Nieuwe modellen

SsangYong XLV: Welkom in de familie

De SsangYong-familie groeit in elke betekenis van het woord. Het gamma wordt straks uitgebreid met de XLV, een verlengde versie van de al ruime Tivoli. Het is een ideale SUV voor gezinnen die groter worden…

Frederic Debacker | Gepubliceerd op 13 mei 2016 | Leestijd: 5 min

De SsangYong Tivoli is momenteel iets langer dan een jaar op de markt en hij sloeg meteen aan. Ook de gespecialiseerde pers was vanaf de eerste kennismaking met deze wagen lovend. Alle kwaliteiten van de Tivoli kwamen aan bod en dit bleek een ideale manier om de doelgroep te bereiken. Deze argumenten kregen duidelijk gehoor want de commerciële carrière van de SsangYong Tivoli ging onder een uitstekend gesternte van start. Meer nog, de verwachtingen van de constructeur werden overtroffen.

Het enthousiasme van de professionals werkte meer dan ooit aanstekelijk voor andere bestuurders. Tijdens de jaarlijkse VAB Gezinswagenverkiezing in december 2015 werd de SsangYong Tivoli verkozen tot VAB Gezinswagen van het jaar 2016. De jury bestond uit  25 autojournalisten en 78 gezinnen met kinderen. De nieuwe XLV beschikt over dezelfde kwaliteiten maar biedt vooral nog meer Tivoli!

Advertentie – lees hieronder verder

+ 23,5 cm

De XLV is precies 23,5 cm langer dan de klassieke Tivoli wat neerkomt op 4,44 meter. Dat zijn nog steeds meer dan redelijke proporties waardoor de XLV nog steeds als “compact” kan doorgaan. De wielbasis van 2,6 meter blijft onaangeroerd want  de wagen wordt slechts achteraan verlengd. De koffer groeit van 423 naar … 720 liter!

Het gaat wel degelijk over het laadvolume onder de hoedenplank, want wie meer ruimte nodig heeft, kan ook de achterbank neerklappen. De positionering van de stoelen werd niet gewijzigd. Dat was ook niet nodig want de Tivoli is al erg ruim, zowel voor- als achterin. Deze kwaliteit werd al meermaals benadrukt.

Vlotte en zuinige motoren

De XLV gebruikt hetzelfde gamma motoren als zijn kleine broer. Het gaat om een benzine- en een dieselmotor van 1,6 liter. De eerste levert 128 pk, de diesel is goed voor 115 pk. Beide motoren zijn bijzonder aangenaam voor dagelijks gebruik. We willen nog even beklemtonen dat de Tivoli en de XLV in hun segment een bijzonder breed gamma bieden waardoor de bestuurder de wagen naar wens kan samenstellen. Er is keuze uit benzine of diesel, manuele of automatische transmissie en voor- of vierwielaandrijving… Alle combinaties zijn mogelijk.

Verhouding kwaliteit/prijs/uitrusting 

Zowel pers als publiek waarderen bij SsangYong de uitstekende verhouding tussen de fabricagekwaliteit, de uitrusting en de prijs. Wat dat betreft, heeft de Tivoli geen echte concurrenten. Met de komst van de Tivoli zet SsangYong een grote stap vooruit op vlak van afwerkingskwaliteit en uitrustingsmogelijkheden. De drie afwerkingsniveaus (Crystal, Quartz en Sapphire) zijn bijzonder volledig. Deze aanpak wordt uiteraard uitgebreid (dit is geen woordspeling!) met de komst van de XLV. De XLV Crystal is al keurig uitgerust met manuele airco, cruise control, instelbare stuurbekrachtiging met 3 rijmodi, enz… en kost slechts 1.000 euro meer dan de Tivoli Crystal.

De enige vraag die onbeantwoord blijft, is in hoeverre de nieuwe afmetingen van de SsangYong XLV het weggedrag beïnvloeden. Omdat een testrit veel meer zegt dan een lange uitleg, laten we u oordelen. U kan een testrit boeken bij uw SsangYong-dealer. Op de website www.ssangyong.be kan u uw plaatselijke dealer vinden en u kan meteen ook de brochure en de prijslijst van de XLV downloaden.

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon