Elektrische auto’s zijn door hun prijzige batterijenpacks beduidend duurder dan hun equivalenten op fossiele brandstoffen. Door de band genomen mag je met een surplus van 25 tot 30% rekenen. Dat is ook de voornaamste reden waarom er zand in de motor zit van de omschakeling naar een elektrische mobiliteit. Het is wel niet zo dat alle segmenten even gevoelig zijn aan de meerprijs. Zo is deze bij stadswagens veel groter dan bij topmodellen.
Kan op een gok uitdraaien
Ferrari licht eind volgend jaar het doek van zijn allereerste elektrische auto. En volgens bronnen binnen het bedrijf, die Reuters kon raadplegen, zal deze een prijskaartje krijgen van een half miljoen euro. Daarmee wordt hij nog eens een flink pak prijziger dan de huidige duurste auto met een Steigeren Paardje op de neus, de SF90, die een basisprijs van 424.913 euro draagt. Dat is nota bene ook deels te wijten aan batterijtechnologie, want dit model is een plug-inhybride. Die 500.000 euro is nog maar een begin. Meestal kost een Ferrari al gauw 20% meer omwille van de personalisering die de klant vraagt. Aan exclusiviteit zal het dus niet ontbreken.
De startprijs van 500.000 euro plaatst het elektrische model hoe dan ook ver boven de huidige gemiddelde verkoopprijs van een Ferrari. Deze bedroeg vorig jaar ongeveer 350.000 euro. Er zijn maar weinig merken die zo uitverkocht zijn als Ferrari, toch kan de aanzienlijke prijsverhoging op een gok uitdraaien. De grote baas van Rimac liet al verstaan dat de rijken zich eerder willen onderscheiden door zo lang mogelijk met brullende sportwagens op benzine te blijven rijden. Getuige de Nevera, die onder de verwachtingen verkoopt. Bij Ferrari moet het batterijmodel 10% van de verkoop voor zijn rekening nemen.
Advertentie – lees hieronder verder
Komt Ferrari met een revolutionaire batterij?
Nu hangt het er ook vanaf wat je duurkoop noemt. Diezelfde Rimac Nevera koste met zijn prijskaartje van 2 miljoen euro wel vier keer zo veel als de op til staande Ferrari. En voor de Pininfarina Battista, of de Lotus Evija is het niet anders. In dat gezelschap is de Italiaan een koopje, terwijl we toch mogen verwachten dat hij in prestaties niet zal onderdoen. Er zijn nog maar een paar details bekend over de auto. Zo moet hij gezworen passen in het race-dna van het merk, en verschroeiende chrono’s aan een licht gewicht linken. De perfecte gewichtsverdeling zal geen uitdaging vormen voor de ingenieurs, maar de kilo’s onder controle houden door middel van de juiste batterijtechnologie – een sportwagen heeft een groot en dus zwaar pack nodig – wordt een heel ander paar mouwen. De timing van het nieuwe model valt wel samen met de voorlopige aankondigingen over het debuut van de nieuwsoortige vastestofbatterijen. Die zijn tot zes keer lichter dan conventionele lithium-ionexemplaren maar – je raadt het al – véél duurder. Dat wordt nog een spannende twist in het verhaal.
Puristen kunnen maar beter wennen aan het idee van een flinke batterij in hun Ferrari. Tegen 2030 wil het merk dat 40 procent van zijn totale verkoop uit volledig elektrische voertuigen bestaat. Daarnaast moet nog eens 40 procent een plug-inhybride zijn, waardoor slechts 20 procent van de nieuwe Ferrari’s enkel een verbrandingsmotor zal hebben. Ferrari mag nog altijd als een vasthoudende voorloper in het genre worden beschouwd. Zowel Aston Martin, Lamborghini als Bentley komen veel later met hun batterijmodellen, onder meer als gevolg van de slabakkende marktvraag. De nieuwe emissieloze Ferrari zal van de band rollen in een gloednieuwe fabriekshal, de E-Factory, in Maranello die morgen officieel wordt geopend.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be