In 2018 heeft de overheid een nieuw traject opgezet om het rijbewijs te behalen. Het ging er inderdaad om werklozen die dit kostbare goed niet bezaten, er sneller aan te helpen door simpelweg 30 uur rijschool te volgen en dan direct hun praktisch examen af te leggen.
Dit snelle traject naar het rijbewijs was echter ook al gauw populair bij andere categorieën kandidaat-chauffeurs, vooral onder jongeren. Volgens een enquête van VIAS in samenwerking met Sud Presse heeft 11% van de Walen van 18 tot 30 jaar voor dit traject gekozen, terwijl dat in Brussel tot 15% opliep voor deze categorie.
Onvoldoende training?
Omdat ze sterk aan terrein wint, wordt deze piste nu aan de kaak gesteld door VIAS, dat van mening is dat deze opleiding simpelweg onvoldoende is om effectief te zijn. Het Instituut roept daarom op tot de stopzetting ervan. Volgens VIAS zijn van deze 30 uur zes uur gereserveerd voor het aanleren van de manoeuvres, wat betekent dat de echte ervaring op de weg “slechts” 24 uur duurt. Volgens specialisten van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid is dit echt onvoldoende om de gevaren op de weg goed te begrijpen, vooral in moeilijkere rijomstandigheden: regen, files, ‘s nachts rijden, enz.
Advertentie – lees hieronder verder
Vlaanderen zegt nee
Vias wil natuurlijk geen werkzoekenden straffen, maar verzet zich tegen het feit dat dit traject ook de norm wordt voor mensen die de financiële middelen hebben om te investeren in kwaliteitsopleidingen voor het rijbewijs. En VIAS hekelt ook de ouders van jongeren die niet betrokken zijn bij het verkrijgen van een rijbewijs. In theorie moet de jongere die de vrije opleiding of een rijschoolopleiding van 20 uur volgt, dan een stage van 3 maanden en 1.500 km doen alvorens zijn praktijkexamen af te leggen. Voor VIAS is het noodzakelijk om de tijd te nemen om ervaring op te doen achter het stuur. En dan niet in een paar uur.
Vlaanderen werkt niet volgens hetzelfde model. In het noorden van het land combineert 41% van de categorie 18-30-jarigen het gratis traject en uren met een instructeur tegen 24% in Wallonië en 33% in Brussel. In België volgt 39% van de Waalse kandidaten enkel de vrije opleiding – zonder rijschoolopleidingen – terwijl dat in Vlaanderen slechts 25% en in Brussel 16% is.
Er zijn echter nog steeds grote verschillen tussen het noorden en zuiden van het land om je rijbewijs te halen. Zo kan in Wallonië een kandidaat na 20 uur rijschool en een rijvaardigheidstest al de weg op, terwijl dat in Vlaanderen niet mogelijk is.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be