De Ford Bronco is een icoon onder de terreinwagens, die in 1966 werd gelanceerd en thuishoort in het rijtje van offroad-klassiekers als de Jeep Wrangler en de Land Rover Defender. Officieel kwam dit model nooit op de Europese markt en waren de zeldzame exemplaren hier particulier ingevoerd. De Bronco verdween ook even uit het gamma, maar toen de nieuwe generatie in 2020 werd onthuld, werd meteen bekendgemaakt dat het model dit keer ook wereldwijd zijn opwachting zou maken. Zelfs in Europa, dat nochtans volop in de elektrificatiegolf zit.
Nu is het eindelijk zover. De eerste Ford Bronco’s zijn verscheept en kunnen nu besteld worden, ook bij de Belgische dealers. Let wel op: wie een exemplaar wil, moet zich als de bliksem naar een Ford-verdeler reppen om een bestelbon te tekenen, want het aantal beschikbare wagens is naar verluidt zeer beperkt.
De Belgische invoerder koestert natuurlijk geen grote ambities met dit model, maar maakt zich wel sterk dat alle beschikbare wagens vlot de deur zullen uitgaan. Voor de Bronco bestaat namelijk een klein publiek van echte liefhebbers van dit model, die het gebruiken voor professionele of recreatieve activiteiten of gewoon zo’n originele Bronco aan hun autoverzameling willen toevoegen.
Advertentie – lees hieronder verder
Pittige zescilinder
In Europa wordt de Bronco enkel geleverd met de 2,7 liter V6 benzinemotor, die goed is voor 335 pk en 565 Nm en gekoppeld is aan een 10-trapsautomaat en een 4×4-systeem met reductiebak. Die combinatie laat vinnige prestaties toe, zowel op het asfalt als ernaast, waar de Bronco zich natuurlijk optimaal in zijn sas voelt en zowat elke hindernis kan overwinnen.
Door de verwachte beperkte afzet en de tendens naar elektrificatie werd trouwens gekozen om alleen de vijfdeursversie met de 2.7 V6 Ecoboost in Europa op de markt te brengen. Maar weet dat het gamma in de Verenigde Straten veel ruimer is met een ook een compactere driedeurs, een potentere 3 liter V6 van 400 pk, evenals een reeks viercilinders met zelfs een … 1,5 liter van 181 pk. Je zou denken dat die laatste ideaal zou zijn voor het publiek aan deze kant van de oceaan, maar Ford zet hier volledig in op de elektrificatie van zijn gamma, met de Mustang Mach-E als paradepaardje. In die transitie is de Bronco dus slechts een laatste folietje van het klassieke gamma.
Terreinicoon
Dat neemt niet weg dat de Bronco een kanjer van een terreinwagen blijft, die zowel indruk maakt met zijn offroadcapaciteiten als met zijn stoere en avontuurlijke verschijning. Die look kan trouwens nog wat extremer worden als je de dakpanelen en de deuren verwijderd. Dan wordt deze Ford een echte beach of jungle car om volop van het avontuur naast de gebaande wegen te genieten.
Op dat vlak heeft de ‘Badlands’ uitvoering nog iets meer te bieden met extra’s als een sperdifferentieel, een ontkoppelbare stabilisatorstang vooraan, adaptieve Bilstein-dempers of grotere terreinbanden, terwijl de ‘Outer Banks’ uitvoering wat meer gericht is op comfort en luxe en te herkennen is aan onder meer de treeplanken.
Dezelfde ruige sfeer vind je ook terug aan boord waar de klassieke sobere stijl mooi werd gecombineerd met moderne elementen, zoals een digitaal dashboard en een 12” centraal aanraakscherm voor de bediening van het Sync 4-infotainmentsysteem en de weergave van de beelden van de 360°-camera, die zeer praktisch kan zijn bij het offroaden.
Premium model
In de Verenigde Staten kost het basismodel van de Bronco slechts een goede 29.000 dollar of minder dan 29.000 euro. Best aantrekkelijk dus. In Europa positioneert Ford deze terreinwagen zich echter in het premium segment en dat is ook te merken aan het prijskaartje. De weliswaar van huis degelijk uitgeruste Outer Banks kost al 76.700 euro, terwijl je voor de ruigere Badlands nog eens 4.000 euro extra moet neertellen, plus de zware belasting voor de krachtige benzinemotor. Daarmee bevestigt Ford de status van exclusief nicheproduct van de Bronco op onze markt.
BESLUIT
De Ford Bronco blijft inderdaad een geweldige terreinwagen, die zich richt op een select publiek, zowel door zijn gebruiksmogelijkheden als zijn financieel plaatje, mede door de hoge fiscale kosten. Het wordt wellicht een van de laatste echte ruige offroaders die in Europa op de markt zullen komen door de elektrificatiegolf. Liefhebbers van het genre reppen zich dus best om nog snel een exemplaar in handen te krijgen.
De Ford Bronco in cijfers
Motor: V6, benzine, turbo, 2.694cc ; 355 pk en 565 Nm
Aandrijving: op de vier wielen
Versnellingsbak: automaat 10 verhoudingen
L/B/H (mm): 4.811/1.928/1.852
Leeggewicht (kg): 2.289
Koffervolume (l): 471-1804
Tank (l): 79
0 tot 100 km/u (sec.): 6,7
Topsnelheid: 161 km/u
Gem. verbruik WLTP: 13,7 l/100 km
CO2: 326 g/km
Prijs: 76.700€
BIV: Vlaanderen: 12.594,09€; Wallonië en Brussel 4.957€
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 1.132,58€; Wallonië en Brussel 820,25€
Ecomalus Wallonië: 2.500€
- Iconisch model
- Terreincapaciteiten
- Klaar voor het grote avontuur
- Dure vogel
- Hoge fiscale kosten
- Stevig verbruik
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be