Het verhaal van de Prius gaat over een strijd en revolutie: Toyota’s strijd om de voordelen van elektrificatie met hybridetechnologie aan iedereen te demonstreren. In 1997 lanceerde Toyota de eerste Prius, een kleine, weinig elegante berline met een full hybrid-aandrijflijn die het benzineverbruik drastisch verminderde en enkele honderden meters 100 procent elektrisch kon rijden. In die tijd werd er om de auto gelachen maar het was tegelijk een symbool voor bepaalde sterren die het klimaat verdedigden. Charlize Theron, Julia Roberts, Danny DeVito, Leonardo DiCaprio: velen waren helemaal gewonnen voor de Toyota Prius.
En Toyota hield vol. Na deze eerste generatie volgde een tweede en dan een derde, waarvan de koetswerken esthetisch beter voor de dag kwamen. Dankzij hun kofferklep waren ze ook praktischer in gebruik. Het succes bleef niet uit: Toyota rondde de kaap van 100.000 exemplaren in 2005 en vandaag zijn er al meer dan vijf miljoen Priussen verkocht.
Door het opmerkelijk lage verbruik kreeg de Prius navolging. In het eigen gamma met hybrideversies van alle modellen, maar ook bij de concurrentie, die ofwel een licentie kocht om de technologie te gebruiken ofwel gelijkaardige eigen systemen ontwikkelde. Dan volgde de vierde generatie van de Prius met een erg gedurfde lijn die sommige klanten choqueerde. De boodschap is aangekomen bij Toyota, dat bij de vijfde generatie kiest voor een plug-inhybride met een ander design dat lijkt op een coupé.
Advertentie – lees hieronder verder
Stijlvol, maar minder functioneel
Het minste wat we kunnen zeggen, is dat de Prius anno 2023 een eigen stijl heeft. En hij verandert niet in een SUV, wel integendeel. In zijn silhouet zien we elementen van de Mirai, Supra GR en Lexus LC, vooral door de langgerekte koplampen en de achterlichten die als klauwen overlopen in de achterbumper. In profiel heeft de Prius stijlkenmerken van een coupé met de dalende daklijn en de portiergrepen achteraan in de C-stijl zijn weggewerkt. Een verleidelijk geheel.
Het interieur is dan weer minder aantrekkelijk, want de aanpak is duidelijk anders dan vroeger. Er is geen sprake meer van de ruimte van de vorige modellen, die wat meer ‘monovolumeachtig’ waren. Voorin blijft de ruimte correct, al is de hoofdruimte eerder beperkt, zeker met het optionele panoramadak. Wie groter is dan 1,85 m moet zijn rug buigen en zijn zetel verstellen om het dak niet te raken. Maar het is vooral achterin dat ruimte ontbreekt. Er is minder plaats voor de benen dan vroeger en ook hier is de hoofdruimte beperkt tot het minimum. Idem dito in de koffer, die maar 284 liter biedt, amper het volume van een stadswagen. Dat is te weinig, waardoor je licht moet reizen. Onder de vloer zit weliswaar een extra opbergruimte verborgen, maar die wordt helemaal ingenomen door de laadkabel voor het contact van 230 volt. De kabel voor de krachtigere laadpunten moet in dit compartiment opgeborgen worden. Kortom, de nieuwe Prius is mooi maar minder praktisch.
Als bestuurder kijk je naar een moderne boordplank die zich duidelijk liet inspireren door die van de bZ4X, de 100 procent elektrische SUV. Er zijn dus twee schermen: één voor de instrumenten en een ander voor de multimedia en navigatie. Het geheel werkt vrij goed en is compatibel met de draadloze protocollen Apple CarPlay en Android Auto.
Praktisch gezien is alle noodzakelijke informatie aanwezig, maar de rijpositie, geïnspireerd op de i-Cockpit van Peugeot, vormt een probleem: het stuurwiel is niet voldoende in de hoogte verstelbaar en wanneer je een klassieke rijpositie aanneemt – rechtop dus – verbergt het stuurwiel een groot deel van het scherm. Niet handig. Dan is er nog de afwerking, die ook teleurstelt. Niet door de precisie van de assemblage, die voorbeeldig is, maar wel door de keuze van de kunststoffen (soms direct onder de neus van de bestuurder, zoals de stuurwielbekleding). Dit plastic past niet bij de iconische status en elitaire prijs van deze Prius.
Geavanceerde hybride
De vijfde generatie van de Prius wordt in Europa geleverd als plug-inhybride, wat niet het geval is in de Verenigde Staten, waar hij beschikbaar is als zelfopladende hybride én PHEV. Concreet betekent dit dat er een 2.0-viercilindermotor met Atkinson-cyclus (voor meer efficiëntie) onder de motorkap ligt, waarmee de Prius zijn status als vaandeldrager op het vlak van hybridisatie bevestigt. Deze benzinemotor levert 152 pk en 190 Nm. Hij werkt naast of samen met een elektromotor van 163 pk (208 Nm), wat een gecombineerd vermogen van 223 pk oplevert. Voor de overbrenging zorgt geen klassieke versnellingsbak maar een epicycloïdaal tandwielstelsel (power split), dat samenwerkt met beide krachtbronnen, waardoor die op eigen snelheid kunnen draaien.
