Antwerpen voert momenteel gigantische infrastructuurwerken uit met de aanleg van de Oosterweelverbinding. Daarmee krijgt de mobiliteit rond de metropool een nieuwe dimensie om de verplaatsingen in de toekomst vlotter en duurzamer te maken. Maar tegelijk moet natuurlijk de bestaande infrastructuur onderhouden worden. En dat dreigt nu voor problemen te zorgen.
Metro tot op de draad versleten
Het metronetwerk van de stad is sterk verouderd en moet dringend onderhouds- en renovatiewerken ondergaan om het tramverkeer efficiënt en veilig te houden. Een deel van het netwerk is intussen bijna 50 jaar oud en eigenlijk tot op de draad versleten. Daarom gelden ook al verschillende snelheidsbeperkingen voor trams uit veiligheidsoverwegingen.
De Lijn meldt dat uitstel van die onderhoudswerken niet meer kan, zeker op het traject tussen de Antwerpse rechter- en linkeroever, en wil dat daarom een half jaar afsluiten. “De sporen moeten worden vernieuwd. De tunnels moeten door waterinfiltraties en betonrot worden hersteld. De kabelgoten, de verlichting en de technische installaties moeten worden vervangen. Deze werken kunnen echt niet meer wachten. Ik wacht op een concreet plan van De Lijn”, verkaarde Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld).
Advertentie – lees hieronder verder
P+R nutteloos
Dat voorstel van De Lijn om de tramverbinding tussen de rechter- en linkeroever een half jaar stil te leggen stuit op heel wat verzet. Zo vindt reizigersorganisatie TreinTramBus dit onaanvaardbaar, zeker met de hinder door de Oosterweelwerken in het vooruitzicht. Want voor wie met de fiets of het openbaar vervoer de Schelde wil oversteken, valt zo een belangrijke tramverbinding weg. Bovendien worden de park-and-ride parkings Linkerover en Melsele, die er zijn voor wie vanuit Oost-Vlaanderen komt, meteen nutteloos. En dit terwijl dit P+R concept het toch al moeilijk heeft om aanvaard te worden door het grote publiek.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be