Actualiteit

Verdringen fietspaden auto’s van de weg?

Steeds meer steden vervangen rijstroken door fietspaden. Dat gebeurt opnieuw in Brussel, aan het Montgomeryplein. Maar het is geen alleenstaand geval. Is dit een nieuwe manier om het leven van automobilisten zuur te maken en auto’s te verbannen?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 17 feb. 2022 | Leestijd: 3 min

Het is bekend dat steden auto’s buiten hun muren willen houden. Of in ieder geval de toegang ernstig willen beperken in naam van de levenskwaliteit, de rust en de volksgezondheid. Hierdoor wordt prioriteit gegeven aan ‘zachtere’ mobiliteit, ook al roepen sommige van die vervoersmiddelen vragen op omdat ze vaak leiden tot gevaarlijk gedrag dat de veiligheid van voetgangers op het spel zet.

In Brussel slaat de minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) deze weg in. Ze heeft tal van initiatieven genomen om het verkeer te beperken en de nieuwe vormen van mobiliteit te verbeteren.

Advertentie – lees hieronder verder

Elke Van den Brandt zone 30 bruxelles

Zo wordt het laatste stuk van de A12 tegen eind 2024 getransformeerd. En dat is niet alles: er verdwijnen ook maar liefst 155 parkeerplaatsen, terwijl een deel van de Louizalaan een fietsstraat wordt (met voorrang voor fietsers en een zeer lage snelheid voor auto’s).

Ook Montgomeryplein

Na de rotonde van Schuman is het nu de beurt aan het Montgomeryplein om te transformeren. Het verkeer wordt er beperkt en de minister heeft een voorlopige herinrichting aangekondigd om er fietspaden aan te leggen. Het gaat nochtans om een zeer druk knooppunt voor de Brusselse mobiliteit, vooral in Sint-Pieters-Woluwe.

De gemeenten zijn het nog niet allemaal eens over de definitieve vorm van dit project, maar intussen worden de vier rijstroken teruggebracht naar drie en wordt de binnenste rijstrook geschrapt. Daarnaast wordt in de zijstroken rond de rotonde een tweerichtingsfietspad aangelegd, een ruimte die voorbehouden is aan ‘rustige’ fietsers. Voor snelle fietsers komt er op de binnenstrook van het plein een fietspad. De werkzaamheden starten op 25 februari en vinden elke avond plaats, nog tot 1 maart. Het tramverkeer verandert niet.

De minister geeft uitleg: “Het Montgomeryplein is al lang een essentiële doorgang, maar het is er moeilijk voor fietsers en het blijft een plaats waar automobilisten veel ongevallen hebben. In afwachting van de stedenbouwkundige vergunning voor de definitieve herinrichting van de Tervurenlaan tussen Mérode en Leopold II, ben ik blij dat we kunnen opschieten met het veiliger maken en testen van voorzieningen voor alle mobiliteitsvormen. Het is een mooie samenwerking met Sint-Pieters-Woluwe.” De presentatie van het definitieve project is voorzien in november 2022.

Veralgemening van het systeem?

Het is duidelijk dat de initiatieven van Elke Van den Brandt de komende maanden en jaren veralgemeend zullen worden in alle steden. Namen heeft bijvoorbeeld net aangekondigd dat het hele stadscentrum binnenkort wordt afgesloten voor het verkeer, behalve voor zogenaamde zachte mobiliteitsvormen.

Het is een feit dat auto’s het doelwit zijn. Alle auto’s zelfs. Tot nu toe liet men burgers nog geloven dat alleen de meest vervuilende voertuigen (met verbrandingsmotoren dus) geëlimineerd zouden worden. Maar we stellen vast dat deze beperking – of het verbod – van auto’s alle modellen treft, dus ook elektrische. Het is dan ook de individuele mobiliteit op vier wielen die door de overheid wordt aangevallen, in al zijn vormen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon