke ochtend en avond in de file rijden, moeten de capaciteit en de actieradius van hun batterij reserveren voor deze minder gunstige momenten. Op die manier vermijd je onnodig gebruik van de verbrandingsmotor zodat het benzine- of dieselverbruik daalt.
Rij in de « B »-stand
Het gebruik van de B-rijmodus of de rijstand voor maximaal regeneratievermogen is ook een manier om het verbruik van de verbrandingsmotor te drukken. Zelfs wanneer de batterij leeg (of bijna leeg) is, zal de extra motorrem (regeneratiefunctie) ervoor zorgen dat de wagen meer gebruik gaat maken van de hybride modus die ook in elke plug-in hybride wagen beschikbaar is. Dit zal de verbrandingsmotor ontlasten en wanneer de batterij voldoende reserve heeft, ook de actieradius vergroten.
Ecorijden helpt
Doorgedreven eco-skills zijn de basis om zuinig te kunnen rijden. En dit geldt eens te meer voor plug-in hybride voertuigen. Wie vlot en anticiperend rijdt, spaart de batterij of drukt het brandstofverbruik van de verbrandingsmotor. Kortom, je wint altijd. Vergeet ook niet de vitale parameters van de auto regelmatig te controleren: denk aan tijdig onderhoud en een correcte bandenspanning.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be