Aan het einde van de jaren zestig had Volkswagen het moeilijk om zichzelf opnieuw uit te vinden: de Kever, die VW vlak na de Tweede Wereldoorlog lanceerde, was een commerciële hit geworden, maar de andere modellen die het merk op de markt bracht, flopten.
Naast de Kever introduceerde VW in 1961 de Type 3, een ruimer model dat meer comfort bood en nog steeds een luchtgekoelde motor onder de achterklep had.
In 1968 volgde de Type 4, dat was tot dan toe VW’s grootste model. Deze VW gebruikte de 4-cilinder boxermotor van de Combi, en had een design dat niet door iedereen werd gesmaakt. Verder was er een eerder delicaat rijgedrag omwille van de staartmotor architectuur waardoor het aantal verkochte modellen relatief bescheiden bleef.
Na de overname van het merk NSU in 1969 recycleerde Volkswagen een project voor een berlinemodel met voorwielaandrijving dat NSU nooit had afgewerkt.
Advertentie – lees hieronder verder
De K70 werd als VW gelanceerd en dit zou de eerste stap in de revival van het merk worden. Maar ook dit model werd niet meteen een kassucces, omwille van het eerder bescheiden imago. De ervaringen met de nieuwe voorwielaangedreven architectuur van de K70 waren wel positief en dat inspireerde de Volkswagen-bonzen om in deze richting verder te gaan. Er zou een totaal nieuw model in eigen regie worden ontwikkeld.
De Passat kreeg vorm met de hulp van de Italiaanse designer Giugiaro. De nieuwkomer, die bedoeld was om de Type 4 en de K70 te vervangen, kwam er als 2- of 4-deurs hatchback zonder achterklep. De motor werd vooraan in de lengterichting gemonteerd.
Zeer comfortabel
Met een lengte van 4,19 m en een breedte van 1,60 m is de Passat (die zijn naam ontleent aan de Duitse benaming voor de Ecuadoraanse passaatwind) een grote auto (voor die tijd althans) die kleiner oogt dan hij in werkelijkheid is. Hij is praktisch dankzij de vierdeursconfiguratie en biedt een bijzonder diepe koffer.
Ons testmodel dat in quasi nieuwstaat is, komt uit de D’Ieteren Gallery, het privémuseum van de VW-invoerder. Het is afgewerkt met een velours interieur en de stoelen zijn bekleed met dik zandkleurig textiel, terwijl het dashboard is afgewerkt met imitatiehout.
Het grote glasoppervlak, een idee van Giugiaro, maakt het interieur erg licht, wat zeldzaam is voor een auto uit deze periode. VW maakt komaf met de krappe interieurs van de luchtgekoelde modellen en de Passat is ruim – en dat geldt ook voor de koffer.
Het comfort is uitstekend want in de stoelen voel je je meteen thuis, er zijn voldoende opbergvakken en de bedieningselementen zitten binnen handbereik. De zware tuimelschakelaars werden vervangen door ergonomische drukknoppen, zodat je de koplampen of achterruitontdooiing met een tipbeweging kunt inschakelen.
De bedieningselementen voor de verwarming staan op het dashboard en de interieurtemperatuur is veel makkelijker in te stellen dan in de Kever.
Eindelijk vooruitgang
De Passat, die op het platform van de Audi 80 werd gebouwd, was erg vooruitstrevend in 1973, het jaar waarin de oliecrisis de agenda bepaalde. Dankzij de motor, die merkelijk zuiniger was dan de luchtgekoelde exemplaren die Volkswagens eerder had gebruikt, was hij eindelijk een maat voor de concurrentie.
De prestaties van de 78 pk sterke 1.6-motor van de LS-versie waren prima en de automatische versnellingsbak met vier versnellingen was soepel en schakelt quasi onmerkbaar, terwijl de stuurinrichting, hoewel niet bekrachtigd, erg licht aanvoelde.
In de vroege jaren zeventig werden snelwegen de norm in Europa. Ook op dat vlak was de Passat een kind van zijn tijd, want hij pas perfect in staat om urenlang aan hoge snelheid te rijden. De kers op de taart waren de krachtige, remmen met een groot uithoudingsvermogen.
Je begrijpt meteen waarom dit model zo goed verkocht en tot 1980 werd gebouwd, na een facelift in 1977. In totaal zijn er tot op heden acht generaties Passat geproduceerd.
Onlangs werd de Passat discreet overschaduwd door de ID. 7, de jongste grote elektrische sedan van Volkswagen, een nieuwe bladzijde voor de Duitse constructeur.
In de veertig jaar dat de Passat werd gebouwd, zijn er ruim 30 miljoen exemplaren van verkocht. Dit succes geeft aan welke belangrijke rol het model heeft gespeeld voor de ontwikkeling van de constructeur uit Wolfsburg.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be