Wat we daarmee bedoelen om een auto “meer Mercedes” te maken ? Wel, de constructeur monteert – net zoals in zijn overige berlinemodellen – technologie die je nergens anders vindt. Vandaag is dus de A-klasse aan de beurt en die krijgt zaken die je momenteel zelfs niet in de S-klasse vindt!
Geen grap!
We kennen allemaal wel iemand die het leuk vindt om tegen zijn of haar wagen te spreken. OK, ik beken, ik doe dat ook. Deze eigenschap is vaak onderwerp van spot bij passagiers die minder tuk zijn op auto’s. Je krijgt dan vaak reacties in de zin van “En, antwoordt hij ook?” De nieuwe A-klasse beschikt over een systeem dat een einde maakt aan deze spot. Het krijgt de weinig welluidende naam MBUX en ja, dit systeem antwoordt weldegelijk op je vragen. Het gaat om het een gloednieuw geconnecteerd multimediasysteem dat uiteraard met stembediening werkt en bovendien over artificiële intelligentie beschikt. Bij de meeste infotainmentsystemen kan de gebruiker al gesproken commando’s invoeren, maar het blijft beperkt tot specifieke en voorgeprogrammeerde stemcommando’s.
Het MBUX-systeem kan veel meer en begrijpt verschillende manieren om eenzelfde functie te bedienen. Het systeem leert ook om gaandeweg (en samen met u) meer woorden of termen te interpreteren. De stemcommando’s gaan een stuk verder dan het starten van een telefoongesprek of het veranderen van radiozender. Nagenoeg de hele auto is met het systeem geconnecteerd. U kan bijvoorbeeld zeggen dat u koude voeten hebt, waarop de luchtstroom naar de voeten een graadje warmer wordt. “Kan u de blindering van het schuifdak sluiten?” en het gordijntje schuift toe. Tijdens onze testritten, konden we het systeem maar zelden op een foutje betrappen, wanneer hij ons niet begreep. We geloven vast dat MBUX na een leerperiode van een week of twee perfect begrijpt wat je bedoelt, want het systeem leert snel bij!
We weten dat ook andere merken aan vergelijkbare systemen werken en dan gaat het voornamelijk over Amazon Alexa, maar de A-klasse is volgens ons de eerste wagen waarin deze technologie echt wordt gelanceerd.
Advertentie – lees hieronder verder
Maatwerk
Net als een smartphone is het een “à la carte” systeem. Je kan al een basissysteem kopen voor € 1.200, met een beperkt aantal applicaties. Als de klant na verloop van tijd het systeem waardeert en behoefte heeft aan extra applicaties, dan kan hij die in een specifieke online store kopen om het eigen systeem verder te ontwikkelen. Maar goed, we zouden de waarheid geweld aandoen als we zouden stellen, dat we werkelijk onder de indruk waren van deze technologie. Onze redactie telt niet echt oude knarren, maar ondanks onze jeugdige leeftijd, kiezen we vooral ‘klassiek rijplezier’ boven gadgets als deze.
We onthouden vooral dat de A-klasse voortaan op gelijke voet wordt behandeld met zijn grotere broers op vlak van innovatie en technologie. De A-klasse heeft bovendien recht op de semi-autonome rijfunctie die in de S-klasse werd gelanceerd. De concurrentie kan maar beter zijn huiswerk goed maken.
Volwassener
Laat ons even terugkomen op de meer elementaire zaken. Het valt meteen op dat de vernieuwde A volwassener oogt. Zowel de snuit, de proporties als zijn algemene look winnen aan maturiteit. De compacte Mercedes oogt zakelijk en toch is hij voldoende agressief.
Omwille van de nieuwe proporties, zijn ook de afmetingen geëvolueerd. De nieuwe A groeit in alle richtingen: 12 cm langer, 1,6 cm breder en 6 mm hoger +3 cm extra wielbasis. U heeft het al begrepen, want de A is ruimer geworden, vooral achteraan waar ook extra hoofdruimte werd gecreëerd. Zelfs de koffer groeit met 29 liter, zodat hij voortaan 370 liter slikt. Ondanks die grotere proporties, wordt de A gemiddeld 20 kg lichter waardoor hij zo’n 1.375 kg op de weegschaal zet. Een pluimgewicht zal deze A nooit worden, want alle uitrusting en de elektronische componenten wegen flink door.
De A-klasse kan bovendien ook het dubbele panoramische scherm krijgen dat de gebruiker verregaand kan personaliseren. Dat is één van die dingen die de auto volwassener maken, luxueuzer, of “meer Mercedes”.
Zeg nooit 1.3
Op mechanisch vlak is de A helemaal nieuw, te beginnen bij de motoren. Vanaf de lancering biedt Mercedes drie motoren, waarvan één diesel. Op benzine start het aanbod met een 1.4 viercilinder turbomotor met 163 pk en 250 Nm in de A200. Hij heeft een cilinderinhoud van 1.332 cc, en daarom is het eerder een 1.3, maar Mercedes stelt dat het om een 1.4 gaat. Wellicht om een beetje te camoufleren dat het in feite om de zopas gelanceerde 1.3 TCe benzinemotor gaat van Renault die beschikbaar is voor de verschillende merken van de twee groepen. Deze motor is leverbaar met een manuele zesbak of met de gerobotiseerde 7-DCT. Er wordt ook een huiseigen Mercedes-motor gemonteerd en die is voor de A250. Die maakt gebruik van de 2.0 turbomotor van 211 pk en 350 Nm aan trekkracht. Deze motor is enkel beschikbaar met de 7-DCT. De A180d is de enige diesel en ook die is van Renault-origine. Het gaat om de Franse 1.5 DCi die 115 pk en 260 Nm levert. Ook deze motor werd aangepast en wordt enkel met de 7-DCT versnellingsbak geleverd.
