Autotests

TEST Subaru BRZ Final Edition: De aller-allerlaatste keer

De Subaru BRZ krijgt in Europa geen vervanging en dat is meer dan gewoon jammer. Je begrijpt dan ook dat we op de valreep nog een allerlaatste keer met de achterwielaangedreven coupé wilden rijden. Eén mailtje volstond om het laatste exemplaar van de laatste reeks voor een week vast te krijgen, de zogenaamde Final Edition.

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 7 apr. 2021 | Leestijd: 7 min

Met het laatste exemplaar bedoelen we ook effectief het allerlaatste, meer bepaald nummer 15 van de 15 ‘Final Edition‘-modellen die voor België en Luxemburg bestemd waren en die al allemaal verkocht zijn. Deze gelimiteerde uitvoering is uitgerust met rode Brembo-remklauwen, extra stugge sportschokdempers en 17-duims velgen in Black Metallic. Voor het koetswerk waren er maar twee keuzes – zwart (Crystal Black Silica) of het kenmerkende Subaru-blauw (WR Blue Pearl) – en binnenin maakt een identificatieplaatje duidelijk dat het om een ‘Final Edition‘ gaat.

BRZ Final Edition plate

Advertentie – lees hieronder verder

Zenith

Ter herinnering: BRZ staat voor ‘Boxer, Rear-wheel drive, Zenith’. De ‘Boxer’ heeft betrekking op het motortype, ‘Rear-wheel drive’ duidt op achterwielaandrijving en ‘Zenith’ betekent zoveel als ‘hoogtepunt’. Geen slecht gekozen naam, want dit model wordt al sinds zijn marktintroductie in 2012 geprezen vanwege zijn sportieve inborst die rijplezier centraal zet. Dit is dan ook geen gezinsvriendelijke cruiser maar een beenharde coupé, of toch met de ophanging van de ‘Final Edition‘ die je elke put in het wegdek tot in je ruggengraat doet voelen. Comfortabel? Alles behalve, maar goed voor zijn gedragingen in de bochten des te meer. De BRZ doet immers niet alsof, in tegenstelling tot een resem andere zelfverklaarde sportwagens uit het verleden, ook al werd het hem altijd verweten dat er niet genoeg vermogen op de achteras belandt. We snappen die kritiek ergens wel, simpelweg omdat het chassis van de BRZ – en van zijn tweelingbroer de Toyota GT86, waarvan de opvolger (GR86) in tegenstelling tot de nieuwe BRZ wél naar Europa komt – meer kan verdragen dan het door de atmosferische 2-liter geleverde koppel en vermogen, maar ook omdat zijn acceleratietijd wat aan de trage kant is voor een sportcoupé (waarover zo meteen meer). Hem een slak noemen, is echter niet aan de orde, of toch zeker niet als je de toerenladder beklimt en dat tempo kan aanhouden. Als je in die laatste opdracht slaagt, bij voorkeur op circuit, toont de zeer rigide BRZ zich sensationeel genoeg om zijn merknaam eer aan te doen. Als klap op de vuurpijl gaat elke stevige dot gas gaat gepaard met een rauw motortimbre dat volledig bij het karakter van de auto past.

BRZ Final Edition lights

Krap maar goed

Het interieur van de BRZ doet een beetje denken aan dat van een Mazda MX-5: krap en geen overbodige franjes, wel functionaliteit dat in een nineties-sfeertje is ondergedompeld. De zitpositie is nagenoeg perfect voor wie de BMI meezit en de manuele schakeldoos is een genot om mee te werken. En dan hebben we het nog niet over het uitstekende stuurgevoel en de algemene wegligging gehad, dat gesterkt wordt door de aanwezigheid van een limited-slipdifferentieel, een onafhankelijke wielophanging en een optimale balans met een zeer laag zwaartepunt. Kortom: dit is een wagen die uitnodigt om de sportieve toer op te gaan, wat meteen een antwoord lijkt te geven op de vraag waarom hij “maar” 200 pk sterk is. Meer vermogen zou er simpelweg voor kunnen zorgen dat je je rijbewijs snel kwijt bent. Anders gezegd, net zoals de hierboven genoemde Mazda hoeft deze Subaru geen uitgebreide paardenstal om leuk te zijn, noch om hem sportief te maken, maar hij wordt wel graag op zijn staart getrapt. Gevoel staat hier centraal, niet het cijferwerk. En gezien het beperkte vermogen – alles is relatief – kan je met een BRZ lekker doortrekken zonder keer op keer de geldende snelheidslimieten te verpulveren. Hadden we al gezegd dat dit een uitgelezen driftmachine is die zeer goed te controleren valt en geen onveilige situaties in de hand werkt? Want ook die eigenschap is typisch voor de BRZ: uitbreekmanoeuvres moet je forceren, je wordt er niet door verrast.

BRZ Final Edition interior

Zelf schakelen

Om de cijfers niet compleet links te laten liggen, overlopen we snel de gegevens die iedereen wil kennen. De turboloze vierpitter presteert 200 pk, maar ook 205 Nm om een sprinttijd van 0 tot 100 km/u van 7,6 seconden mogelijk te maken. Een beetje teleurstellend op papier, die acceleratietijd, want van 200 paarden in een lichtgewicht coupé zou je meer verwachten, maar het rijgevoel maakt zoals daarnet aangehaald zowat alles goed.

BRZ Final Edition corner

Tip van de dag: als je van plan bent om een BRZ te kopen (vanaf 37.295 euro), kies dan sowieso voor een manuele versie. Niet enkel omdat het gewoon een zeer goede handbak betreft die kort en stevig van verzet wisselt en daardoor het rijplezier aanzienlijk verhoogt, maar ook omdat de automaat een beetje aan de makke kant is.

En hoe zit het met het verbruik?

Dat is niet om over naar huis te schrijven. Subaru claimt een gemiddelde van 8,5l/100km en 191 g/km wat de CO2-uitstoot betreft, en dat zijn rooskleurige opgaves. Laat ze echter geen argument zijn om géén BRZ te kopen, want je haalt sowieso een moderne klassieker in huis die op veel sympathie zal blijven rekenen, zowel van autoliefhebbers als van mensen die niet eens het merk kunnen raden. Onze raad: koop ‘m nu het nog kan…

BRZ Final Edition rear

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon