Weer meer ‘zwarte verkeerspunten’ op onze wegen

Afgaande op het stijgend aantal ‘zwarte verkeerspunten’ in Vlaanderen neemt de onveiligheid op de wegen in het noorden van het land verder toe. Vooral fietsers en voetgangers blijven grote risico’s lopen volgens de recentste veiligheidsrapporten.

Gepubliceerd op 22 oktober 2021
Leestijd : 2 min

Deel

Weer meer ‘zwarte verkeerspunten’ op onze wegen

Eerder dit jaar heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) een nieuw bestuursplan gelanceerd om de verkeersveiligheid in de regio te verhogen: Mobiliteit Innovatief Aanpakken (MIA).

Eén van de prioriteiten was de zeer lange lijst met zogenaamde zwarte punten op onze wegen sneller weg te werken. Maar uit een rapport dat de krant De Morgen zopas kon inkijken blijkt dat het aantal zwarte verkeerspunten in Vlaanderen helemaal niet is afgenomen, maar opnieuw is gestegen. Hoe kan dat?

Dynamisch model

car-accident-motorcycle-bike-zwart-kruispunt

Vlaanderen gebruikt sinds 2018 een ‘dynamische lijst’ met zwarte punten, die jaarlijks wordt aangepast op basis van de vastgestelde ongevallencijfers. Voor 2021 staan er 302 punten op deze lijst, tegenover 287 een jaar eerder. Er kwamen dit jaar 101 nieuwe punten bij, terwijl aan 133 punten aanpassingen werden doorgevoerd.

Advertentie – lees hieronder verder

Het aantal zwarte verkeerspunten in Vlaanderen is dus opnieuw gestegen. De meeste daarvan liggen in Antwerpen (134), dan volgen Oost-Vlaanderen (78), Limburg (35) en West-Vlaanderen (32), terwijl Vlaams-Brabant het rijtje afsluit met 23 punten die dringend aangepakt moeten worden.

“Te weinig progressie”

fietsongeval-accident-velo

Verkeersexpert van de UGent Dirk Lauwers wijst in De Morgen op de ernst van de situatie op de Vlaamse wegen: “De verkeersveiligheid verbeterde relatief goed tot 2016, maar sindsdien is er te weinig progressie, vooral voor fietsers en voetgangers.”

In een eerste reactie verklaarde minister Lydia Peeters dat ze onderzoekt hoe ze deze gevaarlijke punten versneld kan aanpakken. Ze wil onder meer op korte termijn de verkeersveiligheid verhogen door in te zetten op ‘quick wins’ of kleine ingrepen op plaatsen waar reeds grote infrastructuuringrepen samen met nutsleidingen uitgevoerd worden.

Ze vindt het ook van belang om proactief te handelen door verkeerssituaties te monitoren met camera’s én met drones. Zo kunnen gevaarlijke punten vlotter gedetecteerd worden en kan er sneller gereageerd worden volgens de minister.

Afwachten maar wat dat geeft en of het aantal zwarte verkeerspunten in 2022 eindelijk weer zal dalen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.