Hoewel de fabriek nog niet is afgewerkt, opende de Gigafactory in Berlijn voor het eerst haar deuren voor een select gezelschap om te tonen hoe de productie er zal worden georganiseerd. De aanpak verschilt immers fundamenteel van wat elders bestaat.
Tesla zal nieuwe productielijnen gebruiken in combinatie met nieuwe assemblageprocessen, en gebruikt voor het eerst ook de “4680 cell structure” batterijen. Deze zullen enkel worden gebruikt in de Model Y die in Duitsland wordt geproduceerd. Tenminste, voorlopig. Uiterlijk verschilt de module niet veel van de units die in de Chinese versie van de Model Y wordt gebruikt, maar de batterij is gebaseerd op een volledig nieuw platform.
Ruimtevaartaanpak
Elon Musk had deze befaamde 4680-cellen al een jaar geleden voorgesteld en vandaag wordt deze technologie ook werkelijkheid. In de configuratie van de Model Y verbindt de batterij de voorste en achterste unit van het platform.
Advertentie – lees hieronder verder
Deze nieuwe architectuur is geïnspireerd op assemblagemethoden die we eerder in lucht- en ruimtevaart zagen waarbij brandstoftanks ook een structureel element zijn.
Kortom, in de volgende Tesla zal een beetje SpaceX-technologie zitten. Tegelijkertijd zal deze aanpak het ook mogelijk maken af te stappen van de logica om het batterijpack met klassieke modules te bouwen. Deze aanpak wordt vervangen door een interne cel-tegen-celstructuur die de constructie zal vereenvoudigen en tegelijk de energiedensiteit zal verhogen. Niet alleen de energie-efficiëntie die zal worden verbeterd, door het aantal componenten te beperken zal ook de productiekost dalen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be