De Audi A3 – toen nog een driedeurs – gaat al mee sinds 1996 en was de pionier van de premiummodellen in de Golf-klasse. Dat segment kampt de jongste jaren met sterke concurrentie van SUV’s. Voor wie daarvan houdt, heeft Audi natuurlijk de Q3 in het gamma. Maar nu klimt ook de A3 Sportback wat hogerop. Audi geeft de hele A3-reeks een facelift, met als belangrijkste nieuwigheid de A3 allstreet.
30 mm hoger
“De Audi A3 allstreet onderscheidt zich van bij de eerste oogopslag van de rest van de A3-familie”, zegt Stephan Fahr-Becker, hoofd exterieurdesign bij Audi. “Als cross-over in de compacte premiumklasse heeft hij een unieke look. Het doel was om met specifieke designelementen de grotere bodemvrijheid van de auto te benadrukken.” De ophanging van de A3 allstreet biedt 15 mm meer rijhoogte dan het standaardonderstel. Samen met de grotere wieldiameter resulteert dat in 30 mm meer bodemvrijheid.
Qua design zijn er enkele verschillen met de gewone A3 Sportback. Zo zit het grote achthoekige radiatorrooster met honingraatstructuur hier wat hoger, waardoor de cross-over dichter aansluit bij de Q-modellen. Uniek aan de allstreet zijn de groeven in de spoilerlip vooraan en de diffuser achteraan. Daarnaast zien we brede wielkastranden en standaard dakrails. Voor de inzittenden is het enige voordeel een iets hogere zitpositie.
Advertentie – lees hieronder verder
Nieuw gezicht
Audi maakt van de gelegenheid gebruik om het volledige A3-gamma een upgrade te geven. Het zeshoekige, frameloze Singleframe-radiatorrooster oogt platter en breder. De voorspoiler verbindt de twee luchtinlaten en doet de A3 lager lijken. Hetzelfde geldt voor de achterkant, met zijn nieuwe bumper en diffusor. Ook de metaalkleuren District Green en Progressive Red zijn nieuw.
Opvallend is dat je in het MMI-infotainmentsysteem zelf kunt kiezen uit vier verschillende ontwerpen voor de dagrijlichten. Zo verander je de uitstraling van de auto. De led- en ledmatrixkoplampen creëren de digitale dagrijverlichting met 24 pixelelementen in drie rijen bovenaan het lichtblok. Nog via het MMI-aanraakscherm krijg je toegang tot de geïntegreerde appstore. Na de aankoop van de A3 kun je bepaalde infotainment- en comfortfuncties toevoegen (online, via de myAudi-app).
Twee motoren
Momenteel biedt Audi maar twee krachtbronnen. De 35 TFSI – de naamgeving bij Audi blijft helaas verwarrend – heeft een 1.5-benzinemotor (150 pk) met een zeventraps S tronic of (later) een manuele zesbak. Voor dieselrijders is er de 35 TDI, een tweeliter met 150 pk en zeventraps S tronic. Meer benzine- en dieselversies van de A3 Sportback en A3 Berline volgen in het tweede kwartaal. Een plug-inhybride komt eind dit jaar.
De vernieuwde Audi A3 kun je vanaf maart 2024 bestellen. De Belgische prijzen starten bij 35.530 euro (A3 Sportback 35 TFSI S tronic). De A3 Berline kost 1.100 euro meer. De A3 allstreet met 35 TFSI begint bij 37.380 euro. Voor het SUV-achtige uiterlijk van de allstreet betaal je dus 1.850 euro extra.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be