Terwijl het rijbewijs met punten in de meeste andere Europese landen al lang is ingevoerd, talmt België, ook al bestaat er al 30 jaar een wetsvoorstel. Na de recente dramatische gebeurtenissen in Stépy-Braquennies, heeft de regering het project opnieuw in gang gezet. Op basis van een VIAS-studie en de bepaling van beste systemen in het buitenland, zijn de ministeries van Justitie, Mobiliteit en Binnenlandse Zaken het nu blijkbaar eens geworden over een formule die ingevoerd zou kunnen worden voor de volgende parlementsverkiezingen, d.w.z. in het voorjaar van 2024.
Natuurlijk brengt de maatregel veel debatten op gang en zorgt hij ook voor sterke politieke spanningen. Vooral aan Waalse kant, waar de MR en de PS in opstand zijn gekomen tegen het project. Om een rijbewijs met punten het daglicht te laten zien, moeten de regio’s echter met elkaar overleggen en tot een akkoord komen. Maar ook hier rijzen problemen, zoals we konden zien tijdens een parlementaire vraag aan de Waalse minister belast met Verkeersveiligheid, Valérie De Bue (MR).
Beperkt effect
Tegenover de parlementsleden bevestigde de minister dat het advies van het Gewest zal worden gevraagd zodra de federale tekst is goedgekeurd door de federale regering. En ze stak hierbij haar scepsis over de voordelen van het systeem niet onder stoelen of banken. Valérie De Bue noemde de ervaringen van de buurlanden op dit gebied. Dit systeem heeft daar namelijk geleid tot een explosie van fraude en mensen die zonder rijbewijs rijden. Ze wees er ook op dat sommige gereputeerde landen geen rijbewijs met punten hebben ingevoerd. Dit is bijvoorbeeld het geval in Zweden.
De minister ging nog verder en vergeleek Frankrijk en België tussen 1992 (de datum van inwerkingtreding van het rijbewijs met punten in Frankrijk) en 2021, waaruit bleek dat de daling van het aantal slachtoffers met een derde op de weg gelijk was. De daling is dus niet enkel toe te schrijven aan het rijbewijs met punten.
Advertentie – lees hieronder verder
Een ander systeem met opleiding?
De minister (van MR en dus officieel tegen het project) pleit daarom voor een beredeneerde aanpak en in het bijzonder voor een andere behandeling van recidivegevallen. Ze legt uit dat het systeem van onmiddellijke intrekking van het rijbewijs moet blijven bestaan, met name voor recidivisten. “In deze gevallen is het essentieel om een klik teweeg te brengen, waarmee bewustwording een gedragsverandering in gang zet”, aldus de minister.
Om de verkeersveiligheid te ondersteunen, pleit Valérie De Bue meer voor opleiding en in het bijzonder verplichte vorming als straf. “De educatieve sanctie door middel van opleiding draagt naar mijn mening bij tot een noodzakelijk bewustzijn van de veiligheid van de weggebruikers”. Het is duidelijk dat meer verkeersovertreders in contact moeten worden gebracht met de slachtoffers of hun naasten voor een beter begrip van de problemen en een responsabilisering. Zoals we kunnen zien, zijn de projecten en visies om de verkeersveiligheid te verbeteren zeer divers en kan het rijbewijs met punten in dit verband slechts één van de instrumenten zijn. Het is daarom nutteloos om alle hoop daarop te vestigen, want dat is een hersenschim.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be