De Skoda Octavia, gelanceerd in 1996, was Volkswagens eerste grote ambitie voor het merk dat het in 1991 had overgenomen. Voor die tijd draaide Skoda om de Favorit, die oude Polo-techniek recycleerde. Maar met de Octavia ging Skoda een nieuwe richting op, gebaseerd op de Golf 4. Hoewel Skoda bewust minder geavanceerd werd gehouden dan Volkswagen, bood de Octavia iets unieks: ongeëvenaarde binnenruimte tegen een prijs die de concurrentie versteld deed staan. Die aanpak werkte; Skoda schudde snel het imago van Oost-Europese bouwer van soldenauto’s van zich af en werd een volwaardige speler op de markt.
In drie decennia is de Octavia uitgegroeid tot de bestseller van het merk uit Mlada Boleslav en werd het steeds moeilijker voor de VW-groep om Skoda op technologisch vlak onder de knoet te houden. Tegenwoordig doet de Octavia, net zoals de andere modellen van het merk, niet meer onder voor Volkswagen – het moment waarop de leerling zich bij de meester voegt.
De huidige generatie Octavia, geïntroduceerd in 2019, deelt nog steeds onderdelen met de Golf VIII, Audi A3 en Seat Leon. Dit jaar kreeg het model een vrij klassieke facelift, met vooral aanpassingen aan de voorkant: de koplampen zijn slanker en scherper vormgegeven. Aan de achterkant blijft, op de kleur na, vrijwel alles hetzelfde.
Advertentie – lees hieronder verder
Verzorgd interieur
Een van Skoda’s sterke punten – en zeker van de Octavia – is de compromisloze interieurkwaliteit. Het kunststof en de afwerking kunnen opboksen tegen Volkswagen, op de lagere delen van het dashboard en de deurpanelen na, waar hardere plastics zijn gebruikt. De scherpe prijs blijft immers een belangrijk argument …
Het dashboard is grondiger vernieuwd dan het exterieur, met een groter aanraakscherm: 10,25 duim in de basisversie (voorheen 8 duim) en 12,9 duim in het topmodel (voorheen 10 duim). Afhankelijk van het model is er ook een volledig digitaal instrumentenpaneel, à la Volkswagen, maar met de kenmerkende Skoda-graphics en -kleuren. Een teken dat de Octavia naar een hoger segment lonkt, is de optionele lederen bekleding ‘Cognac’, inclusief verwarmde, masserende en geventileerde stoelen – een optie van 3.350 euro.
De interface is logisch opgebouwd en reageert vlot, maar voor sommige functies zijn nog steeds veel handelingen nodig. Goed nieuws: er zijn sneltoetsen voor onder andere het volume, de rijmodi en de airconditioning.
Binnenin heerst een ruimtelijk gevoel, en dat is ook normaal: de cabine biedt comfortabel plaats aan vier personen. Voor een vijfde passagier is het wat krapper, vooral door de brede middentunnel. De bagageruimte is indrukwekkend: de Combi-variant heeft 650 liter (600 liter voor de berline) en met de achterbank neergeklapt zelfs 1.700 liter. Daarmee biedt de Octavia minimaal 100 liter meer dan zijn concurrenten en 100 tot 150 liter meer dan veel grotere SUV’s, wat er dus de ideale gezinswagen van maakt. Ook de slimme indelingsopties zijn een pluspunt, zoals het Simply Clever Premium Pack (€490) dat een opbergvak onder de passagiersstoel, opbergnetten in de bagageruimte, rangeerstangen voor het vervoeren van voorwerpen (om te voorkomen dat ze wegrollen), een verstelbare vloer (waaronder je bijvoorbeeld de bagagehoes kunt opbergen) en een scheidingsnet omvat – onmisbaar voor wie geregeld veel vervoert. Voor deze prijs kun je het eigenlijk niet laten liggen.
Redelijk
Verwacht geen verrassende motoropties – hier regeert het verstand. In plaats van de 1 liter-driecilinder in het instapmodel, die hard moet werken en luidruchtig is, biedt Skoda de 1.5 TSI, als instapmodel met 116 pk. De versie met 150 pk, aangedreven door een turbo met variabele geometrie, is er ook als milde hybride (48V), met een kleine elektromotor, maar enkel in combinatie met de DSG7-automaat. De dieselopties volgen dezelfde lijn: de 2.0 TDI is beschikbaar met 116 of 150 pk. Het topgamma biedt de 2.0 TSI 4×4 (204 pk) en de Octavia RS met 2.0 TSI en 265 pk (+20 pk). Voorlopig is er nog geen plug-inhybrideversie, zoals bij de Golf (204 of 272 pk), die met een 19,2kWh-batterij tot 100 kilometer elektrisch kan rijden. Of Skoda hierin volgt, is nog afwachten.
Ons testmodel was de 1.5 TSI DSG, de 150 pk sterke motor met mildehybride ondersteuning. En het moet gezegd worden: deze motor biedt precies wat je zoekt, omdat hij zo alert is. Toegegeven, zijn karakter is zacht, maar er is niets onaangenaams aan zijn geluid en hij levert volop vermogen bij alle toerentallen (behalve boven 5.500 t/min, dan zwakt hij af). Dit komt deels door de turbo met variabele geometrie, een zeldzaamheid in deze klasse, die zorgt voor een vloeiende koppelkromme en betere respons bij lage toeren.
