De périphérique transformeren tot een groene weg: dat is de nieuwste wens van de verkozenen in de stad Parijs. Het idee borrelt al een tijdje, maar vorige week hielden de voorstanders van het project een persconferentie om meer details te geven over deze transformatie, die een ware revolutie zou betekenen voor de stad.
De autoriteiten koesteren al langer de wens om deze 35 km lange ringweg rond de hoofdstad te laten evolueren, vooral wegens de Olympische Spelen van 2024, die Frankrijk ecologisch wil organiseren. In dat verband herinnerde de burgemeester van Parijs, Anne Hidalgo (PS), er ook aan dat 500.000 mensen rond de ringweg wonen en daardoor blootgesteld worden aan lawaai en luchtvervuiling. Volgens cijfers van de stad ademen 130.000 inwoners onzuivere lucht in, terwijl 144.000 mensen worden blootgesteld aan geluidsoverlast die hoger ligt dan de norm van de milieuvoorschriften.
Ademruimte geven
Met dit in gedachten, is Parijs van plan om de Parijzenaars in de buurt van de ringweg opnieuw frisse lucht te geven en tegelijk de vervuiling te verminderen die veroorzaakt wordt door auto’s, die uiteraard in grote aantallen deze ringweg gebruiken. Als we een studie van Roland Berger en Kisio uit 2020 mogen geloven, verwerkt de ringweg gemiddeld 1,2 miljoen verplaatsingen per dag of 3 procent van alle dagelijkse ritten in Île-de-France. De meeste van die ritten gaan van voorstad naar voorstad.
Advertentie – lees hieronder verder
Om de impact en de schadelijke gevolgen van de ringweg te verminderen, denkt Parijs aan een rijstrook voorbehouden aan carpoolers, kwestie van auto’s met één persoon te vermijden. En dat niet alleen: de stad is ook van plan om het aantal rijstroken gelijk te trekken, wat zou betekenen dat er straks twee rijstroken minder zijn. Eén wordt gereserveerd voor carpoolers en een andere voor verplaatsingen in verband met de Olympische Spelen en Paralympics. Dit komt de vlotheid van het verkeer wellicht niet ten goede.
Voor de autoriteiten vormen de Olympische Spelen een buitengewone kans om de overgang te versnellen en zo veel mogelijk auto’s uit het stadscentrum te weren. “We willen evolueren naar een rechtvaardiger gebruik van de auto”, verwoordde de Parijse mobiliteitsschepen David Belliard van EELV het beleefd tijdens de persconferentie.
Op papier ziet het er allemaal goed uit, maar we vragen ons af hoe de stad het verkeer van de ringweg denkt op te vangen. Het is duidelijk dat de situatie met een stadsboulevard en verkeerslichten al snel het verkeer kan ontregelen. Natuurlijk kunnen Parijzenaars of inwoners van de buitenwijken overstappen op andere vervoersmiddelen, maar ook daar wordt geen alternatief voorgesteld. De Franse autoriteiten vinden wellicht dat de RER en de metro zowel qua frequentie en capaciteit als qua veiligheid volstaan.
Tot slot zitten we blijkbaar allemaal in hetzelfde schuitje. In België en in het bijzonder in Brussel zijn de grote verkeersaders die tot in de stad komen op weg om stadsboulevards en groene zones te worden. Dit is het geval voor de A12, maar ook voor het einde van de E40 en de E411, waar het Hermann-Debrouxviaduct afgebroken wordt. En dan hebben we het nog niet gehad over de plannen met de Grote Ring (R0), waarvan de eventuele verbreding voor felle debatten zorgt.
Het valt niet uit te sluiten dat het Franse voorbeeld onze besluitvormers verantwoordelijk voor mobiliteit op ideeën brengt. Wordt vervolgd…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be