Autotests

TEST Citroën C5 X 1.6 Puretech: typisch Citroën

SUV’s zijn niet alles. Het bewijs ligt in de Citroën C5 X, de kruising tussen een break en een berline die zichzelf daarom een echte cross-over mag noemen. Maar hoe rijdt deze Fransman? Gocar deed de test.

Geschreven door Maxime Hérion | 03/06/2022

Na de stopzetting van de productie van de Citroën C5 in 2017 had het Franse merk geen grote sedan meer in zijn gamma. Het zag er dan ook naar uit dat de fabrikant aan het afbouwen was. Maar kijk: anno 2022 zijn er weer een pak nieuwe modellen en één daarvan is de C5 X, zeg maar gerust de opvolger van de C5 van weleer (ook al is zijn concept anders).

Citroën C5 X

Advertentie

Ook al wordt hij gedefinieerd als een eerder conservatieve sedan uit het D-segment, bezit de C5 X talloze elementen eigen aan een cross-over. Denk bijvoorbeeld aan de platic bescherming onderaan het koetswerk, maar ook aan het feit dat hij dezelfde praktische mogelijkheden als een break of een SUV biedt. Er zijn duidelijke (pennen)trekken van de C4, maar de algemene indruk is ‘virieler’, onder meer dankzij de gespierde achtervleugels die hem tonnen persoonlijkheid geven. De lijn zelf doet ons een beetje denken aan de CX uit de jaren ’70 en ’80. Leuk om te weten: zijn hoofdontwerper, Pierre Leclercq, is een Belg.

Citroën C5 X

Welkom!

De binnenruimte is royaal, waar je ook plaatsneemt. Achterin is de hoofd- en beenruimte zelfs vergelijkbaar met die van de grootste sedans.

Citroën C5 X

Nog indrukwekkender dan het plaatsaanbod is het comfortgehalte aan boord. Een Citroën-handelsmerk, dat weten we wel, maar toch blijft het frappant. En er was ook veel oog voor detail, wat onder andere bewezen wordt door de ‘double chevrons’ (het Citroën-logo, nvdr) die her en der in het interieur verwerkt zijn. De algemene afwerking is dan ook zeer stijlvol en verzorgd.

Citroën C5 X

Het mag duidelijk wezen dat Stellantis lessen heeft getrokken uit het verleden, want veel ‘fysieke’ bedieningselementen zijn aanwezig. Je hoeft dus niet langer alles en nog wat via het centrale display bedienen (en dus de vele menu’s raadplegen), wat bevorderlijk is voor de veiligheid. Dat gezegd zijnde, had de algemene ergonomie iets beter gemogen.

Wat dat touchscreen betreft, dat is met een diameter van 12 inch behoorlijk uit de kluiten gewassen. Hetzelfde geldt voor de koffer, die 545 liter laadvolume biedt met de achterbank rechtop. Niet slecht!

Citroën C5 X

Beperkt aanbod

De C5 X heeft geen dieselmotor in zijn catalogus en evenmin een handgeschakelde versnellingsbak. In de plaats daarvan wordt een (soms wat trage) EAT8-automaat geïnstalleerd die zijn werk naar behoren uitvoert. Citroën heeft twee turbobenzinemotoren (1.2 Puretech 130 pk en 1.6 Puretech 180 pk) en een plug-in hybride in het aanbod; de laatste met de 180 pk sterke 1,6-liter turbo en een 81 kW opwekkende elektromotor, wat een gecombineerd vermogen van 225 pk oplevert.

Comfortabel cruisen

Zoals het een Citroën betaamt, heeft de fabrikant dus zijn uiterste best gedaan om de C5 X zo comfortabel mogelijk te maken. Niet alleen wat het zetelen betreft, maar ook op het vlak van rijgedrag. De progressieve hydraulische vering, gecombineerd met een actieve controle van de ophanging (zoals gezien op de C5 Aircross) doen een stevige duit in het zakje. Let wel, deze laatste technologie – de adaptieve dempers – is alleen beschikbaar op de oplaadbare hybride.

C5 X

Wij reden deze keer voor alle duidelijkheid niet met de net aangehaalde PHEV, maar wel een week met een C5 X 1.6 met 180 paarden in de aanslag. Tijd genoeg dus om hem in alle mogelijke omstandigheden te testen. En ja, we beamen dat de hydraulische vering zijn werk uitstekend doet, want deze auto zweeft als het ware over de weg zonder een spier te vertrekken. Verkeersdrempels worden met een ongelooflijk gemak genomen en slecht wegdek heeft ons geen enkele keer parten gespeeld. De extreem zachte zetels hebben daar natuurlijk ook mee te maken.

In dit opzicht is de C5 X een waardige nakomeling van de DS, de CX en andere XM‘s. Net zoals in die ‘leermeesters’ wordt niet uitgedaagd om sportief te rijden, maar net het omgekeerde: om zich op een zeer ontspannende manier van A naar B te begeven.

Conclusie

Van zijn design ben je fan of helemaal niet, maar wie de looks maar niets vindt vergeet ze onmiddellijk eens er plaats wordt genomen achter het stuur of in een van de andere zetels van de C5 X. Revolutionair? Neen, maar qua comfort steekt hij heel wat concurrenten de loef af. Typisch Citroën.

C5 X

Citroën C5X 1.6 Puretech: techniche fiche

Motor: viercilinder turbobenzine, 1.598 cc; 180 pk bij 5.500 t/min; 250 Nm bij 1.650 t/min.

Aandrijving: voorwielaandrijving

Versnellingsbak: 8-traps automaat

L/B/H (mm): 4.805/1.865/1.485

Leeggewicht (kg): 1.450

Koffervolume (l): 545 tot 1.640

Inhoud brandstoftank (l): 55

0 tot 100 km/u (sec.): 8,9

Topsnelheid: 230 km/u

WLTP-brandstofverbruik: 6,5 l/100 km

CO2: 147 g/km

Prijs: 42.370 euro

BIV: Vlaanderen: 395,67€ ; Wallonië en Brussel: 2.478€

Verkeersbelasting: Vlaanderen: 250,22€ ; Wallonië en Brussel: 296,60€

Ecomalus Wallonië: 100€

Score van de redactie

Pluspunten

  • Comfort
  • Ruimte aan boord
  • Verbeterde afwerking

Minpunten

  • Een te eigenzinnige look?
  • Ergonomie van sommige bedieningselementen
  • Versnellingsbak soms traag

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook