AMG werd in 1967 opgericht door de ingenieurs Hans Werner Aufrecht en Erhard Melcher en maakte al snel naam op het gebied van Mercedes-tuning dankzij goede sportieve resultaten op circuit. Een door AMG ontwikkelde Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 werd in 1971 tot kampioen van de 24 uur van Spa-Francorchamps gekroond in zijn klasse en eindigde als tweede algemeen, ondanks het feit dat hij nogal zwaar was in vergelijking met de concurrentie.
Daarna ging het bedrijf door met de ontwikkeling van high-performance versies van Mercedes-modellen – en achteraf zelfs van Mitsubishi’s – en verhuisde het naar nieuwe kantoren in Affalterbach.
De volgende grote stap voor het bedrijf was de ontwikkeling van de cilinderkop met vier kleppen per cilinder in 1984. Deze techniek werd belichaamd door een 5,0-liter V8 die in een E-klasse coupé werd ingebouwd die de ‘Hammer‘ zou worden: tot op de dag van vandaag hét symbool van AMG en een van de meest gewilde prestatiemodellen aller tijden.
Advertentie – lees hieronder verder
Na een jarenlange samenwerking tussen Mercedes en AMG kocht DaimlerChrysler in 2005 AMG volledig op, wat leidde tot de oprichting van Mercedes-AMG.
Vandaag heeft Mercedes-AMG in Affalterbach 2.000 mensen in dienst en verkoopt het meer dan 50 modellen met vermogens die variëren van 306 tot 843 pk. Onlangs lanceerde de sportafdeling ook zijn eerste hybride auto, de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance.
Iconisch model
Voordat alle modellen van Mercedes-AMG definitief stuk voor geëlektrificeerd worden, wordt er ode gebracht aan de G-klasse, met de ‘G’ van ‘Geländewagen‘, wat zoveel betekent als terreinwagen. De speciale versie heet ‘Edition 55‘ en is afgeleid van de überkrachtige G63.
De G63 Edition 55 wordt geleverd in zwart metallic of hoogglans met contrasterende elementen, staat op tweekleurige 22-duimsvelgen en heeft een schitterende aluminium tankdop.
Luxueuze cocon
Het interieur van de Edition 55 heeft speciale aandacht gekregen, met contrasterend zwart en rood om het zowel sportief als gezellig te maken. Roestvrijstalen instaplijsten met een rood verlicht AMG-logo begroeten de bestuurder, terwijl de vloerbedekking van velours van rode stiksels en van het opschrift ‘Edition 55‘ is voorzien .
De speciaal ontworpen AMG-stoelen zijn bekleed met tweekleurig rood/zwart nappaleder en ook het stuurwiel werd anders ingepakt. Voeg daarbij matte elementen van carbon en de bijzondere sfeer is compleet.
En op motorisch gebied?
Mechanisch verandert er helemaal… niets. Onder de motorkap ligt dus nog steeds de bekende 4-liter twin-turbo V8 van 585 pk en 850 Nm koppel, voldoende om de G-klasse in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u te doen spurten. Alsof dat sneller moest…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be