Automarkt

Zal Europa buigen voor de vraag van BMW, Renault en VW om soepeler CO2-regels?

Het wordt volgend jaar een nauwe strop rond de nek van de automerken. Dan moeten er nieuwe CO2-limieten worden nageleefd, die door de tegenvallende verkoop van elektrische modellen moeilijk haalbaar worden. Na Volkswagen, vragen ook BMW en Renault Europa om een versoepeling, zo niet dreigt er een financiële aderlating.

Piet Andries | Gepubliceerd op 1 apr. 2024 | Leestijd: 7 min

Ze zijn ondertussen al met drie. Zowel de CEO van Volkswagen, Oliver Blume, als de baas van BMW, Oliver Zipse, hebben de Europese Unie opgeroepen om de aangescherpte CO2-normen die volgend jaar van kracht worden, te heroverwegen. Ze vinden bijval van Luca de Meo. Ook de topman van Renault wijst op de gigantische uitdagingen waarmee de Europese auto-industrie wordt geconfronteerd door deze strenge eisen.

Maar hoe zit het ook alweer? Vanaf volgend jaar mag de gemiddelde CO2-uitstoot per auto en per autofabrikant niet meer dan 93,6 gram per kilometer bedragen. De CO2-regels volgen een trapsgewijze verlaging om uiteindelijk in 2035 op nul te eindigen, het kantelpunt waarop niet langer auto’s met een directe emissie in de handel mogen verschijnen. De schampere daling van 1,4 gram – vandaag ligt de grens op 95 gram – lijkt lachwekkend, maar er kruipt een joekel van een adder onder. Was tot nog toe de verouderde maar gunstige NEDC-methode van tel, dan wordt deze in 2025 vervangen door de metingen volgens de strengere WLTP-methode. Dat komt er grosso modo op neer dat de automerken tot een kwart beter moeten doen (ongeveer 25 gram). De limbolat ligt dus pijnlijk lager.

Advertentie – lees hieronder verder

Een plafond op maat

Autofabrikanten die niet aan deze nieuwe uitstootregels voldoen, krijgen te maken met forse boetes. Met 95 euro per overschreden gram en per auto kan de rekening stevig oplopen en dat is ongewenst in tijden waar de elektrificatie handenvol geld kost. Het is ook zo dat dit gemiddelde een duimregel is, maar elk merk zijn eigen doelstelling krijgt vanuit een eerlijkheidsprincipe. Voor een merk met veel kleine zuinige stadsauto’s, zoals Fiat, zou de uitdaging anders veel makkelijker zijn dan voor iemand als Mercedes, die – letterlijk – tonnen onderzoek in zijn dorstiger limo’s stopt.

Maar goed, de verstrenging is onder de meet oud nieuws. De automerken weten al jaren wat er zit aan te komen, alleen hadden ze gerekend op een groter aandeel verkochte elektrische auto’s die met hun nuluitstoot het gemiddelde naar beneden trekken. De markt zou het rechtzetten, maar dat gebeurt dus niet. Het EV-aandeel stagneert nu al maanden op 12% vanwege het wegvallen of verminderen van subsidies in belangrijke Europese landen. Het pessimisme groeit en zorgt niet alleen voor productieverlagingen en teruggeschroefde investeringen, maar ook uitstel. Merken als Mercedes, Volkswagen en Bentley hebben de deadline voor hun volledig CO2-neutrale gamma al met enkele jaren opgeschoven.

De wil van miljoenen klanten

Volgens de baas van BMW valt die markt te slecht te voorspellen om hem streng te reguleren. Over het koopgedrag zei hij: “Hier speelt de vrije wil van miljoenen klanten, en niemand houdt daar rekening mee.” BMW pint zich overigens niet vast aan een deadline voor een emissievrij gamma. Interessant genoeg zitten de Duitsers op koers. Zipse onthulde vorige week op de conferentie over de jaarresultaten van 2023, dat de vloot van zijn bedrijf 20% onder het hen opgelegde plafond van Europa zit (116 g/km). En WLTP of niet, hij vertrouwt erop dat ook 2025 binnen is.

Dat wordt niet het geval voor Volkswagen. De groep moet volgend jaar een verlaging van 15% voor de uitstoot van zijn vloot realiseren (volgens cijfers van JATO Dynamics) en ziet de regenbui aan boetes al hangen. Grote baas Oliver Blume zei dat hij niet wil raken aan de eindmeet van 2035, maar dat een heroverweging van de regels voor volgend jaar niet onverstandig zou zijn. “Het houdt geen steek dat de industrie boetes moet betalen wanneer de randvoorwaarden voor de opmars van EV niet aanwezig zijn”, zei hij. Met die randvoorwaarden bedoelde hij subsidies. Luca de Meo sloot zich aan bij zijn concullega’s in de vorm van een open brief aan de Europese leiders.

9 miljard voor Tesla

Als tussenoplossingen hebben automerken in moeilijkheden nog de mogelijkheid om een pool te vormen met een fabrikant van louter elektrische voertuigen, zoals Tesla. Maar dat is ook verre van een koopje, en heeft als voornaamste nadeel dat je de kassa van een concurrent aan het spijzen bent. Sinds het begin van die maatregel, in 2019, heeft Tesla daarmee al 9 miljard euro verdiend.

Bovenvermelde bazen rekenen nu op een luisterend oor bij het Europese parlement, nadat deze er ook mee instemde om de Euro 7-uitstootnormen ‘redelijk’ te houden en er een reële kans bestaat dat synthetische brandstoffen de goedkeuring krijgen voor gebruik in verbrandingsmotoren na 2035. Hoop waait ook over van de andere kant van de oceaan, waar president Joe Biden onder druk van de verkiezingen toekomstige uitstooteisen voor personenauto’s heeft aangekondigd die minder strikt zijn dan eerder verwacht. Dit heeft geleid tot enige opluchting in de Amerikaanse auto-industrie. Maar als Europa wenst te handelen, dan tikt de klok. Wat betekenen een paar maanden in de wereld van wet en politiek?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon