TEST Skoda Scala: een nieuw begin

Met de Scala wil Skoda eindelijk voet aan de grond krijgen in het compacte segment, daar waar zijn voorganger, de Rapid Spaceback, amper of geen harten kon breken. Helemaal bovenaan het to-do-lijstje van de ingenieurs stond een betere uitvoering, zowel wat het technische als wat het visuele aspect betreft.

7 / 10
Gepubliceerd op 24 april 2019
Leestijd : 5 min

Deel

TEST Skoda Scala: een nieuw begin

Skoda is bijzonder succesvol op alle Europese markten en iets zegt ons dat de komende maanden nog beter zullen worden voor de Tsjechische constructeur. Een stevige positie werd al verworven in het break- (Octavia), berline- (Superb) en SUV-segment (Kodiaq en Karoq), dus zijn alle ogen nu naar de gloednieuwe Scala gericht, een compacte hatchback die de in 2013 gelanceerde Rapid en de later uitgebrachte Rapid Spaceback moet doen vergeten. Skoda is daarom van nul af aan begonnen.

Nieuwe tekentaal

De Scala krijgt de eer om de nieuwe designtaal van het merk te introduceren. Zijn vormgeving is duidelijk assertiever en minder conventioneel. Hij kreeg een expressieve voorkant, met scherpgelijnde koplampen en meer uitgesproken hoeken, en ook zijn profiel en zijn achterzijde springen meer in het oog. Let bijvoorbeeld op de horizontaal geplaatste LED-verlichting die de Scala veel ‘aanweziger’ maakt dan de Rapid die hij vervangt.

skoda_scala_73

De achterklep bleef in het zwart gehuld en het gaat hier om de eerste Skoda die vol trots met zijn familienaam over de volledige breedte van zijn achterwerk pronkt. Dit stijleffect zal op korte termijn in het hele assortiment doordringen.

Advertentie – lees hieronder verder

Welkom aan boord!

Critici moeten vooral het zwijgen worden opgelegd als ze instappen. De binnenkant van de Rapid was redelijk teleurstellend, dus dat moest (veel) beter. Het interieurontwerp werd dan ook volledig herdacht. We zien – ook voor het eerst – een groot centraal scherm dat op een tablet lijkt. Hierop kan je het multimediasysteem bedienen, dat erg intutiëf verloopt. Dit display liet zich trouwens integreren in een gloednieuw dashboard met al even nieuwe functies. Toegegeven, sommige materialen lijken een beetje fragiel maar de bouwkwaliteit en de afwerking zijn er in het algemeen wel op vooruitgegaan. Bovendien kan je in de plaats van traditionele wijzerplaten de zogenaamde Virtual Cockpit aanstippen, een 10,25 inch digitaal paneel dat personaliseerbaar is en ook in de Kodiaq wordt ondergebracht. De Tsjechen willen duidelijk meer de premiumtoer op, wat ook mag blijken uit het grote arsenaal aan extra snufjes. Voorbeelden nodig? Denk aan een adaptieve cruise control, dodehoekbewaking, een automatische parkeerfunctie en zelfs een “Crew Protect Assist”, een systeem dat de ramen sluit en de veiligheidsgordels aanspant in geval van een nakende aanrijding.

skoda_scala_30

Praktisch?

De Scala beschikt over royale afmetingen. Met zijn 4,36 m lengte is hij zelfs 10 cm langer dan een VW Golf en in zijn segment is hij dan ook een van de grootste jongens. Dat valt ook af te leiden van zijn enorme kofferbak die 462 liter lust.

skoda_scala_68

Onder het motto “Simply Clever” biedt Skoda bovendien verschillende intelligente oplossingen die in het dagelijks leven zeer praktisch zijn: een verschuifbare vloer op twee niveaus, bijvoorbeeld, maar ook een omkeerbare mat met een eenvoudig te reinigen rubberen oppervlak en flexibele klittenband “verdelers” voor de kofferbak. Dit alles zonder de inzittenden te verwaarlozen, trouwens, want achteraan is de beschikbare beenruimte vergelijkbaar met die van een… Octavia!

skoda_scala_21

Ook slim gezien, zijn de ijsschraper in de tankklep (waarmee je ook de diepte van de bandengroeven kan meten), net als een paraplu die het portier van de bestuurder verstopt zit. Dit zijn maar enkele voordelen.

