Om redenen van verkeersveiligheid denkt de Europese Commissie serieus na over de invoering van een speciaal rijbewijs voor 70-plussers. Praktisch gezien is het idee om een tijdslimiet in te voeren op rijbewijzen voor senioren. Hun rijbewijs zou niet langer onbeperkt in de tijd zijn, maar beperkt tot 5 jaar, waarna een medische keuring en/of opfriscursussen in de verkeersregels vereist zouden zijn.
Het plan zorgde duidelijk voor opschudding bij de federale minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet (Ecolo), die in de Kamer vertelde dat “niemand mag worden beroofd van de openbare ruimte of van de vrijheid van mobiliteit.”
“Dit geldt ook voor senioren, die vaker een auto nodig hebben om van deze vrijheid te genieten. Het is ondenkbaar om een hele leeftijdsgroep te discrimineren, zijn activiteiten, sociale leven of zelfs zijn toegang tot medische zorg te beperken. Als het doel van de Commissie is om de verkeersveiligheid te verbeteren, zit ze op het verkeerde spoor. In een tijd waarin onze senioren actiever zijn dan ooit, betekent het beperken van de mobiliteit van mensen van 70 jaar en ouder dat we ze in een isolement drijven. We lopen het risico meer levens te verliezen dan te redden.”
Een project dat relevantie mist
Deze uitspraak zal voor sommigen misschien als een verrassing komen. Het zal immers niemand ontgaan zijn dat de Ecolo en Groen een plan hebben opgezet om het autogebruik met alle mogelijke middelen te beperken. Alleen zou de maatregel in dit geval duidelijk discriminerend zijn. Het is daarom onaanvaardbaar.
Advertentie – lees hieronder verder
De besprekingen zullen waarschijnlijk worden voortgezet, met name in de Raad van de Europese Unie, momenteel onder het Spaanse voorzitterschap maar waar België op 1 januari het voorzitterschap zal overnemen. Voor Gilkinet kan het voorstel in zijn huidige vorm niet worden aanvaard, omdat het “duidelijk relevantie mist en nog moet worden besproken”, voegde hij eraan toe.
Volgens het kabinet van de Federale overheidsdienst Mobiliteit vormen senioren geen gevaar op de weg. “Bepaalde functies die een rol spelen bij het besturen van een voertuig kunnen met de leeftijd afnemen. Studies tonen echter aan dat senioren in dat geval uit eigen beweging compensatiestrategieën toepassen: niet meer ‘s nachts rijden, snelheid verminderen, grotere veilige afstanden aanhouden, enkel bekende routes nemen, gevaarlijke manoeuvres vermijden, … Onze senioren zijn met andere woorden vaak voorbeeldige bestuurders. En als iedereen zo zou rijden als onze ouderen, dan zouden de verkeersveiligheidscijfers in België veel beter zijn”, voegt Georges Gilkinet toe, als antwoord op een parlementaire vraag van Jef Van den Bergh (CD&V) en Marianne Verhaert (Open VLD).
Dit idee om senioren te controleren, is niet nieuw en duikt regelmatig op, en niet alleen in België. Aan de ene kant is het begrijpelijk, maar je moet beseffen dat ouderen niet hetzelfde zijn als jongeren en dat veel jongeren veel gevaarlijker zijn op de weg. Wordt vervolgd…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be