Honda, dat bekendstaat om zijn stielkennis over verbrandingsmotoren, kondigde in 2019 aan om tegen 2025 enkel nog geëlektrificeerde auto’s te willen produceren. Zo zijn de nieuwste modellen alleen nog verkrijgbaar als hybride, terwijl de Japanse onderneming zich vier jaar geleden met de e al op de markt voor 100 procent elektrische voertuigen waagde. Deze zeer spitsvondige stadsauto kwam echter met een te beperkt rijbereik voor een te hoge prijs, waardoor het een zeldzame verschijning is op de Europese wegen. Na deze commerciële mislukking slaat Honda terug met een nieuw product dat er al lang had moeten zijn: de e:Ny1.
Valse schijn
Onder deze maffe naam, die moet worden uitgesproken als ‘i-n-waï-one’, schuilt een nieuw modulair elektrisch platform, e:N F, met een voorin geplaatste motor en voorwielaandrijving. Ondanks zijn specifieke basis is het bijna een kopie van de huidige HR-V, behalve dat hij een gestroomlijnde grille en een lichtstrip over de achterklep heeft.
Als je het meetlint tevoorschijn haalt, zie je dat de e:Ny1 5,7 cm langer is dan de HR-V, omwille van de grotere overhangen. Een interessant detail is dat Honda de oplaadpoort in het midden van het radiatorrooster heeft geplaatst, verborgen onder een klepje, waardoor het makkelijker is om de stekker in het stopcontact te steken. Een klein lampje is ook erg handig voor wanneer je in het donker moet opladen.
Advertentie – lees hieronder verder
Groot scherm
Het passagierscompartiment is hetzelfde als dat van de HR-V, met de toevoeging van een groot scherm van 15,1 duim, dat verticaal in het midden is geplaatst, als een tablet. Het is verdeeld in 3 zones en bevat alle functies in één venster van het multimediasysteem van andere Honda-modellen, maar zonder de mogelijkheid om in te zoomen op een van de functies. Het instrumentenpaneel is ook digitaal en is ondergebracht in een scherm van 10,25 duim.
Het comfort aan boord is goed verzorgd en de ruimte is royaal, ondanks de beperkte afmetingen van de auto (4,39 m lang), terwijl de bagageruimte een volume van 361 liter heeft. De modulariteit is echter beperkt, want de achterbank heeft slechts twee 60:40-deelbare rugleuningen in plaats van de zogenaamde magic seats die je meestal bij Honda aantreft en die volledig neerklapbaar zijn, waardoor je een volledig vlakke laadvloer bekomt.
Bescherming voor de batterij
Trouw aan de principes die het toepast op zijn nieuwste modellen, biedt Honda slechts één versie van zijn e:Ny1 aan, met een motor die 204 pk en 310 Nm koppel ontwikkelt. De in het chassis geïnstalleerde batterij van CATL heeft een bruto capaciteit van 68,8 kWh (netto: 61,9 kWh), waardoor deze kleine SUV een actieradius heeft van 412 km (volgens de WLTP-cyclus). De tijd van 0 tot 100 km/u bedraagt 7,6 seconden, terwijl de topsnelheid beperkt is tot 160 km/u.
Helaas wordt dit zeer positieve beeld ontsierd door het feit dat het laadvermogen te laag is: 78 kW aan gelijkstroom, minder dan bij de meeste concurrenten. Hoewel Honda deze keuze rechtvaardigt met het oog op de levensduur van de batterij, is de praktijk frustrerend, zoals we later zullen zien. Voor AC-lading accepteert de e:Ny1 tot 11 kW vermogen.
Redelijk verbruik
Met zijn redelijke vermogen klaart de Honda de klus zonder te overdrijven. De acceleratie is ruim voldoende en het weggedrag is zeer evenwichtig. De e:Ny1 is behoorlijk dynamisch zonder dat dit ten koste gaat van het passagierscomfort. Het enige nadeel is het soms zeurende geluid van de elektromotor, maar dat is gauw vergeten, zeker als je naar muziek luistert. Aerodynamische en mechanische geluiden worden goed weggefilterd, waardoor rijden met de Honda een ontspannen ervaring wordt.
We hebben de e:Ny1 een week lang dagelijks gebruikt op een gemengd parcours. In deze omstandigheden schommelde het energieverbruik rond de 18 kWh/100 km, wat een actieradius van bijna 350 km oplevert. Zoals te verwachten, verricht het opladen bij een snellaadstation geen wonderen. Bij een snellader langs de snelweg stopten we toen de batterij nog maar 15% van zijn energie over had. In optimale omstandigheden (een FastNed-station) vertelde de computer ons dat het 2 uur zou duren om op te laden. Hoewel dit misschien een beetje pessimistisch bleek te zijn, is dat erg langzaam, vooral vergeleken met wat de concurrentie te bieden heeft.
Conclusie
Als de e:Ny1 voor een fatsoenlijke prijs zou worden verkocht, zouden we dat trage opladen door de vingers kunnen zien en ons alleen richten op zijn kwaliteiten. Helaas kost hij minstens 47.860 euro, of zelfs 51.920 euro voor de Advance-versie in onze test, die zeer goed is uitgerust. Dat is niet goedkoop en het is vergelijkbaar met de concurrentie, die voor deze prijs wel beter presterende auto’s aanbiedt. Zoals bijvoorbeeld de Tesla Model Y, die voor ongeveer honderd euro meer wordt verkocht en hem weleens zou kunnen overschaduwen.
De Honda e:Ny1 in cijfers
Motor: 1 elektromotor, 204 pk en 310 Nm
Aandrijving: voorwielaandrijving
Versnellingsbak: enkele reductie, 1 versnelling
Lengte/breedte/hoogte (mm): 4.387/1.790/1.584
Leeggewicht (kg): 1.730
Koffervolume (l): 361 tot 1.176
Batterij (kWh): 68,8
0 tot 100 km/u (sec): 7,6
Topsnelheid (km/u): 160 km/u
WLTP-verbruik (kWh/100 km): 18,2
WLTP-rijbereik (km): 412
CO2: 0 g/km
Prijs: 47.860 euro
BIV: Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel: 61,50 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel: 83,95 euro
Ecomalus Wallonië: 0 euro
- Beperkt stroomverbruik
- Comfort aan boord
- Redelijke afmetingen en prestaties
- Oplaadsnelheid (DC)
- Prijs
- Motorgeluid
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be