De repressie en controle van de burgers neemt gestaag toe in ons land, onder het mom dat dit noodzakelijk is om de veiligheid van de bevolking te garanderen. In dat concept neemt de camerasurveillance een belangrijke rol in. Dankzij het steeds groter wordend netwerk van ANPR-camera’s wordt de burger intussen bijna overal scherp in de gaten gehouden. ANPR staat voor ‘Automatic Number Plate Recognition’ of automatische nummerplaatherkenning.
Hiermee kan de overheid inderdaad zeer makkelijk het komen en gaan van criminelen op het grondgebied observeren. Maar ook evengoed het gedrag van gewone burgers, die zo berispt kunnen worden voor allerhande overtredingen. Dat gebeurt vooral in het verkeer voor het registreren van snelheidsovertredingen. Daardoor rijst regelmatig de vraag of het voornaamste doel van het ANPR-cameranetwerk is de veiligheid van de bevolking te verzekeren of de schatkist te spijzen.
Big Brother is watching you
Blijkbaar is die repressie nog niet voldoende, want uit een nieuwe beleidsnota van Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) blijkt dat er binnenkort nog héél veel camera’s gaan bijkomen op onze wegen. Zo is er in Vlaanderen sprake van meer dan een verdubbeling van dat aantal. Momenteel staan er ongeveer 1.700 ANPR-camera’s langs onze wegen. Dat aantal zou de volgende maanden tot 2.200 opgetrokken worden, terwijl er tegen eind 2023 4.200 camera’s langs de wegen in het hele land moeten staan volgens dit plan.
Advertentie – lees hieronder verder
Overvalt jou ook een Big Brother-gevoel? Want los van de verhoging van de pakkans bij een verkeersovertreding, word je op die manier binnenkort op elke hoek van de straat in het oog gehouden door dat cameranetwerk. Het Chinees maatschappijbeeld met een ijzeren greep op de burgers lijkt niet meer veraf. Maar willen we dat ook?
Verkeersveiligheid
Organisaties als verkeersveiligheidsinstituut VIAS schermen steeds met het feit dat ingrepen als flitscamera’s en snelheidscontroles een belangrijke impact hebben op de verkeersveiligheid, omdat overdreven snelheid één van de belangrijkste oorzaken is van dodelijke slachtoffers in het verkeer. Dat klopt. Maar moeten we daarom echt overal in de gaten gehouden worden alsof we gevaarlijke criminelen zijn? Nee toch.
Vandaar ook de ergernis bij vele trajectcontroles waar je vaak moederziel alleen op een open baan tegen 50 of 70 km/u moet blijven rijden. Want bij enkele kilometers per uur te snel rijden, vlieg je onverbiddelijk de bon op, zoals vele automobilisten de jongste tijd al mochten ondervinden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be