DS is ontstaan als een luxemerk van Citroën binnen de PSA-familie en behoort intussen ook tot de omvangrijke Stellantis Groep. Het gamma kenmerkt zich door een zekere Franse chic, waarmee DS zich een premium status wil aanmeten tegenover zijn concurrenten.
Met een gesofisticeerder design, een hoogstaande afwerking en een rijkelijke uitrusting onderscheidt ook de DS4 zich van de modellen van zustermerken Peugeot en Opel die dezelfde technische basis delen, maar veel ‘gewoner’ voor de dag komen.
Dat komt niet alleen tot uiting door de scherpe, intrigerende lijnen van het koetswerk met snufjes als verzonken deurklinken, maar ook in het interieur waar duidelijk wat meer werk aan de designdetails is besteed. Dat merk je bijvoorbeeld aan de gestileerde toetsen die zowaar de uitstraling van een juweel hebben of de zetelbekleding die kan wedijveren met een betere livingsofa. Het premiumgevoel is dus alom aanwezig in de DS4, al is het duidelijk dat niet iedereen voor deze ietwat bombastische stijl zal vallen.
Advertentie – lees hieronder verder
Overdreven digitalisering
DS doet dus zijn uiterste best om zijn positionering als luxemerk waar te maken en slaagt daar ook prima in. Tegelijk blijft alles voldoende functioneel aan boord, al is het aanvankelijk wel even zoeken in de uitgebreide menustructuur op het centrale aanraakscherm dat zowat alle boordfuncties en het infotainmentsysteem groepeert. Enkele fysieke knoppen voor bijvoorbeeld de bediening van de zetelverwarming of de airco zouden gewoon handiger zijn geweest, dat is duidelijk.
Dat deze drang naar digitalisering hier wat te ver is doorgedreven komt ook tot uiting in het kleine extra touchpad op de middenconsole, waarmee de configureerbare snelkoppelingen op het hoofdscherm geactiveerd kunnen worden. Dat is een leuke gimmick, zonder echter veel toegevoegde waarde.
Ruimte en veercomfort kunnen beter
Vooraan is de ruimte riant en reis je zeer comfortabel in het voortreffelijk met leder afgewerkte interieur. Maar achteraan zitten volwassenen toch wat benepen, een gevoel dat nog versterkt wordt door de hoge gordellijn en de kleine achterruiten. Ook de koffer is vrij krap met een inhoud van 430 liter.
Onderweg merk je ook dat het befaamde Franse zompige veercomfort tot het verleden behoort. De DS4 stuurt lekker strak, wat aangenaam is voor de bestuurder. Maar ondanks de cameragestuurde actieve schokdemping ‘Active Scan Suspension’ die het wegdek voor de wagen scant om de dempers proactief te laten reageren, worden de oneffenheden op onze slechte wegen maar matig opgevangen. Dit is toch een kleine teleurstelling.
Klaar voor de transitie
De DS4 E-Tense geeft met zijn plug-inhybride aandrijving perfect de transitiepolitiek van Stellantis weer. De groep gaat namelijk vanaf 2024 nog enkel 100 % elektrische modellen lanceren. Onder het fraaie koetswerk schuilt een 1,6 liter benzinemotor die met de hulp van een elektromotor een systeemvermogen van 225 pk levert. Daarmee lukt de acceleratie van 0 tot 100 km/u in 7,7 seconden, waarmee de DS4 E-Tense ook een vinnige sprinter is.
Zuiver elektrisch rijden lukt met de 12,4 kWh batterij over een afstand van 55 km. Volgens de WLTP-cyclus bedraagt het verbruik 1,3 liter/100 km en de CO2-uitstoot 29 g/km.
Voor de prijs van 38.400 euro verandert de plug-inhybride DS4 E-Tense van eigenaar. In Vlaanderen vallen de te betalen belastingen best mee dankzij de lage CO2-uitstoot, maar in Wallonië levert het vermogen van 225 pk een fikse pandoering op qua fiscaliteit.
Conclusie
De DS4 profileert zich als een stijlvol en premium alternatief in dit segment en weet dat ook waar te maken. Met de plug-in hybride aandrijving is de wagen ook bijzonder interessant voor professionele rijders.
De DS4 E-Tense PHEV in cijfers
Motor: plug-inhybride, 225 pk en 350 Nm (1.6 benzine 180 pk + elektromotor 110 pk)
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: automaat, 8 verhoudingen
L/B/H (mm): 4.400/2.061/1.470
Leeggewicht (kg): 2.200
Koffervolume (l): 430-1.240
Tank (l): 40
0 tot 100 km/u (sec.): 7,7
Topsnelheid: 233 km/u
Gem. verbruik WLTP: 1,3 l/100 km
CO2: 29 g/km
Prijs: 38.800€
BIV: Vlaanderen: 46,23€; Wallonië en Brussel 4.957€
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 145,27€; Wallonië en Brussel 296,40€
Ecomalus Wallonië: 0€
- Fraaie stijl
- Afwerkingskwaliteit
- Efficiënte hybride
- Veercomfort kan beter
- Ruimte op achterbank
- Digitale bediening boordfuncties
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be