Waarom uiteindelijk, na zoveel jaar, dan toch een écht nieuwe G-Klasse lanceren in plaats van de oude – opnieuw – wat meer bij de tijd te brengen? Niet in het minst omdat de vorige lichting geen toonbeeld was van stabiliteit als er meer vaart in zat, zoals op een autosnelweg bijvoorbeeld. Mensen durven al eens vergeten dat een G-Klasse er niet alleen als een échte 4×4 uitziet maar dat ook is, met een daarop toegespitst ladderchassis dus. Niemand had indertijd kunnen voorzien dat deze terreinwagen gewild zou worden bij zakenlui, sjeiks, sportmensen en rappers, om er in het dagelijkse leven mee rond te rijden.

De tweede generatie G-Klasse beschikt gelukkig nog steeds over zo’n ladderchassis, dat trouwens onmisbaar is je tussen rotsen en dergelijke wil kunnen klauteren. Hij kreeg ook een onafhankelijke wielophanging, een aanpassing die geen negatieve invloed heeft op zijn off-roadcapaciteiten. Zijn op- en afrijhoeken zijn zelfs gunstiger en de ‘G’ kan probleemloos door een 70 cm diepe plas waden.

G500

Behalve “details” zoals de moderne lichtunits, verraden ook zijn afmetingen zijn constructieperiode. Hij is niet alleen 5 cm langer maar vooral 12 cm breder dan zijn voorganger, wat hem meer présence geeft en – eindelijk! – ook meer plaats binnenin. Zelfs al vervul je de centrale positie bij een basketbalploeg, dan nog zal je een correcte zitpositie vinden, ook al blijft deze zeer verticaal zoals vroeger. Dus: hoewel deze Mercedes er duidelijk een van de nieuwe generatie is – dat merk je aan zaken als de gigantische schermen op het dashboard – proeven we nog steeds dat lekkere, oude gerecht.

G

Toch niet té nieuw dus

Fietsers en voetgangers worden herkend, dodehoekdetectie is present en de nieuwe G-Klasse beschikt ook over een – zeer handige! – 360°-camera. Overdrijven met snufjes installeren, heeft Mercedes echter niet gedaan en gelukkig maar. Vergeet dus zaken als een rijstrookassistent of een semi-automatische piloot die, en dat moet toegegeven worden, lang niet altijd en overal naar behoren werkt. Er is trouwens ook geen sprake van een ‘ondergrondinstelling’ (zand, sneeuw…) of een afdaalhulp die de snelheid regelt. Wat je wel kan doen, is de knop indrukken waarop enkel een ‘G’ staat afgebeeld. Dan worden de ESP en het antislipsysteem uitgeschakeld en moet je zelf beslissen of je al dan geen gebruik maakt van de korte versnellingsbak of dat de differentiëlen vergrendeld moeten worden. Daarvan zijn er trouwens drie, een unicum op de markt. Kortom: de nieuwe G-Klasse is zeer terreinvaardig, al is dat natuurlijk geen verrassing. Potentiële klanten vragen zich vooral af hoe het met een bepaalde andere eigenschap zit.

Stabiliteit

Mercedes overhandigde ons de sleutels van een nagelnieuwe G500, voorzien van een door twee turbo’s geholpen 4-liter V8 motor die 422 pk ontwikkelt. Nog straffer kan ook (+163 pk), maar dan moet je voor de (nog) duurdere G63 AMG opteren (foto).

G63

Beide zijn ze natuurlijk veelwegers. Het forse gewicht van de G-Klasse (zo’n 2,5 ton) valt dan ook gewoonweg niet weg te steken. Tijdens het remmen, maar ook bij het nemen van bochten is de beleving allerminst sportief te noemen en deze G500 wil ons er regelmatig aan herinneren dat er grenzen zijn aan de wetten van de fysica, ook al getuigt hij anno 2019 wel van meer stabiliteit, hét pijnpunt. Tegelijkertijd is deze 4×4 enorm impressionant, zowel naast als op de baan. Zijn brute kracht, dat gevoel van stevigheid… Ermee rijden is al een belevenis op zich en mede dankzij de luxe aan boord van dit nog steeds onconventionele Mercedes-interieur hoeft zo’n rit niet snel afgelopen te zijn. Of hij geschikt is voor woon-werkverkeer, da’s een andere vraag. Zijn verbruik moedigt pendelen in ieder geval niet aan.

Conclusie

Mercedes serveert na bijna 40 jaar verbeteren een oud gerecht met nieuwe ingrediënten. De G-Klasse smaakt zelfs lekkerder anno 2019…

G red

De Mercedes G 500 in cijfers

Motor: V8. twin-turbo, benzine, 3.982cc; 422 pk van 5.250 pk tot 5.500 tpm; 610Nm van 2.250 Nm tot 4.750 tpm.

Aandrijving: 4×4

Versnellingsbak: 9-trapsautomaat

L/b/h (mm): 4.817/1.931/1.969

Leeggewicht (kg): 2.429

koffervolume (l): 454 – 1.941

Tankinhoud (l): 75

0 – 100 km/u (sec.) : 5,9

Prijs: 113.861 € BTWi

Vermogen: 422 pk

Topsnelheid: 210 km/u

Opg. gem. verbruik: 11,8 l/100 km

CO2: 263 g/km

  • Meer ruimte aan boord
  • Beter baangedrag
  • Aura blijft intact
  • Zeer duur
  • Zeer dorstig
  • Geen bijzonder handige koffer
Note de la rédaction : (4/5)