Volkswagen heeft de California, Mercedes de Marco Polo. Beide modellen delen hetzelfde idee van luxueus kamperen en viersterrenavonturen, al is laatstgenoemde het meest verfijnd. Deze Marco Polo is dan ook nu al gebaseerd op de nieuwe V-Klasse, het minibusje van Mercedes, en niet op de Vito. Hij profiteert met andere woorden van de meest recente updates van het model, zoals vernieuwde bumpers, een verbeterde uitrusting (waaronder automatische noodstop en automatische lichtinschakeling) en natuurlijk een gloednieuwe dieselmotor. Deze viercilinder turbo produceert zomaar eventjes 239 pk en 500 Nm en vervangt de oude zescilinder. Mercedes had al beloofd dat de ‘feel’ behouden zou blijven.

Richting Spanje

Om deze verbeteringen zoals het hoort te kunnen beoordelen, zit er niets anders op dan een paar dagen door te brengen aan de Costa Brava en in het achterland van Barcelona in het gezelschap van deze uitgedoste V-Klasse. Onze reis begint in Sitges, een kleine doch hippe badplaats op ongeveer 40 kilometer ten zuiden van Barcelona. Vanaf daar nemen we de weg naar Gava, een route die voornamelijk bestaat uit autostrades en snelle wegen, wat ons in staat stelt om de uitstekende geluidsisolatie van deze ‘glamper’ te beoordelen. Ons aan de snelheidslimiet houdende, produceert het gevouwen dak geen parasitaire geluiden die de stilte aan boord verstoren. We zetten onze weg verder op veel kronkeligere baantjes en klimmen steeds hoger in Villafranca del Penedès. Niet bepaald het ideale speelterrein van een mobilhome, zou je kunnen zeggen, al gedraagt de maar liefst 2.555 kg wegende Marco Polo zich ook hier naar behoren: zijn maximale koppel is al vanaf 1.600 tr/min aanspreekbaar en zijn nieuwe 9-trapsautomaat werkt uitstekend samen met de viercilinder. Onderweg houden we uiteraard halt bij een van de lokale bodega’s voor een lekkere toevoeging bij ons avondeten…

Onder de sterrenhemel

Hoewel de avond nog maar pas is gevallen, vinden we de tijd al rijp om onder de wol te kruipen. Gelukkig laat de Marco Polo zich in een wip omtoveren tot een comfortabele slaapplaats. Zo wordt het dak volledig elektrisch opgetild in amper een paar seconden tijd, al vinden we het wel jammer dat de besturingsmodule van Westfalia een licht gedateerde uitstraling heeft: een groot contrast is dir met de zeer chique interieursfeer van deze Mercedes. Met een harmonieuzer geïntegreerd systeem zullen we wellicht pas in de volgende generatie te maken krijgen.

Marco

Eens het dak is opgetild, kunnen we de kleine gaskeuken in goede omstandigheden gebruiken. Vervolgens hoeven we enkel nog de tafel en stoelen uit te nemen en kunnen we volop genieten van de prachtige zonsondergang die ons uitkijkpunt te bieden heeft. Het geïntegreerde waterreservoir gebruiken we voor de afwas. Wat het slapen zelf betreft, laat de Marco Polo ons twee opties: een plek onderaan, verkregen door de achterste rugleuningen plat te leggen en de zijkanten van de stoelen te “legen” (met elektrische inflatie), of de bovenste ligplaats, uitgerust met een echte boxspring. Wie bovenaan ligt, heeft het beste uitzicht: door het glazen dak, met zicht op de sterrenhemel.

sunroof

De vroege ochtend doet ons spijt krijgen van de afwezigheid van een douche en doet ons eraan herinneren waarom mensen naar campings trekken. De toiletten alleen al zijn een degelijk argument. We nemen de weg terug naar Le Castellet (geen link met het beroemde circuit), het fort en het zeer mooie meer, via een alweer erg bochtige route. Ondanks zijn grote massa kan de Marco Polo redelijk goed overweg met richtingwissels, of hij nu is uitgerust met conventionele veren of met het ‘gestuurde’ ophangingssysteem met Agility Control. Zijn hoge gewicht, in combinatie met al deze hoogte- en ritmeverschillen, heeft uiteraard wel een grote invloed op het verbruik. Laat het ons zo stellen: het door de fabrikant aangekondigde gemiddelde van 6,1 l/100 km gaat bij écht gebruik stevig de hoogte in.

Conclusie

Net als de California van VW is deze Marco Polo van Mercedes het perfecte vervoersmiddel voor de 21ste eeuwse avonturier, die graag in alle omstandigheden stijlvol voor de dag komt en over veel modern comfort beschikt. Ja, wij willen een exemplaar…

Marco Polo

De Marco Polo V 300d in cijfers

Motor: viercilinder turbodiesel, 1.950 cc; 239 pk bij 4.200 tpm; 500 Nm (+30 Nm overboost) van 1.600 tot 2.400 tpm.

Aandrijving: voorwielen

Versnellingsbak: 9-trapsautomaat

L/b/h (mm): 5.140/1.928/1.880

Leeggewicht (kg): 2.555

Koffervolume (l): NB

Tankinoud (l): 67

0-100 km/u (sec.) : 8,6

Prijs: € 62.484 BTWi

Vermogen: 239 pk

Topsnelheid : 215 km/u

Opg. gem. verbruik: 6,1 l/100 km

CO2: 162 g/km

  • Gewillige motor
  • Combinatie motor/versnellingsbak
  • Goed doordachte binnenkant
  • Verbazingwekkend wendbaar
  • Hoog oplopende prijzen
  • Gedateerd multimediasysteem en kampeerbediening
  • Werkelijk verbruik
Score van de redactie : (4/5)