Qua onderstel zijn er twee mogelijkheden. Standaard wordt het comfortonderstel gemonteerd en er is ook de mogelijkheid om een meer gesofisticeerde achteras te bestellen. Die wordt overigens standaard gemonteerd op de A250 en op de toekomstige vierwielaangedreven versies. Deze setup wordt eveneens voorzien in combinatie met 17-duimsvelgen en de optionele instelbare dempers. We kunnen deze demping ten zeerste aanraden, maar daarover later meer.
Eten en drinken
We startten de testrit met de A200 zodat we konden ervaren wat de nieuwe 1.3 (excuseer 1.4) in zijn mars heeft. Deze kleine motor komt verrassend vlot uit de hoek, want hij deinst er niet voor terug om alles uit de kast te halen. Deze motor is erg performant voor een instapversie en hij doet wat je van dit type wagen zou mogen verwachten. Los daarvan komt hij in onze testwagen niet helemaal tot zijn recht en dat omwille van drie redenen. Het eerste probleem is de automatische versnellingsbak. Op de minder krachtige versies van de A (200 en 180d) wordt de 7-DCT-transmissie gebruikt. Dat is geen Mercedes-automaat maat wel een Getrag-bak en je voelt meteen dat die niet op het niveau staat van huis eigen Mercedes-automaten.
Bij een gezapige rijstijl gaat alles goed, maar wanneer je de Dynamic Select knop in de Sport-modus zet en het tempo verhoogt, gaat de transmissie twijfelen en zet op die manier een domper op het rijplezier. Zelfs in de manuele modus met de schakellepels blijft hij onvoldoende reactief. Tweede probleem zijn de klassieke dempers.
Mercedes had de bedoeling om een comfortniveau te bieden dat past bij het merk en het merk kiest voor een erg wollige demping. Dat lijkt aardig te werken, maar vanaf het ogenblik dat je iets dynamischer gaat rijden of op een oneffen wegdek, heeft het koetswerk de neiging om te pompen want de wagen blijft veel te lang deinen. Dit heeft evenwel geen negatieve invloed op het weggedrag maar het geheel mocht 10 tot 15 % stugger zijn, zonder in te boeten aan het typische Mercedes-comfort. Het laatste punt van kritiek gaat over de stuurinrichting die onvoldoende communicatief is en weinig natuurlijk aanvoelt. Daarom is het even wennen om in een bocht de juiste stuurinput te vinden, zodat er vaak kleine correcties nodig zijn.
Het kan ook anders
In de tweede versie, de A 180 gaat het een stuk beter, want de 7-DCT transmissie (dezelfde als in de A200) lijkt hier een stuk beter samen te werken met de 1.5 diesel dan met de 1.4. Met deze motorisatie worden ook de instelbare dempers gemonteerd. In de comfortmodus zorgen ze nog steeds voor een deinend effect, maar in de Sport-stand bieden ze een ronduit perfecte demping. De balans tussen comfort en rijgevoel is hier uitstekend. Ook de stuurinrichting doet het hier een stuk beter. Gaat het om een andere afstelling, of werkt het geheel net iets beter met 70 kg extra op de vooras? Feit is dat ook de vage stuurgevoel quasi helemaal is verdwenen. Een motor met 116 pk en 260 Nm lijkt op het eerste zicht vrij bescheiden maar de viercilinder levert zijn trekkracht al vanaf 1.750 omwentelingen zodat je nooit het gevoel krijgt dat de wagen ondergemotoriseerd is. Anderzijds merk je in deze versie de belangrijkste kwaliteiten van de nieuwe A, en dan hebben we het over de isolatie die geluiden en trillingen filtert. Hier heeft Mercedes de lat erg hoog gelegd, hoedje af!
We sluiten af met de A250 en die heeft het allemaal. De motor levert veel vermogen, de hernemingen zijn top, het onderstel is perfect en de 7-DCT versnellingsbak komt uit de Mercedes-rekken, en dan hebben we het nog niet gehad over de klank…
Het is een echt bommetje dat heel veel rijplezier biedt en dat ons reikhalzend doet uitkijken naar de toekomstige AMG-oefening van de A-klasse! Er staan overigens drie AMG-versies op stapel !
Besluit
Het beste is niet altijd beter. De constructeur wilde duidelijk meer Mercedes maken van de A-klasse en stopte bijzonder veel technologie in de auto, maar misschien werd de klemtoon iets teveel op comfort gelegd. Los daarvan is er bij BMW en Audi heel wat werk aan de winkel om hierop een antwoord te verzinnen !
+
Meer uitgerijpt en iets agressiever design
Uitstekende filtering van rijgeluiden en trillingen
Interieurruimte groeit
Instapmotor is erg overtuigend
Technologisch erg hoogstaand binnen dit segment
–
Schokdempers van basisversie zijn te soepel
Twijfelende automatische versnellingsbak bij sportieve rijstijl (A200 & A180d)
Afstelling van de stuurinrichting kan beter
Mercedes A 200 in cijfers
Motor : 4-cilinder turbobenzine, 1.332cc ; 163pk bij 5.500tr/min ; 250Nm bij 1.650tr/min.
Aandrijving : voorwielen
Versnellingsbak : manuele 6-bak
L/b/h (mm) : 4.419/1.796/1.440
Leeggewicht (kg) : 1.355
Koffervolume (l) : 370 – 1.210
Tankinhoud (l) : 43
0 – 100 km/u (sec.) : 8,2
Prijs : € 29.282 BTWi
Topsnelheid : 225 km/u
Opg. gem. verbruik : 5,8 l/100km
CO2 : 133 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be