De tijd dat een liter loodvrije benzine minder dan een euro kostte, ligt ver achter ons. De prijzen zijn nu weliswaar gestabiliseerd, maar schommelen nog altijd rond de 1,8 euro per liter, terwijl je op het hoogtepunt van de crisis een jaar geleden voor een liter benzine of diesel ruim meer dan 2 euro per liter betaalde.
Onder deze omstandigheden heeft de koopkracht van gezinnen een flinke klap gekregen. Consumenten doen er alles aan om hun uitgaven te beperken, of het nu gaat om voedsel of energie. Tanken bij een goedkoop tankstation (al dan niet merkloos) lijkt dan erg verleidelijk. Maar is het echt verstandig? Er circuleren heel wat vooroordelen: is de brandstof van goede kwaliteit? Is ze niet verdund? En is ze wel goed voor de levensduur van mijn motor?
HLN wijst erop dat de prijs van de brandstof maar een deel is van de totale prijs die bij elk tankstation wordt weergegeven. De prijs van de brandstof op zich is helemaal niet hetzelfde als de prijs aan de pomp. In feite kost een liter benzine of diesel plus de additieven slechts ongeveer een derde van de getoonde prijs. Er komen namelijk nog accijnzen, energiebelasting en btw bij, die allemaal samen meer kosten dan de brandstof zelf.
Advertentie – lees hieronder verder
Grote mix
In werkelijkheid bestaat er niet zoiets als goedkope of dure benzine of diesel. De meeste brandstoffen die aan tankstations geleverd worden, komen van dezelfde leveranciers en uit dezelfde tanks.
Daar zijn goede redenen voor. Alle brandstoffen die in Europa verkocht worden, moeten voldoen aan dezelfde normen: EN228 voor benzine en EN590 voor diesel. En elke brandstof die aan deze normen voldoet, is van onberispelijke kwaliteit. Europa heeft op dit vlak veel strengere normen dan Rusland, Afrika en zelfs de Verenigde Staten.
Een analysecentrum onder toezicht van de FOD Economie (Fonds voor de Analyse van Aardolieproducten of kortweg Fapetro) controleert de tankstations regelmatig. Volgens de laatste cijfers uit 2021 was 98 procent van de genomen stalen van goede kwaliteit. Er is dus geen verdunning van benzine of diesel in de goedkopere stations.
België telt maar een tiental brandstofdepots en alle vrachtwagens bevoorraden zich daar. Ze zijn eigendom van grote olieconcerns zoals Lukoil of Shell, maar ook van andere merken waar niemand ooit van gehoord heeft, zoals Advario, Vopak of Sea-Tank. De bestemming van de tankwagens loopt uiteen: ze kunnen een station van Total, BP, Q8 of DATS 24 bevoorraden, of een station zonder merknaam.
Wat doet de prijzen stijgen?
Het zijn dus andere factoren dan de brandstof en de kwaliteit die de verkoopprijs aan de pomp beïnvloeden. De locatie van het tankstation, de eventuele aanwezigheid van concurrenten, personeel en een bijhorende shop zijn allemaal factoren die een impact hebben op de prijs. Zo kan een groot tankstation zijn kosten waarschijnlijk meer spreiden dan een klein station. Omgekeerd zullen sommige grote tankstations kosten aanrekenen voor de diensten die ze aanbieden (kinderspelletjes enzovoort).
Dit betekent dat er geen groot risico is om bij een goedkoop station te tanken, want slechte brandstof bestaat niet. Wel zijn er kleine verschillen. Grote merken verkopen brandstoffen met lichtjes andere kenmerken. Dit geldt vooral voor brandstoffen uit het topsegment (zoals Total Excellium en Shell V-Power).
Hieraan voegen de oliemaatschappijen bijvoorbeeld oplosmiddelen toe om de motor schoon te houden of additieven die de verbranding optimaliseren en de uitstoot en het verbruik verminderen. Maar de winst is vaak minimaal. Nu je dit allemaal weet, zul je nooit meer op dezelfde manier naar goedkope tankstations kijken…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be