We herinneren het ons nog goed, het instorten van het plafond van de Rogiertunnel in 2015. De diagnose: een chronisch gebrek aan investeringen en onderhoud dat tot dit ongeval heeft geleid. Bovendien is het niet enkel de Rogiertunnel waarvan de kwaliteit te wensen overlaat. Verschillende inspecties hebben namelijk geleid tot de onmiddellijke sluiting van de Stefaniatunnel, die in hetzelfde bedje ziek was. Uit onderzoek bleek dat belangrijke werkzaamheden van de ene zittingsperiode naar de andere waren verschoven totdat er simpelweg bijna niets meer aan te doen was. Een zeer Belgisch verhaal.
Om de situatie te verhelpen, werd in 2016 een noodbudget vrijgemaakt voor de renovatie van de 26 tunnels van het gewest (langer dan 300 meter), uit te voeren over 10 jaar en onder leiding van Pascal Smet (one.brussels). Maar…
Uitstel
Na een samenstellingsperiode van maar liefst zes jaar heeft het meerjareninvesteringsprogramma groen licht gegeven om de geplande renovaties uit te voeren. Het is echter pijnlijk duidelijk waar dit zal eindigen, want hoewel er over dit punt nog geen overeenstemming werd bereikt met het kabinet van mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen), worden alle andere renovatie-investeringen uitgesteld… met enkele jaren.
De zakenkrant L’Echo kon het investeringsprogramma bemachtigen. Daaruit blijkt dat de werkzaamheden aan de Belliard– en de Wettunnel, die oorspronkelijk gepland waren tussen 2021 en 2024, zullen worden uitgesteld tot 2023-2026. Wat de Rogiertunnel betreft, is de situatie nog erger: de werken zouden pas in 2027-2028 doorgaan (in plaats van 2024-2025). Idem voor de Troontunnel, waarvan de renovatie is uitgesteld tot 2030-2032, d.w.z. drie jaar later dan gepland.
Advertentie – lees hieronder verder
L’Echo merkt desondanks op dat er toch enkele noodwerkzaamheden zullen worden uitgevoerd, zoals aan het plafond en de ventilatie. Er is echter geen nieuws over wat men op korte termijn van plan is met de Louise-, Jubelpark-, Montgomery– en Baljuwtunnel, maar alles wijst erop dat de vertragingen ook daar aanzienlijk zullen zijn.
Wég met de auto?
Er worden verschillende verklaringen gegeven om deze uitstelpogingen te rechtvaardigen: de covid-crisis, het tekort aan arbeidskrachten en materialen en, zoals de Van den Brandt zelf opmerkt, het voorstel van een ander werkschema dat waarschijnlijk minder verkeersproblemen zal veroorzaken. In dit verband wijst het kabinet erop dat het om een zo vlot mogelijke verkeersstroom te kunnen garanderen niet mogelijk is andere tunnels dan de Troontunnel te sluiten. Deze verklaringen zijn aanvaardbaar, maar we kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat er nog andere redenen zijn. Zoals het feit dat de financiën van het Gewest er niet goed voor staan of dat er een duidelijk voornemen is om de aanwezigheid van auto’s in de hoofdstad gevoelig te verminderen.
Men kan zich dus afvragen of dit niet eveneens een manier is om het aantal voor auto’s bestemde infrastructuren te verminderen, zoals het geval van het viaduct Hermann-Debroux of het einde van de E40 of de A12, die stadsboulevards zullen worden. Minister Van den Brandt ontkent dit. Nochtans is de ‘bewegingsvrijheid’ van de auto de afgelopen maanden duidelijk afgenomen en probeert men automobilisten naar andere vormen van vervoer te ‘begeleiden’ (zachte mobiliteit, openbaar vervoer, enz.). In ieder geval wijzen de context en de acties duidelijk op een heksenjacht op personenwagens, wat in contrast staat met de prognoses van het Planbureau, dat aangeeft dat de auto in 2040 nog steeds meer dan 80% van het personenvervoer zal vertegenwoordigen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be