Een tweedehandswagen kopen

Catastrofale tweedehandsprijzen: komt ook de elektrische bedrijfswagen in moeilijkheden?

Niet alleen de adoptie van nieuwe elektrische auto’s steekt de transitie stokken in de wielen, door de catastrofale tweedehandsprijzen beginnen nu ook de leasingmaatschappijen van gedachte te veranderen. Eentje dreigt zelfs met stoppen.

Piet Andries | Gepubliceerd op 16 aug. 2024 | Leestijd: 4 min

De bedrijfswagens zijn een goede manier om elektrisch te rijden. Zeker in België waar deze auto’s dominant de lakens op onze markt uitdelen (67% in 2023). Dankzij de fiscale voordelen, zoals de aftrek van 100% en het schrappen van de BIV in Vlaanderen en het minimumbedrag in de rest van het land, staan negen op de tien elektrische voertuigen op naam van een firma. Het is een daadkrachtige hefboom, maar die dreigt zijn fut te verliezen.

De meeste bedrijven investeren namelijk niet langer zelf in een wagenpark via kredieten, maar kloppen aan bij een leasingbedrijf omdat de ontzorging van een maandelijkse all-informule aantrekkelijker kan zijn als dat bedrijf grote budgetten nodig heeft voor andere zaken. Als ‘beloning’ bieden leasingbedrijven premium modellen aan voordelige prijzen aan, want de maandelijkse huur is omgerekend evenredig berekend op de hoogte van de tweedehandswaarde. En die is in het geval van een populaire Duitse auto beresterk, dus is het leasetarief redelijk. De tweede koper betaalt de rekening.

Advertentie – lees hieronder verder

Meer dan 40% lager geprijsd dan benzine

Maar voor elektrische auto’s geldt dat niet. Hun doorverkoopwaarde ligt veel lager dan de leasemaatschappijen hebben gedacht, meer dan 40% lager zelfs naast een vergelijkbaar benzinemodel volgens de jongste cijfers van studiebureau Indicata. De winstcijfers komen onder druk als er meer stekkermodellen worden geleased. Tim Albertsen, CEO van Ayvens, een van Europa’s belangrijkste leasingspelers verklaarde tegen persbureau Reuters: “Als we gedwongen worden om te snel volledig elektrisch te gaan, zullen mijn aandeelhouders het risico niet willen nemen, en dan zijn we uit de markt.” Dat zijn weinig verholen woorden waarmee Albertsen dreigt zijn elektrische vloot niet langer te steunen. Voor alle duidelijkheid, de groep heeft 3,4 miljoen voertuigen onder zijn hoede in Europa waarvan een tiende batterijmodellen zijn.

De problematiek is niet deze zomer ontstaan, maar lijkt nu verder te escaleren. Ook in dit geval is het de particulier die de autosleutel in handen heeft, want het is zijn lauwe enthousiasme voor EVs op de tweedehandsmarkt die de prijzen doet kelderen. Er heerst angst dat de batterij, veruit het kostelijkste onderdeel van een elektrische auto, het kan begeven. En als de wettelijke garantie van acht jaar (of 160.000 kilometer) voorbij is, kan dat een factuur van tienduizend euro en duurder opleveren.

Die angst is niet helemaal ongegrond. Oudere elektrische auto’s verliezen ongeveer 6% capaciteit per jaar (bij nieuwere is dat maar 2%), en onder 70% is zo’n batterij eigenlijk afgeschreven voor gebruik in een auto. Sectororganisaties zoals Traxio vragen daarom om een betrouwbaar batterijcertificaat, en liever vandaag dan morgen. Europa heeft de details van zo’n paspoort goedgekeurd, maar het komt pas in 2027. Naast zekerheid voor de particulieren kan dit ook kalmte op de markt brengen. Nog een ander probleem is dat de leasingmaatschappijen moeten afrekenen met de prijzenoorlog die Tesla startte. Dat heeft de roetsjbaan van doorverkoopwaardes van e-auto’s alleen maar heftiger gemaakt.

Risico is voor de leasemaatschappijen

Maar de vraag rijst ook of Albertsen niet met de spierballen aan het rollen is. Door de tegenvallende doorverkoophandel eiste hij eerder dit jaar compensaties van de automerken (Ayvens is in handen van de banken, veel andere leasemaatschappijen zitten bij automerken). Bovendien blaast hij warm en koud tegelijkertijd. Vorige maand nog sloeg Ayvens de handen in elkaar met BYD, momenteel ‘s werelds grootste producent van elektrische voertuigen. “Met BYD delen we een gemeenschappelijke toewijding om koolstofarm transport te bevorderen voor een duurzamere wereld”, zei hij toen. Zonder een elektrisch aanbod gaat dat natuurlijk niet lukken. Het is trouwens niet dat Ayvens in moeilijke papieren zit. In het eerste halfjaar van 2024 verdiende het bedrijf 400 miljoen euro.

De rol van leasemaatschappijen is essentieel in Europa. Van alle nieuwe auto’s wordt 60% geleased. Voor elektrische voertuigen is dit aandeel zelfs 80%. Dat laatste is logisch: voor de eindgebruiker vormt de leasemaatschappijen een opportuniteit, omdat ze juist het risico van de onzekere restwaardes absorberen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon