Deze term komt uiteraard overgewaaid uit de Verenigde Staten. Het is de combinatie van “snowy” (ondergesneeuwd, nvrd.) en “neckdown” (verhoogde stoep, nvdr.). Het is in feite niets meer of minder dan de opgehoopte verse sneeuw die zich op de rijbaan naast de stoeprand blijft liggen op de plekken waar de auto’s niet rijden. Omdat op deze plaatsen niet wordt gereden, tonen ze meteen aan dat de automobilist ze niet nodig heeft.
Kortom, deze empirische methode laat burgers met oog voor hun leefomgeving toe om nieuwe voetgangerszones voor te stellen. Hun vaststellingen kunnen als basis dienen om de voetpaden op sommige plaatsen te verbreden zonder dan automobilisten hiervan hinder ondervinden. Afgaande op deze veststellingen zijn er mogelijkheden om veilige verhoogde “eilandjes” te voorzien die de veiligheid danig verhogen op oversteekplaatsen in een stedelijke omgeving.
Op Twitter werd ruim een jaar geleden al een hashtag #sneckdown gelanceerd. Sindsdien stromen er foto’s binnen van “sneckdowns” op de sociale mediasites. Tal van media pikten het verhaal op. Wellicht zullen de ingenieurs die zich met de weginfrastructuur bezig houden wel rekening moeten houden met deze informatie. Ze hebben immers geen excuus om geen maatregelen te nemen die alle weggebruikers ten goede komen.
Denkt u dat deze sneeuw een inspiratiebron kan zijn voor ingenieurs van ons wegennet ?
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be