Vorig jaar kregen we de nieuwe M550i onder het zitvlak, een BMW die sneller optrekt dan de vorige generatie M5 dankzij zijn uitgekiende vierwielaandrijving. We halen dit model aan omdat hij over hetzelfde motorblok als onze testwagen beschikt: een bi-turbo V8 die 462 pk ontwikkelt in de M550i en zowaar 600 pk in de nieuwe M5. Dezelfde 4,4 litermotor als in de vorige generatie trouwens, maar wel grondig herwerkt. Nieuwe turbo's, meer druk op de benzine-injectie, een verbeterde smering en koeling… De lijst is lang.
Opdracht geslaagd?
In de kersverse M5 is deze V8 goed voor 750 Nm koppel tussen 1.800 en 5.600 tr/min. Zeer straf uiteraard, maar zijn concurrent bij uitstek – de Mercedes-AMG E63 S, ook een vierwieltrekker met driftmodus – doet daar nog 100 Nm (en 12 pk) bovenop. De vraag die nu op ieders lippen ligt: welke van beide wil je hebben?
Voor BMW was de opdracht alvast duidelijk: de M5 moest en zou een rasechte “business sedan” worden. Visueel klopt dat plaatje in ieder geval. Ontneem hem zijn diffuser en een van de einddemperduo's en er staat een ogenschijnlijk doodgewone 5-reeks voor je neus. Subtiele verwijzingen naar zijn erfgoed zijn er weliswaar voldoende, maar alleen voor zij die goed opletten. Het dak uit carbon al gezien, bijvoorbeeld?
Advertentie – lees hieronder verder
M-sfeer
Die vind je voornamelijk in de auto zelf. Daar vallen vooral de knalrode M1- en M2-knoppen van het stuurwiel op. Waarvoor ze dienen? Om in een vingerknip te switchen tussen instelbare settings van het onderstel, de motor en versnellingsbak, de stuurinrichting, het aandrijfsysteem… Shortcuts, zeg maar, waarmee je desgewenst kan wisselen tussen een vierwielaandrijver met rijhulp en een achterwielaandrijver met circuitambities.
Dat zit zo
Onder de huid van de nieuwe M5 zit een meerplaatskoppeling die het beschikbare koppel variabel tussen de voor- en achteras verdeelt. Alles hangt dus af van de omstandigheden (weer, wegdek…) en de rij-instelling die je als bestuurder hebt gekozen. Een erg slimme vierwielaandrijving is dit, want hij laat gecontroleerde drifts toe voor de niet-pro's maar kan ook gewoon in een pure achtertrekker transformeren, zoals de harde BMW-kern het graag heeft. Voor zij die durven!
Alles onder controle
De M5 biedt de fun-factor die de (te perfecte?) M550i mist, al moeten we er wel bijvertellen dat je zulke plezierritjes best voor het circuit houdt. Net als de M550i rijdt de M5 heel snel véél sneller dan toegelaten en in dit soort wagens kan je enkel dan van kippenvelmomenten spreken – toch een beetje waar we naar op zoek waren. Of hij beter is dan zijn grote concurrent van Mercedes-AMG willen we niet gezegd hebben, maar de M5 is wel minstens even polyvalent en misschien zelfs nog brutaler. Wie de kans krijgt, moet maar eens optrekken met de 8-trapsautomaat in de sportiefste stand: goed voor een kleine schokgolf bij elke verzetswissel! Let wel: met een 0-100 km/u sprinttijd van amper 3,4 seconden gaat het énorm rap vooruit…
Conclusie
BMW is erin geslaagd de M5 netjes te onderscheiden van de M550i met hetzelfde motorblok. Hij is rustig als het moet, brutaal als het mag maar in alle gevallen pijlsnel, zonder ook maar een beetje geforceerd over te komen. En met zijn variabele vierwielaandrijving en zijn toetreding tot de 600 pk-club, werd de grens alweer verlegd.
+
Comfortabel
Polyvalent
Onvermoeibare V8
De leukste 5-reeks…
–
… Maar ook de duurste!
Nut?
BMW M5 xDrive technische fiche en prijs
Motor : V8 bi-turbo met directe benzine-injectie ; 4.395cc ; 600pk tussen 5.600 en 6.700 tr/min ; 750 Nm tussen 1.800 en 5.600 tr/min
Aandrijving : variabele vierwielaandrijving
Versnellingsbak : 8-trapsautomaat
L/b/h (mm) : 4.965/1.903/1.473
Leeggewicht (kg) : 1.930
Koffervolume (l) : 530
Tankinhoud (l) : 68
0-100 km/u (sec.) : 3,4
Prijs : € 119.900 BTWi
Vermogen : 600 pk
Topsnelheid : 250 km/u (begrensd)
Opg. gem. verbruik : 10,5 l/100km
CO2 : 241 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be