Niemand staat voor zijn of haar plezier in de file en veel landgenoten hebben geen andere keuze dan de wagen te nemen. Nochtans werden we de laatste maanden om de oren geslagen met nieuws over rekeningrijden en dat het zeker doorgevoerd zou worden. “Om het fileprobleem op te lossen, want da’s de enige manier.” Tegenreacties bleven natuurlijk niet uit. Rekeningrijden zou volgens critici geen droomoplossing zijn maar gewoon de zoveelste platte taks.
Bolletje vullen
Anderhalve maand voor het verplichte tripje richting stemhok draait de grootste politieke partij van Vlaanderen van windrichting in een van de meest besproken dossiers van de laatste maanden. “Het draagvlak bij de bevolking is er niet en we willen niets opdringen”, luidt het. Weinig geloofwaardig natuurlijk, want na de verkiezingen doet men toch wat men wil. Wat het ook zij, in plaats van alle Belgen via hun smartphone te traceren onderweg naar het werk, familie of vrienden, om hen dan achteraf een factuur te sturen die “niet hoger” is dan degene die ze momenteel betalen (zolang ze maar niet rijden waar en wanneer ze willen natuurlijk), kan er misschien eens worden nagedacht over een alternatief dat mensen eveneens aanzet tot denken maar dan zonder kilometergeld te vragen. Want je zou ook kilometergeld kunnen géven. Als daar nu eens campagne rond wordt gevoerd…
Belonen in plaats van straffen
Aangezien prijzen over het algemeen toenemen, net als het verkeer en de euronormen, kan je er moeilijk van uitgaan dat de belastingen op het gebruik van wagens zullen dalen. Rekeningrijden zal de jaarlijkse verkeersbelasting “compenseren”, zo werd beweerd, maar aangezien dat systeem “er nu niet meer komt” zullen we – als ze zich aan hun woord houden tenminste – gewoon jaarlijks het bekende aanslagbiljet in de bus blijven krijgen.
Advertentie – lees hieronder verder
Maar als we die factuur nu eens eigenhandig zouden kunnen verlagen door effectief minder te rijden? Zo’n systeem zou veelrijders, die meestal geen andere keuze hebben, niet straffen maar wel zij die hun wagen bewust zo weinig mogelijk gebruiken, korting geven. Een auto die stilstaat, vervuilt namelijk niet en op die manier kan ook een mentaliteitswijziging gecreëerd worden. Een mogelijke oplossing zou dan kunnen zijn dat wanneer je wagen op werkdag x door geen enkele ANPR-camera wordt opgemerkt, je automatisch korting krijgt op je verkeersbelasting. Meer opbrengsten voor de Staat zouden er op die manier natuurlijk niet zijn maar dat is volgens de minister die het hele plan wilde uitvoeren ook helemaal niet de bedoeling. En nooit geweest. Minder files én minder belastingen? Zo’n gek idee is het niet…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be