Het idee van het rijbewijs met punten werd recent nieuw leven ingeblazen, vooral na het verschrikkelijke ongeval in Strépy-Bracquegnies dat aan meerdere mensen het leven kostte. Het principe ligt al op tafel sinds de jaren 1990 en het tijdperk-Dehaene, maar werd uiteindelijk nooit ingevoerd.
Onlangs leek het er nochtans echt op dat het er zou komen, vooral omdat België op dit vlak een achterstand heeft. In de meeste Europese landen wordt het rijbewijs met punten al gebruikt. Slechts zes Europese landen hebben het nog niet ingevoerd: Estland, Finland, Portugal, Slowakije, Zweden en België. In november vorig jaar leek de regering dicht bij een akkoord te staan, aangezien de ministers van Mobiliteit, Georges Gilkinet (Ecolo), Binnenlandse Zaken, Annelies Verlinden (cd&v), en Justitie, Vincent Van Quickenborne (Open Vld), samen het ontwerp het rijbewijs met punten hadden opgesteld. Grofweg zou het verschillende soorten overtredingen bestraffen en bij een maximum van twaalf verzamelde punten zou het rijbewijs worden ingetrokken. Gaandeweg kwam dit project, dat goed in elkaar leek te zitten, echter onder vuur te liggen van de PS en MR, die voor een ommekeer zorgden. Terug naar af dus, toch voor deze legislatuur.
Tijd voor iets anders?
Het rijbewijs met punten mag dan wel in het slop zitten, de regering heeft het idee om recidivisten onder druk te zetten nog niet opgegeven. Dat geldt in het bijzonder voor de federale minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet (Ecolo), die aan onze collega’s van L’Echo vertelde dat hij andere plannen in de pijplijn heeft. In het interview staat dat het kabinet werkt aan een andere oplossing die “het mogelijk maakt om bestuurders te identificeren die zich herhaaldelijk gevaarlijk gedragen”. Wat houdt dit in? Dat wordt niet gezegd.
Advertentie – lees hieronder verder
Aan Sud Presse wil het kabinet geen commentaar geven met het argument dat “het idee nog niet volwassen genoeg is om erover te kunnen praten”. Ze voegden eraan toe dat “ons enige doel op het gebied van verkeersveiligheid is om gevaarlijke recidivisten zo effectief mogelijk te bestrijden”. Volgens bepaalde bronnen omvat het plan van het kabinet specifieke opleidingen voor recidivisten en een database van overtreders.
Welke maatregelen er komen, blijft een mysterie. Ter herinnering: toen de PS en MR een tegenvoorstel deden was dit gebaseerd op vier basisprincipes: een database met informatie over overtreders, een grotere pakkans van overtreders, meer bewustmaking van automobilisten en strengere straffen. Het voorstel van Ecolo zou aan een aantal van deze criteria kunnen voldoen. Wordt vervolgd…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be