De batterij wordt geleverd door Panasonic en heeft een capaciteit van 13,6 kWh, waarvan 12,6 kWh netto (dus echt bruikbaar). Met deze energie is in de elektrische modus een theoretisch WLTP-rijbereik mogelijk van 72 km (of 86 km met 17-duimsvelgen). Een verrassend grote afstand als je rekening houdt met de capaciteit van het batterijpakket. Het is wel jammer dat de boordlader maar een vermogen van 3,5 kW aankan, waardoor de laadtijd oploopt tot vier uren. De concurrentie biedt meestal laders van 7,4 kW. Opmerkelijk detail: de in het dak geïntegreerde fotovoltaïsche cellen kunnen tot 70 km elektrisch rijbereik opleveren per week zon.
Er zijn niet veel rijmodi en dat vereenvoudigt het rijden: volledig elektrisch bij de start wanneer de batterij genoeg opgeladen is, en daarna hybride wanneer de batterij leeg is. De interface laat je kiezen tussen de ene of de andere modus, net als een automatische modus die werkt op basis van informatie van het navigatiesysteem. Het navigatiesysteem van Toyota welteverstaan, niet dat van Android Auto of Apple CarPlay.
Nog zachter
Op de weg werkt het hybridesysteem bijzonder zacht, met onmerkbare overgangen van de elektro- naar de benzinemotor. Bovendien is de geluidsisolatie verbeterd en hoor je de viercilinder alleen op de snelweg, wanneer er veel vermogen wordt gevraagd. In 100 procent elektrische modus is de auto zowel krachtig als responsief, waardoor het een echt plezier is om ermee te rijden. De batterij biedt een rijbereik van 50 km op de snelweg (21,3 kWh/100 km), maar bijna 65 km in en rond de stad (15,8 kWh/100 km), zonder als bestuurder veel inspanningen te leveren. Dit bewijst de efficiëntie van het energiebeheer.
Hetzelfde geldt voor de verbrandingsmotor, die wanneer hij alleen moet werken (maar met de hulp van het hybridesysteem, dat zichzelf oplaadt) tussen de 4 en 4,7 l/100 km verbruikt op de snelweg. Tot zover de extremen. Daartussenin, tijdens gevarieerde ritten met regelmatig een laadbeurt voor de batterij, mag je rekenen op een verbruik van ongeveer 3,2 l/100 km. Missie geslaagd.
Voor de rest biedt de Prius het rijplezier van een kleine GTI. Echt waar. Het onderstel is nauwkeurig en neutraal, de besturing is perfect gecentreerd en lineair en de koetswerkbewegingen zijn zacht en worden goed gedempt. Een knap staaltje werk dat des te aangenamer is omdat de grip ondanks het vermogen voorbeeldig blijft. Helaas zijn de rijhulpsystemen niet alleen complex, maar ook extreem opdringerig en moeilijk uit te schakelen.
Dure hybride
De uitrusting van de Prius is heel uitgebreid en dat mag ook wel voor een model dat 48.020 euro kost, waarbij je nog 850 euro moet optellen voor de metaalkleur. Elitair. Voor deze prijs krijg je handenvrije toegang, een elektrisch bediende kofferklep, een panoramisch dak, een achteruitrijcamera, een reeks rijhulpsystemen zoals adaptieve cruise control, een navigatiesysteem, verwarming voor het stuurwiel en de zetels enzovoort. Je krijgt dus het volledige pakket, maar voor een stevige prijs.
Conclusie
De Prius heeft zijn status veranderd. Van een lelijk eendje is hij uitgegroeid tot een witte zwaan en Toyota’s waardige vaandeldrager op het vlak van hybrides. De elektrificatie heeft zelfs zo’n hoge mate van verfijning en efficiëntie bereikt dat de Prius zijn gelijke niet vindt binnen de autowereld. Omdat de Prius bewust anders ontworpen werd, is hij echter niet langer de ruime en praktische berline van vroeger. Voor sommigen is dat zeker een nadeel. Maar wat een lijn heeft deze Prius…
De Toyota Prius 2023 in cijfers
Motor: viercilinder (2 liter) 152 pk/190 Nm + 1 synchrone elektromotor met permanente magneet (163 pk), lithium-ionbatterij (13,6 kWh, waarvan 12,6 kWh netto). Gecombineerd vermogen: 223 pk.
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: automatisch, epicycloïdaal tandwielstelsel
L/l/h (mm): 4.599 / 1.782 / 1.420
Leeggewicht (kg): 1.545-1.605
Koffervolume (l): 284
0 tot 100 km/u (sec) : 6,8
Topsnelheid (km/u) : 177 km/u
WLTP-verbruik (l/100 km): 0,7
CO2: 16 g/km
Prijs: 48.020 euro
Belasting op Inverkeerstelling: Vlaanderen: 53 euro; Wallonië en Brussel: 1.239 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 242,84 euro; Wallonië en Brussel: 446,03 euro
Ecomalus Wallonië: 0 euro
- Sierlijke lijn
- Geavanceerde hybridetechnologie
- Zeer laag stroom- en benzineverbruik, efficiëntie
- Echt rijplezier
- Zeer teleurstellende binnen- en kofferruimte
- Boordlader met 3,4 kW
- Afwerking kunststoffen
- Elitaire prijs
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be