35 km/u te snel gereden? Geen boete!

De nultolerantie op snelheidsovertredingen die justitieminister Vincent Van Quickenborne (Open Vld) aankondigde, blijkt tot nu toe een loze belofte. Je kan nog steeds 35km/u (!) te snel rijden zonder achteraf een boete in de bus krijgen. Hoe kan dat?

Gepubliceerd op 25 maart 2022
Leestijd : 2 min

Deel

35 km/u te snel gereden? Geen boete!

Vorig jaar kondigde justitieminister Vincent Van Quickenborne (Open Vld) een veel strenger verkeersbeleid aan waarbij de tolerantiemarges voor snelheidsovertredingen worden afgeschaft. Wie voortaan betrapt wordt op te snel rijden, zou onherroepelijk op de bon vliegen. Daardoor werd gevreesd voor een echte boetetsunami, maar die bleef vooralsnog uit. Vreemd…

VQB

Een onderzoek van N-VA-Kamerlid Wouter Raskin bracht hierover zopas duidelijkheid: blijkbaar hanteren de parketten in ons land nog steeds tolerantiemarges voor snelheidsovertredingen, en die kunnen bovendien sterk verschillen naargelang de zone.

Volgens het rapport van Raskin zijn er zelfs plaatsen waar je geflitst kan worden met 85 km/u in een zone 50 en je toch geen boete krijgt. Wel zou dit enkel ’s nachts en in de buurt van werven geldig zijn.

De reden waarom de openbaar ministeries in ons land die tolerantiemarges hanteren is om een overrompeling aan te versturen verkeersboetes te vermijden.

Advertentie – lees hieronder verder

Quota blijven bestaan

Uit het onderzoek van Raskin blijkt dat bij twaalf van de veertien parketten in ons land deze marges of quota voor uit te schrijven boetes nog steeds bestaan. Nu krijg je in België nooit een proces-verbaal als je maar 1 km/u te snel hebt gereden omwille van de gecorrigeerde snelheid tot 6 km/u die om technische redenen bestaat.

In de praktijk zijn er blijkbaar maar twee zones waar elke overtreding tot een boete leidt. Twee andere schrijven alleen een maximum aantal boetes per jaar uit en de tien andere hanteren een tolerantiemarge die soms zeer hoog oploopt. Dat gaat van 11 km/u boven de maximumsnelheid rijden, over 20 of 27 km/u tot zelfs 36 km/u in één zone afhankelijk van de locatie en het tijdstip.

Raskin hekelt vooral de willekeur van dit systeem. “Eens de quota aan PV’s bereikt zijn, wordt er gewoon niet meer geflitst. Ook een bestuurder die de tolerantiemarge ruim overschrijdt, kan dan ongestraft wegkomen, en dat kunnen we toch niet toelaten”, fulmineert de N-VA-er die een snelle reactie van de minister eist.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.