Op 28 april keurde de Brusselse overheid het nieuwe masterplan goed dat voorziet in de ontmanteling van het Hermann-Debroux-viaduct. Deze operatie zal niet alleen een deel van Brussel veranderen, maar ook het leven van duizenden pendelaars, voornamelijk Walen, die deze structuur sinds de jaren 1970 gebruiken als toegangspoort tot de hoofdstad vanaf de E411 en de Ring.
Deze beslissing heeft dan ook de woede gewekt van veel pendelaars, maar ook van de regionale politiek die dit ziet als een manier om de toegang tot Brussel te blokkeren of in elk geval moeilijker te maken, omdat deze zone zal worden omgevormd tot een stedelijke boulevard. Deze aanpak wordt ook toegepast voor andere belangrijke toegangswegen naar Brussel, waaronder de A12, die tegen eind 2024 eveneens een grote stedelijke boulevard zal worden.
Wie wordt er gestraft?
Natuurlijk zullen de pendelaars als eerste de dupe worden van deze herinrichting en kunnen we logischerwijs grote verkeersproblemen verwachten. Vooral in de spits, aangezien zo’n stedelijke boulevard uiteraard niet toelaat om de grote dagelijkse stroom aan voertuigen op te vangen.
Het plan van de Brusselse overheid is dat de pendelaars bij voorkeur de trein nemen om naar Brussel te komen of de toekomstige RER. Maar dat project heeft al veel vertraging en wordt nu aangekondigd voor … 2031! Wie gaat werken, zal dus oplossingen moeten vinden. Succes ermee, want ze bestaan niet. Touring reageerde eveneens en verklaarde aan de krant Le Soir dat “Touring al lange tijd vraagt om uitgebreide en efficiënte transportalternatieven te ontwikkelen om chaos op onze wegen te voorkomen. Niet alleen wordt gevreesd dat deze alternatieven er niet op tijd zullen komen, maar bovenal zien we dat de overheid een drastische beslissing nam zonder de burgers erbij te betrekken.”
Advertentie – lees hieronder verder
10 tot 15 jaar werken
Bovendien zijn Touring en andere experts van mening dat de werken bijzonder lang zullen duren: de ontmanteling van het viaduct gaat minimaal 10 tot 15 jaar in beslag nemen, een gigantisch project dat ook het leven van werknemers, maar ook bewoners die in de buurt van dit gebied wonen, of zelfs bezoekers, die af en toe naar Brussel komen om te winkelen of ‘s avonds uit te gaan, zal beïnvloeden. Brussel dreigt zo stilaan een eiland te worden, waardoor misschien ook de bedrijven worden weggejaagd. Maar daar heeft de overheid waarschijnlijk niet over nagedacht…
Beeld: Le Soir
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be