Mobiliteit

Elke Van den Brandt: “In een moderne stad gebruiken ook de rijken het openbaar vervoer”

In een interview met onze collega’s van La Libre Belgique blijft de Brusselse minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) verdedigen dat auto’s minder plaats verdienen in Brussel. Ze is ervan overtuigd dat – hoewel de huidige maatregelen niet populair zijn – de toekomst haar gelijk zal geven.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 23 feb. 2022 | Leestijd: 5 min

De Brusselse minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) gaf een ​​lang interview aan onze collega’s van La Libre Belgique. Hierin legt ze uit welke strijd ze voert en vooral waarom ze dat doet.

De minister sprak onder meer over de kilometerheffing naar aanleiding van het pleidooi van de Unie van Waalse Ondernemingen om te kiezen voor een nationaal systeem en niet voor een regionaal.

Advertentie – lees hieronder verder

Elke Van den Brandt wil eerst en vooral geruststellen en legt uit dat ze in contact staat met de andere regio’s van het land en dat de werkgeversorganisaties volgens haar gelijk hebben: een kilometerheffing op nationaal niveau houdt meer steek. Ze geeft echter aan dat Vlaanderen op dezelfde golflengte lijkt te zitten, maar dat Wallonië geneigd is om dit dossier te blokkeren.

Komt dit door de sociaaleconomische realiteit? De minister blijft op de vlakte, maar zo’n kilometerheffing is een van de mogelijkheden, wetende dat Wallonië ook een ingrijpende hervorming van de autobelasting wil doorvoeren in 2023.

Snelwegen inkorten

De minister wil ook het autogebruik in Brussel aan banden leggen. En dus ook de toegang beperken, wat problemen zal veroorzaken voor pendelaars. In dat kader kondigde de minister onlangs aan dat het laatste stuk van de A12 (die Brussel binnenkomt via Laken) wordt omgevormd tot een stadsboulevard.

Elke Van den Brandt : « Les riches doivent aussi prendre les transports en commun »

Elke Van den Brandt verdedigt dit project, maar geeft aan dat het gekoppeld moet worden aan de Heizelinfrastructuur en de 12.000 beschikbare parkeerplaatsen daar. Volgens de minister zal parkeren aan de Heizel het leven van de pendelaar vergemakkelijken, aangezien de metro tot daar rijdt.

Het valt nog te bezien of dit allemaal gerealiseerd kan worden, tegen welke prijs (parkeerkosten) en binnen welke termijn. Om van vervoermiddel te kunnen veranderen, moet het Brusselse mobiliteitsaanbod een niveau halen dat er vandaag wellicht nog niet is. Elke Van den Brandt is zich in ieder geval bewust van de nood aan een P+R-parking die naam waardig, gezien de drukte op deze verkeersas.

Openbaar vervoeren ontwikkelen

Elke Van den Brandt : « Les riches doivent aussi prendre les transports en commun »

De minister herinnerde er ook aan dat het mobiliteitsplan “Good Move” in Brussel tot doel heeft het aantal auto’s in de stad met 24% te verminderen. Elke Van den Brandt verwees in dit verband naar het project voor de verbreding van de Ring, dat door Vlaanderen wordt gesteund. Het huidige regeerakkoord laat dit niet toe, maar dat betekent niet dat bepaalde ontwikkelingen niet kunnen plaatsvinden.

Er wordt echter gesproken over mogelijke verbeteringen van de Ring tussen de twee regio’s, die al sinds het begin van de legislatuur met elkaar praten en op veel punten samenwerken. Voor Elke Van den Brandt moeten de opties in elk geval zorgen voor een vlottere doorstroming van het verkeer, maar mogen ze de druk van de auto op de stad niet verhogen.

Elke Van den Brandt : « Les riches doivent aussi prendre les transports en commun »Ten slotte neemt de minister een standpunt in over de politieke en sociale kloof die ontstaat rond de auto. Wordt de auto iets dat alleen past in een rechtse visie? “Helemaal niet”, antwoordt Elke Van den Brandt, die pleit voor diversiteit en toegang tot mobiliteit voor iedereen. “Een moderne stad is geen stad waar de armen een auto hebben, maar een stad waar de rijken het openbaar vervoer nemen”, vindt ze. Dat is ook het standpunt van de burgemeester van Bogota, een stad in Colombia die ooit werd gedomineerd door drugshandelaren, maar die erin geslaagd is om te transformeren tot een modelstad, vooral qua mobiliteit.

Volgens Elke Van den Brandt heerst in België te veel een traditie van monomodaliteit voor verplaatsingen. Dat zou moeten veranderen, ook al doet het in het begin een beetje pijn…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon