Een tweedehandswagen kopen

Een tweedehandse elektrische auto kopen: 3 aandachtspunten

Of je het nu leuk vindt of niet, de belangstelling voor elektrische auto’s blijft maar toenemen. Toch menen nog veel Belgen dat nieuwe EV’s te duur zijn en dus richten ze zich op de tweedehandsmarkt. Voor hen hebben we 3 sleutelelementen verzameld waar zeker op gelet moet worden bij de aankoop van een tweedehandswagen die alleen stroom lust…

Nicolas Morlet Nicolas Morlet | Gepubliceerd op 12/03/2021 | Leestijd: 4 min

1. De kilometerstand

Zoals bij elke auto is de kilometerstand het eerste waar je op moet letten, in de eerste plaats omdat het een belangrijke maatstaf is om de staat van de batterij en dus het werkelijke bereik dat je mag verwachten, in te schatten. Lithium-ionbatterijen (die de overgrote meerderheid van de elektrische voertuigen uitrusten) hebben een levensduur van ongeveer 1.000 tot 1.500 laadcycli. Als de begeerde auto 100.000 km achter de rug heeft, voor een bereik van 200 km per lading, kan worden geschat dat hij 500 volledige cycli heeft gehad. Vraag de verkoper ook naar zijn laadgewoonten. Een batterij zal immers minder snel aftakelen als deze regelmatig wordt opgeladen met kleine ladingen dan wanneer er vooral van 0 tot 100% wordt gegaan. Vaak snelladen verlaagt eveneens de capaciteit, net als opladen als de accu meer dan 80% of minder dan 15% capaciteit weergeeft.

2. De rijgewoonten van de eigenaar

Het rendementsverlies van een batterij wordt geschat op 2% per jaar. Dit betekent dat een batterij die aanvankelijk 200 km belooft, na 10 jaar slechts 160 km zal leveren. Er zijn echter veel factoren die dit cijfer kunnen beïnvloeden. Laadgewoonten, zoals hierboven uitgelegd, maar ook zeer sterke acceleraties (zoals Tesla’s “overdrive”-modus) of regelmatig rijden in zeer koud weer. Probeer opnieuw meer te weten te komen over het rijgedrag van de vorige eigenaar en/of controleer het gemiddelde brandstofverbruik op de boordcomputer. Een abnormaal hoog brandstofverbruik (meer dan 25 kWh/100 km voor een Zoe, meer dan 30 kWh voor een Tesla Model S…) kan duiden op een sportieve rijstijl of op intensief gebruik van elektrische accessoires (verwarming, ontdooiing enz.).

Advertentie – lees hieronder verder

3. De remmen en de ophanging

Omdat een elektrische auto zwaarder is dan een auto met een verbrandingsmotor worden de remmen extra op de proef gesteld. De meeste modellen hebben een geoptimaliseerde regeneratiemodus, “Brake mode” genaamd, om enerzijds de remmen te sparen en anderzijds energie te recupereren. Controleer zeker de remschijven en -blokken alvorens je koopt. Hetzelfde geldt voor de ophanging, die het gewicht van de batterij moet ondersteunen en daardoor sneller slijtage kan vertonen. Hou dit vooral bij oudere modellen in het oog.

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie