In een studie die deze week werd gepubliceerd, beschuldigt de onafhankelijke instantie Transport &Environment (T &E) autofabrikanten er pertinent van investeerders te misleiden door de afstand die hun voertuigen elk jaar afleggen en hun brandstofverbruik chronisch te onderschatten.
Herinner dat de Europese Unie vanaf 2023 alle financiële instellingen – met inbegrip van constructeurs – zal verplichten om emissies te publiceren die als indirect worden beschouwd (toepassingsgebied 3 in het jargon) en die onder de gebruiksfase van het product vallen. Volgens de fabrikanten vormt echter net dit toepassingsgebied “3” de grootste bron van emissies (98%), in tegenstelling tot bijvoorbeeld een smartphone die voornamelijk geconcentreerd zijn tijdens de productie- of recyclingfasen.
Volgens de T&E-studie worden de wereldwijde emissies van autofabrikanten voor toepassingsgebied 3 echter gemiddeld met 50% onderschat. En de organisatie legt cijfers voor: Hyundai-Kia zou deze waarden met 115% onderschatten en BMW met 80%! Deze fraude zou dus aanzienlijk zijn!
En volgens T&E is dit te verklaren doordat alle grote bedrijven in toenemende mate moeten voldoen aan de zogenaamde “CSR”-criteria om beleggers aan te trekken, d.w.z. milieu-, sociale en governance criteria naast traditionele financiële factoren zoals prestaties of risiconiveau bijvoorbeeld. Om zich op de markten (op de beurs) te kunnen blijven financieren, zouden fabrikanten daarom sjoemelen met deze emissies om voor zichzelf een goede score te kopen …
Advertentie – lees hieronder verder
Beleggers misleiden
Volgens Luca Bonaccorsi, Director of Sustainable Finance bij T&E “proberen autofabrikanten beleggers voor de gek te houden door de uitstoot van hun auto’s gedurende hun levensduur te minimaliseren. Een situatie die de ecologische claims van autofabrikanten ridicuul maakt.”
Volgens T&E baseren de autofabrikanten hun totale gerapporteerde emissies op een aantal criteria, zoals de gemiddelde grootte van voertuigen, de plaatsen waar ze rijden en de levensduur van de voertuigen. Die criteria worden echter bewust gemanipuleerd. Toyota, een van de meest betrouwbare merken ter wereld, zou bijvoorbeeld de gemiddelde uitstoot van zijn voertuigen berekenen over een maximale levensduur van 100.000 km, wat ver onder de realiteit lijkt te liggen.
Evenveel uitstoot als de olie-industrie
Volgens T&E zijn autofabrikanten daarom lang niet zo groen als ze beweren en is hun ecologische voetafdruk relatief vergelijkbaar met de … olie-industrie! Volgens de berekeningen van T&E zouden Exxon, BP en Shell per miljoen euro dat ze investeren een uitstoot van 5.000 ton koolstofequivalent (CO2e) produceren.
Voor dezelfde hoeveelheid zou de auto-industrie ongeveer 4.500 ton koolstofequivalent uitstoten. Erger nog: voor sommige fabrikanten zou het volume van deze emissies veel hoger zijn. T&E spreekt over bijna 10.000 ton bij Renault-Nissan-Mitsubishi of 7.000 ton bij Honda…
T&E slaat daarom alarm en kondigt een CO2-tijdbom aan. Want het is te verwachten dat beleggers en grote vermogensbeheerders zich de komende maanden en jaren zullen afkeren van de autofabrikanten. En afhaken van investeerders betekent ook gebrek aan liquiditeit en dus een uitzicht op een faillissement. De situatie is des te zorgwekkender omdat de beleggingsfondsen duurzaamheid bevorderen in hun beleggingen.
Morningstar, een Amerikaans financieel fonds, bijvoorbeeld schat in dat tegen het einde van 2022 ongeveer 50% van alle nieuw verkochte financiële producten gebaseerd zal zijn op milieu-, sociale en governance (CSR) criteria. Dit voorspelt niet veel goeds voor de toekomst als er geen drastische en eerlijke maatregelen worden genomen door de fabrikanten.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be