Brussel heeft zopas de resultaten gepubliceerd van zijn grote enquête over de luchtkwaliteit, CurieuzenAir. Concreet werd tussen 25 september en 23 oktober 2021 de concentratie aan stikstofdioxide gemeten op 2.483 verschillende punten verspreid over het Brussels Gewest. De resultaten blijven zorgwekkend, omdat ze in lijn zijn met de prognoses van de WHO eerder dit jaar.
CurieuzenAir lijkt eveneens aan te tonen dat de auto een groot deel van de verantwoordelijkheid draagt, wat ook vrij logisch is, aangezien de auto de belangrijkste producent van stikstofdioxide is. Natuurlijk is NO2 niet de enige verontreinigende stof. Er zijn inderdaad ook fijne deeltjes, onverbrande koolwaterstoffen (HC) en stikstofoxiden in het algemeen (NOx) die ook worden geproduceerd door huishoudelijke verwarming (stookolie, pellets of gas).
Toch moet het fenomeen niet worden geminimaliseerd, aangezien luchtvervuiling is geclassificeerd als een “type 1 carcinogeen” door het International Agency for Research on Cancer (IARC), dat afhankelijk is van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).
In plaats van te klagen en af te wachten, moeten we daarom handelen terwijl we in gedachten houden dat een derde van onze blootstelling aan vervuiling thuis plaatsvindt, nog eens een derde op het werk, terwijl het laatste derde deel afkomstig is van onze verplaatsingen. De toekomst beïnvloeden is dus perfect mogelijk en binnen ieders bereik dankzij enkele eenvoudige handelingen, herinnert de krant Le Soir, partner van de operatie evenals De Standaard, Bruzz en de UAntwerpen.
Advertentie – lees hieronder verder
1. Informeer jezelf
Zich niet informeren, is al een vergissing. Het is trouwens nog nooit zo eenvoudig geweest om informatie te verzamelen over de luchtkwaliteit in onze steden, of zelfs in ons hele land. Er zijn inderdaad veel instrumenten beschikbaar voor burgers die in realtime verslag uitbrengen over de situatie.
Natuurlijk bestaan er regionale instrumenten zoals Leefmilieu Brussel, dat informatie verstrekt over de luchtkwaliteit of de interregionale cel Celine die Brussel, Wallonië en Vlaanderen omvat. Daarnaast zijn er ook handige Europese apps die je kunt checken wanneer je reist (IQAIR). En dit alles werkt ook op smartphones, zoals bij Bel’Air dat zelfs geolocaties gebruikt om een beter beeld te brengen. Dit laat toe om de meest vervuilde assen te vermijden en, wanneer alles misgaat, te weten wanneer het niet aangewezen is om naar buiten te gaan.
2. Bescherm jezelf
Beschermen tegen vervuiling is niet alleen nodig als je buiten bent. Er is namelijk ook vervuiling aanwezig is in onze huizen of appartementen. Om de kwaliteit van de lucht die we inademen te optimaliseren, is er daarom één regel: ventileer en verlucht het pand, omdat de lucht binnen soms… meer is vervuild dan buiten, zelfs in het geval van een vervuilingspiek.
De regel daarvoor is een half uur per dag en minstens één keer in de ochtend en één keer in de avond te ventileren. Denk er ook aan om ramen te openen die niet direct uitgeven op het verkeer. Tijdens de verplaatsingen is het belangrijk om de spitsuren te vermijden.
Ideaal is dan ook om je trip te verschuiven. De metingen zijn soms verrassend en het feit dat je een paar meter verder loopt, kan de kwaliteit van de lucht die je inademt volledig veranderen. Ook hier zijn kaarten met realtime data waardevol om de meest vervuilde assen te vermijden. Noteer daarbij dat de gebruiker niet beter beschermd is te voet, met de fiets of met de auto. Het is hetzelfde, al klinkt dat misschien verrassend.
Volgens ADEME (Environment and Energy Management Agency) kan de concentratie stikstofdioxide op een ringweg in de auto 4 tot 5 keer hoger zijn dan in het stadscentrum. En het loopt tot 15 keer meer voor een auto die door een drukke tunnel rijdt! Hier is de verwarmingsrecyclingfunctie (of de automatische functie) nuttig. Weet dat kinderen veel meer worden blootgesteld aan vervuiling: ze ademen sneller en zijn daardoor kwetsbaarder.
3. Verklein je voetafdruk
Het verminderen van het aantal gereden kilometers is een geweldige manier om de luchtkwaliteit te verbeteren. Dat is bekend. Wat wel interessant is, is dat de keuze om te fietsen of te wandelen enorm gunstig is voor de gezondheid, ook al geldt dat niet voor alle verplaatsingen. Inderdaad, 30 minuten dagelijkse activiteit kan het risico op ziekte met… 30% verminderen!
Wie niet zonder een auto kan, kan overwegen om te kiezen voor een benzinewagen in plaats van een diesel, maar ook voor een kleiner model of een bescheidener motor die minder zal verbruiken. Of zelfs om op een elektrische auto over te schakelen die helemaal niets uitstoot.
Kortom, er zijn al veel kleine dingen te doen. Laten we niet vergeten dat dit over onze gezondheid gaat. En dus moeten we niet wachten op de politiek…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be