TEST Audi TT Roadster: te goed om echt leuk te zijn

Nu de zonnebril weer meer is dan gewoon een accessoire, verschijnen er steeds meer cabrio's in het straatbeeld. Bij Audi kan je dan bijvoorbeeld kiezen voor de TT Roadster, een redelijk agressief ogende tweezitter die vele mannen- én vrouwenharten sneller doet slaan. Maar rijdt die TT ook hoe hij eruitziet? Op deze vraag zochten we bij Gocar.be een antwoord… Met de huidige TT is Audi een beetje back to basics gegaan, in die zin dat de basisuitvoering net als tijdens de beginjaren van het model door een 180 pk sterke 1.8-liter turbo wordt aangedreven. Dat gebeurt overigens ook nog steeds op de voorwielen, een gegeven dat puristen van het roadstersegment absoluut niet kunnen slikken. Is de TT (Roadster) echte sportwagen? Het antwoord is neen, al willen we daarmee niet beweren dat er voor deze Audi niets te zeggen valt. Digitalisering In de Audi TT zit sinds de modelwissel een ‘virtual cockpit'. Dat houdt in dat de traditionele wijzerplaten werden vervangen door een groot 12,3″ multifunctioneel LCD-scherm met een resolutie van 1.440 x 540 pixels waarop je naast de gewoonlijke informatie ook de routebegeleiding kan volgen, alsook alles wat met muziek en dergelijke te maken heeft. Het display omvat twee modi (met grote of kleine tellers) en maakt gebruik van een Tegra 30-chip van Nvidia. Een centraal display, raadpleegbaar voor de enige mogelijke passagier, bezit de TT niet langer. Een duim omhoog krijgt deze Audi in ieder geval voor zijn materiaalkeuze, afwerking en minimalistische vormgeving.

Gepubliceerd op 15 maart 2017
Leestijd : 3 min

Deel

TEST Audi TT Roadster: te goed om echt leuk te zijn

Stoffen kap

Zoals het een 'pure' cabrio betaamt, beschikt de Audi TT Roadster over een stoffen kap die elektronisch in het koetswerk verdwijnt. Dat duurt amper 10 seconden en kan al rijdend met maximum 50 km/u op de teller. Opteer wel zeker voor het windscherm dat turbulentie achterwege laat en ook op de autosnelweg meer dan behoorlijk werk levert.

Geen sportwagen?

Er zijn verschillende redenen waarom we deze Audi TT niet als een rasechte sportwagen beschouwen. De eerste is omdat we eigenlijk gewoon met een VW Golf of een Audi A3 in een ander jasje te maken hebben. Zijn MQB-onderstel is hetzelfde als dat van bovenstaande modellen (en nog een hele rits andere modellen uit de VW-groep) en hoewel het zwaartepunt van de TT lager ligt, is dat nog niet voldoende om de rijbeleving 'spannend' of 'sportief' te maken. Integendeel zelfs: de TT rijdt zó beschaafd (perfect eigenlijk) dat hij in geen geval uitdaagt om eens 'zot' te doen, ook weer een eigenschap die een echte sportwagen zou moeten bezitten. De TT voelt gewoon te… statisch aan.

Advertentie – lees hieronder verder

Vervolgens is er de stuurinrichting. Die is gelukkig scherp en precies, maar ook te afstandelijk om er een sportieve stempel op te kleven. Audi's Drive Select zorgt wat dat betreft wel voor een verbetering. Die optie, die 4 rijmodi telt, beïnvloedt de motorrespons en de stuurbekrachtiging en daar haal je in de sportstand wel wat voordeel uit.

Ook het vermelden waard: de TT beschikt over geventileerde remschijven en op de vooras imiteert een elektronische toepassing een differenteel met beperkte slip. Concreet: bij het nemen van een bocht kan het binnenste wiel automatisch worden afgeremd. Bij TT's met vierwielaandrijving (zeg maar 'quattro') gebeurt dat ook bij de achterste wielen. De ESP is trouwens uitschakelbaar, zowel volledig als gedeeltelijk.

1.8 TFSI: snel maar niet uitdagend

De absolute basismotor in de huidige TT is meteen de krachtbron die we voor deze test onder de loupe nemen. We kennen dit turboblok onder meer uit de Seat Leon FR. Met zijn 180 pk (bij 5.100 tr/min) en 250 Nm koppel (vanaf 1.250 toeren) kan je er best hard mee gaan maar om er echt van onder de indruk te kunnen raken, verloopt de versnelling te discreet en blijft sensatie achterwege, wat in een sportwagen toch niet echt de bedoeling kan zijn. Voor de volledigheid: binnen een dikke 7 tellen zit je aan 100 km/u en de top ligt net onder 240 km/u.

Gelukkig is de geblazen benzinemotor best zuinig (we bleven tijdens onze testweek netjes onder 7,5l/100km gemiddeld) en zit deze voorwieltrekker nooit om grip verlegen. Last but not least: de achttienhonderd klinkt best pittig met de sportmodus ingeschakeld!

Conclusie

Op papier is de Audi TT Roadster 1.8 TFSI een fantastische wagen. Hij ziet er goed uit, is snel, verbruikt niet te veel, is meer dan behoorlijk afgewerkt en op gebied van baanligging is hij uitermate efficiënt. Maar vooral dat laatste woord werkt hem een beetje tegen. Van een auto met zijn looks en vermogen verwacht je ook dat hij op z'n minst een béétje speels is. Laat dat nu net een eigenschap zijn die de TT mist…

Pluspunten

Efficiënt weggedrag

Algemene kwaliteitsindruk

Knap, vanbinnen en vanbuiten

Minpunten

Sensaties blijven achterwege

Niet goedkoop

Mist speelsheid

De Audi TT 1.8 TFSI in cijfers

Motor : viercilinder-in-lijn turbobenzine, 1.798cc; 180pk tussen 5.100 en 6.200tr/min; 250Nm tussen 1.250 en 5.000tr/min

Aandrijving : voorwielaandrijving

Versnellingsbak : manuele zesbak of zestrapsautomaat

L/b/h (mm) : 4.177/1.832/1.355

Leeggewicht (kg) : 1.375

Koffervolume (l) : 280

Tankinhoud (l) : 50

0-100 km/u (sec.) : 7,2

Prijs : vanaf 36.850 € BTWi

Vermogen : 180 pk

Topsnelheid : 237 km/u

Gem. verbruik : 6,1 – 5,9 l/100km

CO2 : 142 – 138 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Audi voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

Deze week 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.