De mildehybride technologie is subtiel aanwezig: hoewel je niet volledig elektrisch kunt rijden, schakelt de motor regelmatig uit om brandstof te besparen. Het in- en uitschakelen verloopt soepel dankzij de starter-generator. Ook het beheer van de DSG7-transmissie verdient lof; in tegenstelling tot sommige Volkswagen-modellen, die te geforceerd op lage toeren blijven om brandstof te besparen, wat het comfort bederft, behoudt Skoda een naturel aanvoelende rij-ervaring. De transmissie reageert precies zoals je zou verwachten en vermijdt overmatig ingrijpen, wat het rijplezier ten goede komt. Dat weten we te waarderen.
Onderweg is de 1.5 TSI een ideale reisgezel, ook door zijn brandstofverbruik. Tijdens onze testrit van ruim 1.000 kilometer haalden we een gemiddeld verbruik van 5,9 liter per 100 kilometer – bijna op dieselniveau. Dat is goed voor meer dan 750 kilometer actieradius met de 45-litertank (waarom zo klein?).
Comfortabel? Ja, maar…
Onderweg is de Octavia voorbeeldig: over het algemeen stelt hij zich comfortabel op, redelijk vertrouwenwekkend en degelijk. Het is een generiek product dat voor iedereen geschikt is. Ongetwijfeld goed, maar niet zonder tekortkomingen: de Octavia mist wat rijplezier, precisie, efficiëntie en geluidsisolatie. Onze testauto was uitgerust met adaptieve demping, wat doorgaans goed werkt, maar hier minder overtuigend bleek. In de ‘Normal’-modus voelde de demping al wat zwak aan, wat in de comfortmodus nog duidelijker werd. De sportmodus biedt betere ondersteuning, zonder te overdrijven, maar kleine, opeenvolgende oneffenheden bij lage snelheid worden maar zwakjes weggefilterd – wat teleurstellend is. Ondanks de vele afstelmogelijkheden vonden we geen perfecte balans voor dagelijks gebruik. Ook de besturing valt in de categorie ‘goed, maar niet uitstekend’. Het biedt redelijke precisie rond het middenpunt, maar niet meer dan dat. Positief is wel de lineaire respons en de natuurlijke opbouw van kracht, wat prettig aanvoelt tijdens het rijden.
Dus, wat kunnen we concluderen? Is de Octavia niet aangepast genoeg voor de openbare weg? Absoluut niet – hij zal juist veel mensen aanspreken. Maar het is wel belangrijk te begrijpen dat hierin het verschil zit met een Volkswagen: die biedt misschien niet meer rijplezier, maar voelt wel preciezer en verfijnder aan op het asfalt. Dat is ook onvermijdelijk, gezien het prijsverschil.
Democratisch?
Zoals we al zeiden, is de Octavia niet meer zo goedkoop als tien jaar geleden. Toch kan de juiste configuratie een auto opleveren die nog steeds goedkoper is dan het equivalent van Peugeot (508), Renault (Mégane Grantour) of Ford (Focus Clipper), om maar een paar generalisten te noemen. En de uitrusting is net zo goed. Kortom, ondanks de stijgende prijzen blijft de Octavia een uitstekende deal voor bestuurders die op zoek zijn naar veelzijdigheid.
Zoals gezegd, de Octavia is inderdaad niet meer zo goedkoop als tien jaar geleden, maar met de juiste configuratie blijft hij nog steeds voordeliger dan vergelijkbare modellen van Peugeot (508), Renault (Mégane Grantour) of Ford (Focus Clipper). Bovendien is de uitrusting minstens zo compleet. Kortom, ondanks de stijgende prijzen blijft de Octavia een uitstekende deal voor bestuurders die op zoek zijn naar veelzijdigheid.
Conclusie
Hoewel de Skoda Octavia steeds duurder wordt, blijft hij waar voor zijn geld bieden. Dat komt vooral door de verhouding tussen binnenruimte en koetswerk, afwerking en uitgebreide uitrustingsmogelijkheden, gecombineerd met sterke prestaties en een goed weggevoel. Toegegeven, het model is niet perfect; een preciezer chassis of betere geluidsisolatie waren welkom geweest. Toch blijft de Octavia een slimme keuze voor gezinnen die veelzijdigheid en handige voorzieningen zoeken – van tafeltjes tot vuilnisbakken in de portieren, er is altijd aan details gedacht. Want juist die kleine, slimme oplossingen maken het reizen zoveel aangenamer.
Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150 (2024) in cijfers
Motor: benzine, 4 cilinders, 1.498 cm3, 48V-hybridisatie
Transmissie: voorwielaandrijving
Versnellingsbak: gerobotiseerd met dubbele koppeling, 7 versnellingen (DSG)
L/B/H (mm): 4.698/1.829/1.470
Leeggewicht (kg): 1.516
Koffervolume (l): 640-1.700
Van 0 tot 100 km/u (sec): 8,5
Topsnelheid (km/u): 226 km/u
Gecombineerd brandstofverbruik WLTP (l/100 km): 5,0 – 5,4
CO2: 115 – 123 g/km
Prijs: 35.190 euro (Combi)
BIV: Vlaanderen: 150,49 euro; Wallonië en Brussel: 867 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 220,67 euro; Wallonië en Brussel: 295,02 euro
Ecomalus Wallonië: 0 euro
- Ruimte, recordvolume koffer
- Afwerking en uitrustingsopties
- Aangename, efficiënte en zeer zuinige 1.5 TSI
- Concurrentiële prijs/prestatieverhouding, maar...
- ... almaar duurder
- Rijprecisie kan beter
- Zwakke stylingevolutie
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be