In de hoofdzetel van Renault Belux nemen we de Trafic SpaceNomad in ontvangst. Een auto als deze moet je natuurlijk in reële omstandigheden testen en dus besloten we om hem mee te nemen naar de Provence voor een welverdiende vakantie van enkele dagen.
De auto uit de persvloot van de importeur van het Franse merk maakt indruk door zijn forse afmetingen: hij is gebaseerd op de versie met lange wielbasis (L2) van de bestelwagen en is 5,48 m lang, tegenover 5,08 m voor de normale versie. Dat is langer dan zijn voornaamste concurrenten, de Volkswagen California (4,90 m) en Ford Transit Custom Nugget Plus (5,34 m).
Dankzij de ruime afmetingen van de SpaceNomad L2 is het interieur bijzonder ruim, net als de bagageruimte van 2.550 liter, die heel praktisch is om alles mee te nemen wat niet in de opbergvakken past. De inrichting van dit kampeerbusje is het werk van Pilote, de Franse specialist in kampeerwagens, en gebeurt in acht dagen in de fabriek in Angers. De Trafic SpaceNomad wordt verkocht bij de Renault-dealers in vier afwerkingsniveaus: Authentic, Equilibre, Techno en Iconic.
Advertentie – lees hieronder verder
Kilometervreter
De auto die we te leen hebben, wordt aangedreven door de topmotorisatie: de 170 pk sterke 2.0 Blue dCi, gecombineerd met een EDC-zestrapsautomaat met dubbele koppeling. De vrij discrete dieselmotor is bijzonder geschikt voor deze auto van 2.410 kg. Je geniet van het rijden vanuit een aangename, hogere zitpositie, zonder het tempo te forceren.
De onlangs vernieuwde Renault Trafic werd comfortabeler, met een dashboard dat geïnspireerd is op de auto’s van het merk, wat deze bestelwagen gezelliger maakt. De voorstoelen met armleuningen zorgen ervoor dat je je thuis voelt in deze SpaceNomad, die de kilometers zonder kleerscheuren aflegt.
Nu we Luxemburg gepasseerd zijn en in Frankrijk vertoeven, is het tijd om even te pauzeren en te stoppen op een rustplaats langs de snelweg.
Volledige uitrusting
Zonder uit te stappen, bereik je de leefruimte via de doorgang tussen de voorzetels. De compressorkoelkast van 49 liter is geïntegreerd in de kleine keuken links van de achterbank. Perfect om onze voorraad koel te houden, maar je moet wel wat puzzelen om alles erin te krijgen.
Dat geldt trouwens voor alle opbergruimtes van de SpaceNomad, die functioneel maar niet erg groot zijn. Voor je de twee kleerkasten vult, moet je al het overbodige thuis laten en alleen strikt noodzakelijke kleren meenemen. Qua kookgerei kies je het best voor pannen en een servies dat je gemakkelijk kunt stapelen.
Naast een wasbak met kraan voor warm en koud water (tank van 60 liter) heeft de Renault een klein fornuis met twee gaspitten. Wil je merguezworstjes of brochettes bakken, dan plaats je beter buiten een kleine gasbarbecue, anders blijft de geur enkele dagen hangen in het interieur.
De SpaceNomad is gebruiksvriendelijk, met draaibare voorzetels en een tafel die je in de bagageruimte kunt opbergen om een echte woonkamer te creëren. Het enige probleem is dat de poot van de tafel niet erg praktisch is. Op dit vlak doet de concurrentie beter.
Twee slaapruimtes
Tijdens onze reis op de snelweg leek de tijd te vertragen, ook al reden we aan wettelijke snelheden, met een gemiddeld dieselverbruik rond de 8 l/100 km. Voorbij Lyon komt het zuiden dichterbij en is de zon volop aanwezig. Met temperaturen van meer dan 35 graden is het bloedheet. Bij een stop in de buurt van Montélimar horen we eindelijk krekels, een teken dat we er bijna zijn. Een uur later verlaten we de snelweg naar de Luberon en een kleine, heel charmante familiecamping.
Het duurt niet lang om ons te installeren. De SpaceNomad heeft zonnecellen op het dak en voorziet zelf zijn energie. De batterij, die voor twee à drie dagen energie levert, kan zich opladen met de gulle zuiderzon. Om onszelf te beschermen tegen de zon, openen we het rolgordijn aan de zijkant van de SpaceNomad.
Om het dak te openen, moet je de veiligheidssluitingen losmaken en met de rug duwen, waarna de steunen de rest van de handeling voltooien. Zodra het dak geopend is, kun je rechtop staan, wat het leven aan boord veel gemakkelijker maakt. De ramen hebben allemaal hun eigen gordijn, behalve voor de voorruit en de voordeuren, waarvoor je een ondoorzichtige stof moet installeren die op zijn plaats wordt gehouden door drukknopen.
Slapen is eenvoudig. De achterbank kun je gemakkelijk ombouwen tot een bed van 188 x 129 cm. Als je nog een slaapkamer wilt, laat je gewoon de dakhemel zakken en dan verschijnt er nog een bed van 190 x 120 cm. Waar je ook slaapt, je vindt er tal van aangename details, zoals lampen, leeslampjes en USB-poorten om smartphones en tablets op te laden.
Nog niet verbannen
In vergelijking met een motorhome biedt een omgebouwde bestelwagen natuurlijk minder comfort, want hij heeft geen badkamer of toilet. Maar er zijn ook veel voordelen: hij neemt veel minder ruimte in, hij verbruikt minder brandstof, je hoeft geen extra tol te betalen en je kunt in bepaalde ondergrondse parkeergarages binnen.
Bovendien zijn sommige landen, zoals Frankrijk, bezig met een heksenjacht en verbannen ze motorhomes uit bepaalde steden en uit de meeste parkeergarages, wat het leven van de gebruikers er niet gemakkelijker op maakt.
Een ander voordeel is dat een kampeerbusje ook gebruikt kan worden als dagelijkse auto. De SpaceNomad vormt daarop geen uitzondering en is bijzonder praktisch met zijn genereuze binnenruimte. Met een prijs vanaf 53.990 euro voor de L1-versie zit hij in de middenmoot.
Conclusie
De Renault Trafic SpaceNomad is ruimer dan zijn concurrenten en was een aangename reisgenoot tijdens onze trip. Zijn goed afgestelde motor en automatische versnellingsbak zorgen ervoor dat hij zich in alle situaties op zijn gemak voelt.
Die veelzijdigheid past perfect bij zijn nomadische roeping. Hoewel hij in het interieur nogal goedkope materialen gebruikt, hoeft dit Franse kampeerbusje zich niet te schamen voor zijn concurrenten die al veel langer op de markt zijn.
De Renault Trafic SpaceNomad dCi 170 in cijfers
Motor: viercilinder benzine, 1.997 cc, 170 pk en 380 Nm
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: zestrapsautomaat
L/b/h (mm): 5.480/ 1.950/ 1.990
Leeggewicht (kg): 2.410
Koffervolume (l): 2.550
0 tot 100 km/u (sec): NB
Topsnelheid (km/u): 180
WLTP-verbruik (l/100 km): 8,2
CO2: 273 g/km
Prijs: 68.990 euro
- Royale binnenruimte (L2)
- Slimme inrichting
- Aangename motor/versnellingsbak
- Afwerking meubilair
- Tafel niet goed geïntegreerd
- Zeer harde achterbank
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be