Evenwichtsoefening

Ondanks zijn grote afmetingen is de Scala gebouwd op het modulaire MQB A0-platform, dat bijvoorbeeld ook voor de VW Polo en Seat Arona wordt gebruikt. Zijn rijgedrag sluit dan ook mooi aan bij deze modellen. De nadruk ligt natuurlijk op comfort, al werd gezocht naar een geslaagd compromis waarbij de ophanging stug genoeg is en de Scala dus relatief vlak door de bochten kan. De besturing verloopt nauwkeurig en direct en hij is zelfs niet zo gevoelig voor onderstuur, zelfs als je gaat forceren. Activeer je de sport-modus die wordt aangeboden in combinatie met het sportchassis, gaat de koets 15 mm lager hangen.

skoda_scala_458

Benzine, diesel en… CNG!

De Scala start zijn carrière met een reeks van vier motoren. De kleinste, een 1.0 TSI met 95 pk, hebben we nog niet hebben kunnen uitproberen. Van de 115 pk sterke centrale hebben we daarentegen wel kunnen proeven en die versie blijkt een uitstekende keuze voor normaal gebruik. Comfortabel in en buiten de stad, zonder buiten adem te raken, zolang je ten noorden van 2000 toeren per minuut blijft toch. Let ook op het gemiddelde brandstofverbruik (5l/100km NDEC), dat onder het gewicht van een zware rechtervoet snel de hoogte ingaat. Voel je je aangesproken? Dan is de 1.5 TSI met 150 pk wellicht de juiste motor voor jou. In ieder geval kan je beide blokken combineren met een manuele 6-bak (standaard) of met een 7-trapsautomaat die, afhankelijk van de gekozen versie, optioneel is. Er is trouwens ook maar één diesel beschikbaar, met name de 1.6 TDI die 115 pk levert. Deze centrale loven we vanwege zijn gewilligheid (beschikbaar koppel: 250 Nm) en zijn neiging om niet te veel te verbruiken (4,2 l/100 km NEDC). Later dit jaar wordt er een CNG- versie op basis van de 1.0 TSI bij het gamma gevoegd.

Conclusie

Skoda heeft geleerd van de fouten uit het verleden en heeft de situatie perfect gecorrigeerd. De nieuwe Scala bezit wat je van een Skoda verwacht (ruimte, intelligente oplossingen, gedrag) en voegt – eindelijk! – geavanceerde apparatuur en een gedurfder ontwerp toe.

skoda_scala_54

De Skoda Scala 1.0 TSI in cijfers

Motor: driecilinder, benzine, turbo, 999cc; 115 pk van 5.000 tot 5.500 tpm; 200Nm van 2.000 tot 3.500 tpm.

Aandrijving: op de voorwielen

Versnellingsbak: manueel, 6 versnellingen

L/b/h (mm): 4.362/1.531/1.471

Leeggewicht (kg): 1,240

Koffervolume (l): 462

Tankinhoud (l): 50

0-100 km/h (sec.) : 9,8

Prijs: € 20.770 BTWi

Vermogen: 115 pk

Topsnelheid: 201 km/u

Gem. verbruik: 5 l/100km

CO2: 113 g/km

Voor
  • Weggedrag
  • Ruim vanbinnen
  • Goed uitgerust
  • Knapper dan zijn voorganger
Cons
  • Materiaalkeuze niet altijd top
  • Aarzelende DSG bij een actieve rijstijl
  • Eindfactuur "full option" vrij hoog

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Nicolas Morlet Freelance journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Skoda voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.