Sinds de recente veranderingen in de fiscaliteit van bedrijfswagens zijn plug-inhybrides grotendeels aan de kant geschoven ten voordele van elektrische auto’s. Dat is jammer, want deze technologie, die door bepaalde bestuurders verkeerd gebruikt wordt, combineert de voordelen van de verbrandings- en elektromotor. Sommige constructeurs blijven erin geloven, zoals Mercedes. De 300 e plug-inhybride aandrijflijn, die eerder al zijn waarde bewees in de C-Klasse, werd enkele maanden geleden toegevoegd aan de E-Klasse. We kunnen ons afvragen voor wie de Mercedes E 300 e Break uiteindelijk bedoeld is, want de prijs ligt – met de nodige opties – snel in de buurt van de 100.000 euro. Hij is dus te duur voor particulieren en niet meer interessant voor professionals omdat hij de komende jaren fiscaal minder aftrekbaar is dan de volledig elektrische modellen.
Beperkte koffer
Hoe het ook zij, de Mercedes E 300 e Break is een knappe, imposante auto van 4,95 m lang met elegante, klassieke lijnen. Niet alleen de filosofie en prijs zijn premium, ook het interieur. Dat heeft een zeer modern design dat bijna volledig overgenomen is van de berline. Heel wat elementen zijn gemeenschappelijk met andere recente modellen van het merk, zoals het optionele MBUX Hyperscreen (een paneel dat uit drie grote schermen bestaat), de luchtroosters die over de hele breedte van het dashboard geïntegreerd zijn en het stuurwiel met een afgeplatte onderzijde. De materialen zijn bijzonder mooi en van goede kwaliteit, en de assemblage is onberispelijk.
In deze chique wereld voel je je bijzonder verwend, want comfort lijkt de prioriteit van Mercedes. Het is onmogelijk om geen goede rijpositie te vinden, met zoveel zetel- en stuurkolominstellingen. De tijd dat het merk met de ster breaks bouwde met genoeg bagageruimte voor een grote kast, is echter voorbij. Door de imposante batterij biedt de E 300 e Break slechts een inhoud van slechts 460 liter, wat een auto van dit formaat onwaardig is.
Advertentie – lees hieronder verder
Stevige batterij
Mercedes gebruikt een 2.0 viercilinderbenzinemotor (204 pk) samen met een elektromotor van 129 pk. Het gecombineerde vermogen van 313 pk (met 550 Nm koppel) wordt via een negentrapsautomaat op de achterwielen overgebracht. De sterkte van deze aandrijflijn is dat hij wordt aangedreven door een batterij met een brutocapaciteit van 25,5 kWh, waardoor hij volgens officiële cijfers een elektrisch WLTP-rijbereik van 113 km haalt. Het nadeel van een dergelijke batterij is dat het 12 uur duurt om op te laden via een stopcontact thuis. Met een enkelfasige laadpaal daalt die tijd naar 3 uur 20 minuten en met een publiek laadpunt (11 kW) duurt het nog 2 uur. Als optie kun je echter overschakelen op 55 kW met gelijkstroom, waardoor de laadtijd zakt tot 25 minuten. Ideaal voor lange ritten op de snelweg, waar steeds meer snelladers staan.
Stilte, we rijden
Vanaf de eerste meters is de stilte zo opvallend dat je je afvraagt of je niet in een elektrische auto zit. De acceleratie is vlot, dankzij het hoge koppel van de auto en de motor in de versnellingsbak. In het dagelijks verkeer is het slechts zelden mogelijk om de verbrandingsmotor wakker te schudden. Door een weerstand in het gaspedaal kun je de grenzen van de elektrische aandrijving voelen. Mercedes heeft perfecte controle over het aerodynamische geluid, dat zelfs op de snelweg vrijwel afwezig is. Terwijl het WLTP-cijfer van 113 km (zoals altijd) eerder hypothetisch lijkt, is een actieradius van ruim 80 km volledig realistisch. Als de batterij leeg is, werkt de E 300 e als een hybride, met elektrisch starten en de verbrandingsmotor die het snel overneemt. In deze omstandigheden verbruikten we gemiddeld 6,2 l/100 km op een traject met vooral snelwegen, wat helemaal niet slecht is gezien het aanzienlijke gewicht van deze break: 2.275 kg in onbeladen toestand.
Magisch
Naast het lage brandstofverbruik verraste deze Mercedes ons met zijn vrij directe besturing, die erin slaagt zijn gewicht te camoufleren. Ook de sturende achteras van onze testwagen helpt een handje. Met de peddels achter het stuurwiel kun je de energierecuperatie aanpassen. Er is een vrijloopmodus, een functie voor een zachtere vertraging en een automatische functie die de recuperatie aanpast aan de verkeersomstandigheden. Tot slot is de E-Klasse Break standaard uitgerust met een luchtvering achteraan. Om ook vooraan te profiteren van deze technologische verfijning moet je bijbetalen. Het comfort is dan nog zachter en koetswerkbewegingen lijken bijzonder goed onder controle.
Conclusie
De Mercedes E 300 e Break is een prachtige kilometervreter die dankzij zijn opmerkelijke stilte en koppelrijke aandrijflijn de dieselmotoren helemaal doet vergeten. Het is een mooie mechanische prestatie die helaas een hoge prijs heeft…
De Mercedes E 300 e Break in cijfers
Motor: viercilinder turbobenzine, 1.999 cc, elektromotor (129 pk), herlaadbare batterij (25,5 kWh, 10,6 kWh), 313 pk en 550 Nm gecombineerd vermogen en koppel
Aandrijving: op de achterwielen
Versnellingsbak: negentrapsautomaat
L/b/h (mm): 4.949/1.880/1.469
Leeggewicht (kg): 2.275
Koffervolume (l): 460 tot 1.675
0 tot 100 km/u (sec): 6,5
Topsnelheid (km/u): 227 km/u
Verbruik (WLTP, l/100 km): 0,9
CO2: 20 g/km
Prijs: 76.230 euro
BIV: Vlaanderen: 50,38 euro; Wallonië en Brussel: 2.478 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 257,01 euro; Wallonië en Brussel: 486,02 euro
Ecomalus Wallonië: 0 euro
- Prestaties, verbruik
- Werkingsstilte
- Snel opladen (met optie 55 kW)
- Schitterend interieur
- Prijs, vele opties
- Grootte en gewicht
- Beperkte kofferruimte
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be